Messerschmitt Me 264 Messerschmitt Me 264

Messerschmitt Me 264
- ciężki samolot bombowy, powstał jako bombowiec dalekiego zasięgu zdolny do bombardowań nękających wschodnich wybrzeży USA z terytorium okupowanej Francji. Według założeń odległość z Francji do USA i z powrotem to ponad 13 000 km do tego należy doliczyć rezerwę na zmienne warunki atmosferyczne. Realnie by myśleć o lotach bojowych nowy samolot powinien cechować się zasięgiem 15 000 km W końcu 1940 roku rozpoczęto prace projektowe. Założeniem miało być opracowanie samolotu mającego zasięg 15 000 km z możliwością przenoszenia 5000 kg bomb a bez ładunku bombowego zasięg maksymalny miał wynosić 20 000 km Planowano samolot wyposażyć w cztery silniki DB-603, dość szybko założenia projektowe wykluczyły możliwość zbudowania takiego samolotu. By spełnić wymagania samolot powinien być napędzany sześcioma silnikami DB-603. Tymczasem rozpoczęto pracę nad odmianą czterosilnikową o mniejszym udźwigu 2,5 tony bomb oraz o nieco mniejszym zasięgu. Ponieważ zaprojektowano iż bombowiec otrzyma silniki DB-603 o mocy po 1750 kM a te były jeszcze w stanie opracowania. Na prototypie zabudowano słabsze Jumo 211 o mocy po 1350 kM. (na samolocie zabudowano cztery gondole silnikowe identyczne jak w Ju-88A)

Prototyp oblatał pilot fabryczny Messerschmitta kpt. Inż. Karl Baurn 23 grudnia 1942 roku. Pierwsze loty wykazały słabsze osiągi od zakładanych. Niedobór mocy powodował iż droga startu była bardzo długa, by ją skrócic stosowano dodatkowe rakietowe silniki rakietowe, bez których był niemożliwy start z mniejszych lotnisk. Przez zimę 1942/42 wykonano kilkanaście lotów testowych i na prototypie na bieżąco wprowadzano poprawki wynikłe z prób w locie. W marcu 1943 roku prototyp uległ uszkodzeniu podczas lądowania, prace remontowe opóźniały program. Wiosną 1944 roku wymieniono silniki na dwugwiazdkowe BMW-801D o większej mocy. W tym czasie nie myślano już o bombardowaniu ameryki. Potrzebny był samolot patrolowy do lotów nad Atlantykiem.

Latem 1944 roku zdecydowanie zmieniły się priorytety Luftwaffe, myśliwce były potrzebne jak powietrze, dlatego też wydano o nim negatywną opinię. Kielicha goryczy dopełniło amerykańskie bombardowanie 18 lipca 1944 roku. Kiedy to zbombardowano lotnisko na których stacjonował prototyp niszcząc go bezpowrotnie.

Mimo iż powstało na deskach kreślarskich kilka modyfikacji cztero i sześciosilnikowych latał tylko jeden prototyp. Jako ciekawostkę należy wspomnieć podwozie samolotu. Podwozie główne to dwie golenie z pojedynczymi kołami o wymiarach 1550/575 (prawie identyczne jak koła podwozia głównego w Rusłanach) oraz goleń z kołem przednim. Do startu obciążonego samolotu koła główne dublowano(w takim wypadku znajdowały się po dwa koła na jedną golń) po starcie jedno koło było odrzucane a golenie były chowane do gondol silnikowych.

KONSTRUKCJA - metalowa, kryta blachą. Na skrzydłach lotki i klapy. Podwozie trzy golenie jednokołowe chowane w locie oraz dwa dodatkowe koła odrzucane po starcie.

NAPĘD - cztery silniki rzędowe dwunastocylindrowe, odwrócone chłodzone cieczą Junkers Jumo 211J o mocy po 1410 kM, wyposażone w urządzenie GM-1, śmigła trójłopatowe o zmiennym skoku VDM. Po przebudowie silniki dwugwiazdowe czternastocylindrowe BMW 801G o mocy po 1800 kM z GM-1

UZBROJENIE - nie zabudowane w samolotach seryjnych planowano 4-6 ruchomych kaemów MG-131 kal. 13 mm oraz dwa ruchome działka MG-151/20 kal. 20 mm, 3000 kg bomb lub dwie torpedy.


DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 43,00
długość m 20,90
wysokość m 4,28
powierzchnia nośna m2 128,0
masa własna kg 23 360
masa maksymalna kg 56 040
prędkość maksymalna km/h 565
na wysokości m 8300
prędkość przelotowa km/h 350
prędkość lądowania km/h 160
pułap praktyczny m 8500
wznoszenie m/sek 2,3
zasięg maksymalny km 15 000
czas lotu godz 45


Oprac. Jacek Waszczuk