Junkers Ju 86k Junkers Ju 86k

Junkers Ju-86 - samolot komunikacyjny, rozpoznawczy i bombowy, zaprojektowany przez inż. Ernsta Zindela w pierwszej połowie lat trzydziestych. W tym czasie gdy zamawiano samoloty bombowe dla nie istniejącej jeszcze Luftwaffe w ramach kamuflażu zamawiano bombowce w odmianie pasażerskiej. Lecz konstrukcja była tak opracowana iż bez większych kłopotów mogły pełnić rolę bombowca. Prototyp oblatano 4 listopada 1934 roku. Jako ciekawostkę do napędu zastosowano dwa silniki wysokoprężne. Napęd dieslowski miał zapewnić większy zasięg przy identycznej mocy i masie samolotu w praktyce okazało się że silniki dieslowskie były cięższe od klasycznych silników lotniczych a większe skomplikowanie jednostek napędowych i mniejsza moc od zakładanej spowodowała iż samoloty nie osiągnęły zakładanych prędkości i zasięgu. W 1935 roku uruchomiono produkcję seryjną w wersji bombowej Ju-86A z cztero osobową załogą oraz w wersji pasażerskiej Ju-86B mieszczącej dwuosobową załogę oraz 10 pasażerów. Samolot pasażerski trafił do użytku w Lufthansie. Maszyną zaintersował7 się linie lotnicze innych państw. A ponieważ samolot z silnikami dieslowskimi był dość drogi bo jeden egzemplarz kosztował 285 515 Marek (w wersji Ju-86D-1) zamówiono wersje pasażerskie eksportowe wyposażone w klasyczne silniki lotnicze czyli amerykańskie silniki gwiazdowe produkowane w Niemczech na licencji jako BMW 132. W taki sposób powstały odmiany eksportowe Ju-86Z i Ju-86K. Na potrzeby niemieckie powstał samolot w wersji bombowej Ju-86D-1 z wydłużonym kadłubem o poprawionej stateczności podłużnej oraz analogicznie wersja pasażerska z wydłużonym kadłubem Ju-86C. Ponieważ samolot nie spełnił do końca oczekiwań ustępując osiągami między innymi niemieckim bombowcom Do-17 i He-111 próbą wyjścia z sytuacji by modyfikacja, powstały samoloty w wersji Ju-86 E i u-86G różniące się głównie silnikami orz poprawioną widocznością z kabiny. Lecz i ta zmiana radykalnie nie poprawiła osiągów i po kilku latach od chwili wprowadzenia do uzbrojenia samoloty zostały wycofane do zadań pomocniczych czyli do roli maszyn szkolnych i transportowych. Ponieważ zakłady junkersa posiadały doświadczenie z budowy samolotu wysokościowego z ciśnieniową kabiną załogi (po serii lotów testowych samoloty Junkers EF-61) w 1940 roku powstaje specjalna wysokościowa odmiana Ju-86P do rozpoznania fotograficznego z możliwością użycia jako bombowiec wysokościowy. Wersja ta posiadała dwuosobową załogę w ciśnieniowej kabinie, uzbrojenie to 1000 kg bomb oraz zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z kaemem w ogonie. Do tej odmiany przebudowano część samolotów wycofanych z jednostek bojowych. Gdy nie wróciło z lotów bojowych kilka samolotów za sprawą nowej wysokościowej wersji myśliwców Supermarine Spitfire wymusiło to opracowanie samolotu Ju-86 latającego jeszcze wyżej. W 1941 roku opracowano ostatnią wersję wysokościową, otrzymała nowe skrzydła o większej rozpiętości, nowe silniki ze śmigłami oraz dodatkowo trzeci silnik w kadłubie do napędu sprężarki centralnej działającej na potrzeby silników marszowych. Do tej wersji przebudowano niewielką część bombowców. Teoretyczny pułap takiego samolotu wynosił blisko 16 km i był większy od wszystkich myśliwców używanych po drugiej stronie frontu. Samoloty te wykonały wiele lotów na rozpoznanie fotograficzne Wysp Brytyjskich, Rosji, Afryki Północnej. Łączna produkcja wszystkich wersji zamknęła się w 840 samolotach. Dodatkowo Szwecja kupiła prawa licencyjne i zbudowano tam dodatkowo 37 samolotów pod oznaczeniem SAAB B-2 i SAAB B-3. W Niemczech by zapewnić szybkie dostawy bombowców produkowane były u Junkersa oraz w zakładach Henschel. Produkcję seryjną zakończono w 1938 roku i już w 1939 rozpoczęto wycofywanie do rezerwy.

