Producent / Kraj:

Cirrus Aircraft Inc / Stany Zjednoczone

Model:

Cirrus SR 22

 

 

CirrusSR22 - copy by cirrusdesign

 

 

1. Historia modelu

Wprowadzony został do produkcji w 2001 roku i od tego czasu jest jednym z najpopularniejszych czteroosobowych samolotów jednosilnikowych. W 2007 roku do rąk klientów trafiły nowe udoskonalone modele maszyny. Zawierają one ponad 700 modyfikacji w stosunku do pierwotnej wersji. Zwiększono m.in. pojemność zbiorników paliwa, przez co zasięg nowego Cirrusa wzrósł o 16 proc. Nowe modele Cirrusa mają zainstalowaną cyfrową awionikę Avidyne FlightMAx Entegra obejmującą ciekłokrystaliczne panele przyrządów pilotażowych i nawigacyjnych. Z wyświetlaczmi współpracuje układ monitorowania silnika i paliwa EMax a nawigacje ułatwiają dwa GPS zintegrowane z pokładowymi radiotelefonami i odbiornikami VOR oraz autopilot S-tec 55 SR. Samoloty Cirrus SR22 są obecnie najlepiej sprzedającymi się jednosilnikowymi samolotami na świecie. Są także jednym z najlepiej ocenianych typów samolotów pod względem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, prędkości, komfortu i łatwości prowadzenia.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot posiada wyjątkowe cechy :
- doskonały zasięg wynoszący 1 000 mil morskich, czyli 1 852 km (włączając w to przepisową rezerwę paliwa), co pozwala dotrzeć do niemalże każdej destynacji europejskiej bez międzylądowania,
- wysoki pułap operacyjny siegąjący 25 000 stóp (około 7 500 metrów), co jest możliwe dzięki silnikowi z turbosprężaniem oraz układowi centralnej dystrybucji tlenu
- znakomitą prędkość przelotową, która przy wykorzystaniu 85% mocy na wysokości przelotowej 25 000 stóp pozwala podróżować z zawrotną dla tej klasy samolotów prędkością 211 węzłów (blisko 400 km/h)
- niezrównany komfort, porównywalny z luksusowymi samochodami klasy SUV, dzięki przestronnej, wyciszonej kabinie, ergonomicznym skórzanym fotelom i klimatyzacji wnętrza.

Jest uznawany za jeden z najbezpieczniejszych samolotów dyspozycyjnych. Pilot ma do dyspozycji najnowocześniejszą technologię, obejmującą m.in. system ostrzegania o burzach WX-500 - Stormscope, monitor silnikowo-paliwowy - E-max, system informacji o ruchu - Skywatch. Jest jednym samolotem certyfikowanym, wyposażonym seryjnie w Spadochronowy System Ratunkowy (Cirrus Airframe Parachute System (CAPS™). Tzn. krytycznej sytuacji, pilot (lub w przypadku jego niedyspozycji, inna osoba na pokładzie) może uruchomić spadochron, który rozepnie się nad całym samolotem, sprowadzając bezpiecznie ludzi i maszynę na ziemię.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
S

 

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cirrus SR 22
Silnik, producent  Continental IO-550-N
Maksymalna moc  231 KW
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,68 m
Długość  7,92 m
Wysokość  2,67 m
Masy  
Masa własna
 1052  kg
Maksymalna masa startowa  1542 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  372 km/h
Prędkość podróżna  339 km/h (183 kn (211 mph))
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  7,1 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1943 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}