|
|||||
![]() |
|
||||
1. Historia modelu Samolot ten wyprodukowano w oparciu o najnowsze technologie, co od razu zostawiło daleko w tyle konkurentów SR20 z innych klas, takich jak Cessna, czy Piper. Potwierdzają to statystyki produkcyjne tej maszyny. Pierwotna certyfikacja tego modelu nastąpiła w 1998, tak więc jest to konstrukcja, jak na warunki lotnicze, stosunkowo młoda. Pozwoliło to na wyprodukowanie samolotu w oparciu o najnowsze technologie, co spowodowało szybkie zdystansowanie konkurentów w tej klasie, takich jak Cessna czy Piper. Potwierdzeniem tego faktu jest blisko 3000 egzemplarzy SR20 wyprodukowanych w okresie 10 lat |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Cirrus SR20 – to jednosilnikowy, śmigłowy samolot turystyczny, czteroosobowy napędzany silnikiem tłokowym. Produkowany przez amerykańską firmę Cirrus Aircraft Inc. W roku 1998 SR20 otrzymał certyfikację, co na warunki lotnicze czyni go konstrukcyjnie „młodym wilkiem”.
Samolot ten w wersji Sky Share (konfiguracja 2008-2010) napędzany jest silnikiem tłokowym TCM Continental IO-360-ES o mocy 200 HP (149 KW), oraz trójłopatowym, stało obrotowym śmigłem firmy Hartzell. Dzięki takiemu napędowi SR20 osiąga prędkość przelotową ok. 155 węzłów (288 km/h).
Samolot ten posiada cyfrową awionikę firmy Avidyne Entegra, nazywane glass-cockipt. Złożony jest z tablicy instrumentów podstawowych typu PFD oraz wielofunkcyjny ekran typu MFD. Pilot nawigowany jest przez dwa urządzenia GPS typu Garmin GNS430W. Ponad to serujący może skorzystać z pomocy autopilota typu S-Tec 55X. Inne systemy w jakie wyposażony został Cirrus SR20 to Sky Watch, czyli system ostrzegania przed ruchem lotniczym. Następny system to Stormscope wykrywający i ostrzegający przed burzą. Ostatnim ważnym systemem jest Emax, którego zadaniem jest monitorowanie pracy silnika i ewentualne zasygnalizowanie pilotowi awarii układu napędowego, czy to śmigła, czy samego silnika.
Wszystkie samoloty Cirrus charakteryzuje wyposażenie ich w unikatowy, spadochronowy system ratunkowy Cirrus Aircraft Parachute System (CAPS) firmy BRS, działający na cały samolot. SR20 z zewnątrz wyposażony został w stałe podwozie z aerodynamicznymi owiewkami na wszystkich kołach, zmniejszające prawdopodobieństwo pożaru w wyniku przetarcia się lub przegrzania się gum podwozia. Ponad to umożliwia to bezpieczne, komfortowe i miętkie lądowanie nie zależnie od powierzchni lądowiska (betonu, asfaltu czy trawy). Samolot ten jest tak popularny, że często używany jest w różnych klubach umożliwiających wypożyczanie samolotów czy klubach sportowych dających możliwości spędzenia wolnego czasu na sportowo i z pasją.
2.2. Wyposażenie Silnik: TCM Continental IO-360-ES o mocy 200 HP (149 KW) System ratunkowy:
Cechą charakterystyczną wszystkich samolotów Cirrus (w tym SR20) jest unikatowy ratunkowy system spadochronowy dla całego samolotu (Cirrus Aircraft Parachute System - CAPS) produkcji firmy BRS.
|
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Cirrus SR20 |
Silnik, producent | TCM Continental IO-360-ES |
Maksymalna moc | 200 HP (149 KW) |
Płatowiec | dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,68 m |
Długość | 7,92 m |
Wysokość | 2.71 m |
Masy | |
Masa własna
|
965 kg |
Maksymalna masa startowa | 1386 kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | |
Prędkość podróżna | 155 węzłów (288 kmh) |
Prędkość minimalna | |
Wznoszenie maksymalne | 252,37 m - 828 ft / min (4,2 m / s) |
Rozbieg | 440m |
Dobieg | 309m |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 1454 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}