Pierwsze Ju-86 trafiły do użytku w KG 152 (czyli w 152 Pułku Bombowym) W dniach 23-28 lutego 1937 roku specjalnie przygotowany samolot wziął udział w wyścigu „Oases Rally” w Egipcie lecz jednorazowy sukces nie zapewnił popularności i wielkich zamówień seryjnych. Pierwsze loty bojowe nad Hiszpanią potwierdziły słabsze własności bojowe szczególnie w stosunku do H111 dlatego też we wrześniu 1939 roku w pierwszej linii użytkowano już tylko około 30 samolotów w trzech eskadrach bombowych z czego połowę utracono. W roli samolotów szpiegowskich wysokościowych używane między innymi w sławnym KG-200, jeszcze w 1942 roku. Natomiast większość samolotów weszła do użycia jako maszyny transportowe. Pod Stalingradem użyto 58 Junkersów, utracono 42. W 1944 roku wycofano je nawet z lotów transportowych.

Poza Niemcami samoloty używano w Australii (1 egz.) Austrii (3 egz.) Boliwii (3 egz.) Chile (3 egz.) Hiszpanii (6 egz.) Holandii, Mandżukuo (12 egz.) Portugalii (10 egz.) RPA (18 egz.) Szwajcarii (kilka egz.) Szwecji (ponad 40 egzemplarzy z czego 37 zbudowano na licencji. Ostatnie samoloty skreślono ze stanu w 1960 roku), Węgrzech

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, wersje Ju-86P i Ju-86R posiadają hermetyczne kabiny załogi, skrzydła wyposażone w lotki i klapy szczelinowe, podwozie trójkołowe chowane elektrycznie

NAPĘD

WERSJA Ju-86 A, B, D - dwa silniki wysokoprężne rzędowe 6 cylindrowe chłodzone cieczą Jumo 205 Diesel o mocy po 600 Km

WERSJA Ju-86C, Ju-86E, Ju-86G, Ju-86K, Ju-86Z -
dwa silniki gwiazdowe dziewięciocylindrowe BMW 132 o mocy po 810-875 kM, śmigła metalowe trójłopatowe Hamilton o zmiennym skoku

WERSJA Ju-86P - silniki wysokoprężne chłodzone cieczą Junkers Jumo 207A-1 ze sprężarką o mocy po 1000 kM

WERSJA Ju-86R - silniki Jumo 208, dodatkowy silnik Daimler Benz DB-605 w kadłubie
napędzający sprężarkę, śmigła czterołopatowe

UZBROJENIE - 3 ruchome kaemy MG-15 kal. 7,92 mm w trzech stanowiskach, 1800 kg bomb

WERSJA Ju-86 P - jeden zdalnie sterowany kaem MG-17 kal 7,92 mm w tyle kadłuba i 1000 kg bomb


DANE TECHNICZNE - WESTRJA Ju-86A / Ju-86E / Ju-86D / Ju-86G /Ju-86P /Ju-86R


rozpiętość m 22,6 / 22,5 / 22,5 / 22,5 / 25,6 / 32,0
długość m 17 / 17,86 / 17,86 / 17,5 / 16,46 / 16,5
wysokość m 4,70 / 4,70 / 4,70 / 4,70 / 4,70 / 4,70
powierzchnia nośna m2 82,0 / 82,0 / 82,0 / 82,0 / 92,0 / 97,5
masa własna kg ? / 5200 / 5800 / 5160 / 7035 / 6780
masa całkowita kg ? / 8200/ 8200 / 8220 / 10400 / 11530
prędkość maksymalna kg 340/ 360 / 325 / 380 / 400 / 420
na wysokości m ? / 4500 / 3000 / ? / 10000 / ?
prędkość przelotowa km/h 275 / 315 / 285 / 323 / 375 / ?
prędkość minimalna km/h 98 / ? / 101 / ? / ? / ?
wznoszenie m/sek ?/ 4,6 / ? / ? / ? / ?
pułap praktyczny m 6500/ 7500 / 5900 / 7400 / ? / ?
pułap teoretyczny m ? / ? / ? / ? / 14950 / 15850
zasięg km 1000/ 1350 / 1500 / 1400 / 1750 / 157
0


Oprac. Jacek Waszczuk