Producent / Kraj:

 Cirrus Aircraft Inc / Stany Zjednoczone

Model:

Cirrus SR20

 

 

1. Historia modelu

Samolot ten wyprodukowano w oparciu o najnowsze technologie, co od razu zostawiło daleko w tyle konkurentów SR20 z innych klas, takich jak Cessna, czy Piper. Potwierdzają to statystyki produkcyjne tej maszyny.  Pierwotna certyfikacja tego modelu nastąpiła w 1998, tak więc jest to konstrukcja, jak na warunki lotnicze, stosunkowo młoda. Pozwoliło to na wyprodukowanie samolotu w oparciu o najnowsze technologie, co spowodowało szybkie zdystansowanie konkurentów w tej klasie, takich jak Cessna czy Piper. Potwierdzeniem tego faktu jest blisko 3000 egzemplarzy SR20 wyprodukowanych w okresie 10 lat

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 
Cirrus SR20 – to jednosilnikowy, śmigłowy samolot turystyczny, czteroosobowy napędzany silnikiem tłokowym. Produkowany przez amerykańską firmę Cirrus Aircraft Inc. W roku 1998 SR20 otrzymał certyfikację, co na warunki lotnicze czyni go konstrukcyjnie „młodym wilkiem”.
 Samolot ten w wersji Sky Share (konfiguracja 2008-2010) napędzany jest silnikiem tłokowym TCM Continental IO-360-ES o mocy 200 HP (149 KW), oraz trójłopatowym, stało obrotowym śmigłem firmy Hartzell. Dzięki takiemu napędowi SR20 osiąga prędkość przelotową ok. 155 węzłów (288 km/h). 
Samolot ten posiada cyfrową awionikę firmy Avidyne Entegra, nazywane glass-cockipt. Złożony jest z tablicy instrumentów podstawowych typu PFD oraz wielofunkcyjny ekran typu MFD. Pilot nawigowany jest przez dwa urządzenia GPS typu Garmin GNS430W. Ponad to serujący może skorzystać z pomocy autopilota typu S-Tec 55X. Inne systemy w jakie wyposażony został Cirrus SR20 to Sky Watch, czyli system ostrzegania przed ruchem lotniczym. Następny system to Stormscope wykrywający i ostrzegający przed burzą. Ostatnim ważnym systemem jest Emax, którego zadaniem jest monitorowanie pracy silnika i ewentualne zasygnalizowanie pilotowi awarii układu napędowego, czy to śmigła, czy samego silnika. 
Wszystkie samoloty Cirrus charakteryzuje wyposażenie ich w unikatowy, spadochronowy system ratunkowy Cirrus Aircraft Parachute System (CAPS) firmy BRS, działający na cały samolot. SR20 z zewnątrz wyposażony został w stałe podwozie z aerodynamicznymi owiewkami na wszystkich kołach, zmniejszające prawdopodobieństwo pożaru w wyniku przetarcia się lub przegrzania się gum podwozia. Ponad to umożliwia to bezpieczne, komfortowe i miętkie lądowanie nie zależnie od powierzchni lądowiska (betonu, asfaltu czy trawy).  Samolot ten jest tak popularny, że często używany jest w różnych klubach umożliwiających wypożyczanie samolotów czy klubach sportowych dających możliwości spędzenia wolnego czasu na sportowo i z pasją.
 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
TCM Continental IO-360-ES o mocy 200 HP (149 KW)
 
System ratunkowy:
Cechą charakterystyczną wszystkich samolotów Cirrus (w tym SR20) jest unikatowy ratunkowy system spadochronowy dla całego samolotu (Cirrus Aircraft Parachute System - CAPS) produkcji firmy BRS.

 

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cirrus SR20
Silnik, producent  TCM Continental IO-360-ES
Maksymalna moc  200 HP (149 KW)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,68 m
Długość  7,92 m
Wysokość  2.71 m
Masy  
Masa własna
 965 kg
Maksymalna masa startowa  1386 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  
Prędkość podróżna  155 węzłów (288 kmh)
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  252,37 m   -  828 ft / min (4,2 m / s)
Rozbieg  440m
Dobieg  309m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1454 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}