Producent / Kraj: Henschel / Niemcy

 

Model: Hs 129

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot bombowy, wolnonośny dolnopłat (prototyp oblatatany 25.05.1939 r. produkcje seryjną rozpoczęto w 1940 r.) Samolot był opancerzony i silnie uzbrojony, lecz początkowo nie spełniał wymagań stawianych samolotom wsparcia wojsk lądowych. Miał za słaby napęd, przeszkodą była także słaba widoczność z opancerzonej kabiny.

 

1.1. Konstrukcja

  • dwusilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej,
  • podwozie chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Gnome-Rhône 14M 04/05/Mars (gwiazdowy)
Maksymalna moc  2 x 522 kW (710 KM)
Uzbrojenie  2 dz.lot.kal.20mm 2km kal. 7,92mm,bomby o masie 450 kg
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14,20 m
Długość  9,75 m 
Wysokość  3,25 m
Masy  
Masa własna
 3 810 kg
Maksymalna masa startowa  5 250 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  407 km/h
Prędkość podróżna  315 km/h
Pułap  9 000 m 
Zasięg  560 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}