Junkers Ju188
Junkers Ju 188 – Dwusilnikowy samolot bombowy, średniopłat. Metalowy dolnopłat o układzie konstrukcyjnym zbliżonym do Ju-88. Samolot powstał w 1941 r. jako zmodyfikowana wersja modelu Ju 88 ze zmienionymi skrzydłami i usterzeniem. Zmiany dotyczyły przede wszystkim kabiny, która otrzymała bardziej aerodynamiczny kształt i pełne oszklenie. Rozpiętość skrzydeł zwiększono przez dodanie spiczastych końcówek. Zmieniono także kształt usterzenia pionowego. Do napędu samolotu oznaczonego Ju-188 użyto silników gwiazdowych BMW-801. Pierwszy prototyp samolotu oblatano wiosną 1941, drugi w niecały rok później. Próby wypadły pomyślnie i zakłady otrzymały zamówienie na produkcję seryjną, z zastrzeżeniem, że samolot ma być przystosowany zarówno do silników BMW-801, jak i rzędowych Jumo-213 i to bez jakichkolwiek zmian w konstrukcji płatowca (chodziło o uniknięcie zaburzeń w produkcji w przypadku chwilowego wstrzymania dostaw jednego z silników). Zbudowano trzy odmiany samolotu Ju-188 J (myśliwską), Ju-188 K (bombową) i Ju-188 L (zwiadowczą).
Jego charakterystyczną cechą była sferycznie ukształtowana. Oszklona kabina. Od uruchomienia produkcji latem 1943 r. Od zakończenia wojny zbudowano 1036 maszyn tego typu.

Pierwsze siedem seryjnych Ju 188E-1 otrzymało silniki BMW 801C-2. Samoloty napędzane silnikami rzędowymi Junkers Jumo miały nosić oznaczenia A, B, C i D, natomiast napędzane silnikami gwiazdowymi BMW, F, G i H. Wariantem rozpoznawczym wersji E-1 był samolot Ju 188F-1 wyposażony w dwie kamery fotograficzne.


Dane techniczne
Rozpiętość 22,02m
Długość 14,95m
Wysokość 4,46 m
Powierzchnia nośna 56,00m2
Masa własna 8200kg
Masa całkowita 14570kg
Prędkość maksymalna 544km/h
Pułap 10000m
Zasięg 3120km

Dane operacyjne
Uzbrojenie
Działko MG 151 kalibru 20mm, 2 x karabin maszynowy MG 131 kalibru 7,92 mm, zdwojony karabin maszynowy MG 81Z kalibru 7,92 mm (Ju 188 E)
Użytkownicy
Niemcy, po 1945 Francja
 
Źródło: Wikipedia.org