Dornier Do 19 Dornier Do 19

DORNIER Do-19
- ciężki samolot bombowy z 1936 roku. Po odtworzeniu Luftwaffe zamówiono także opracowanie ciężkiego bombowca strategicznego. Według założenia Dornie opracował duży samolot bombowy napędza czterema silnikami gwiazdowymi Bramo 322 o mocy po 715 kM. Prototyp oblatał Egon Fath 28 października 1936 roku we Friedrichshafen, pierwsze loty wykazały iż maszyna posiada niezłe własności lecz największą wadą jest zdecydowany niedobór mocy. Dlatego dwa kolejne prototypy miały otrzymać mocniejsze silniki BMW 132. Wytwórnia kontynuowała prace nad udoskonaleniem bombowca lecz 29 kwietnia 1937 roku program rozwoju bombowca strategicznego dla Luftwaffe anulowano. Wycofano się z zamówienia jakiegokolwiek samolotu. W związku z tym dwa prawie ukończone prototypy zostały złomowane a kolejne elementy do produkcji pierwszych dziewięciu seryjnych maszyn także zostały skasowane. Załoga bombowca docelowo miała się składać z 9 osób w tym pięciu strzelców. Do obrony zaprojektowano dwie duże wieżyczki z dwoma strzelcami obsługi w każdej oraz działkami kal. 20 mm dodatkowo ruchom kaemy w przodzie i tyle kadłuba. Na pierwszym prototypie uzbrojenia jeszcze nie montowano, mimo tego osiągi nie zachwyciły. By zbliżyć się do zakładanych osiągów przekonstruowano projekt zamieniając duże i ciężkie wieżyczki bardziej klasycznymi pojedynczymi lecz nie zmieniło to statusu projektu.

Jedyny oblatany samolot przebudowano na transportowy, został przydzielony do 172TG (172 pułku transportowego) w tej roli wykonywał loty transportowe we wrześniu 1939 roku nad Polską. Zimą 1939 roku został wycofany i poszedł na złom.

KONSTRUKCJA
- metalowa, na skrzydłach lotki i klapy, podwozie trójkołowe chowane
w locie

NAPĘD - 4 silniki gwiazdowe 9 cylindrowe Siemens Bramo 322 o mocy po 715 kM, w kolejnych samolotach zabudowano silniki gwiazdowe BMW 132 F o mocy po 810 kM

UZBROJENIE - planowane w samolotach seryjnych dwa ruchome kaemy MG-15 kal 7,9 mm
W przedzie i tyle kadłuba, 4 ruchome działka kal. 20 mm w dwóch dwuosobowych wieżyczkach strzeleckich, 1600-2200 kg bomb


DANE TECHNICZNE


rozpiętość m 35,00
długość m 24,50
wysokość m 5,80
powierzchnia nośna m 2 162
masa własna kg 11 770
masa całkowita kg 18 500
prędkość maksymalna km/h 315
na wysokości m 0
prędkość przelotowa km/h 250
wznoszenie na m 5000
min,sek 30,30
pułap praktyczny m 5600
zasięg km 1600


Oprac. Jacek Waszczuk