|
|||||
|
|
||||
1. Historia modelu Historia Kiedy Boeing ogłosił projekt 7E7 Dreamliner (obecnie znany jako 787) twierdził, że niższe koszty eksploatacyjne tego samolotu spowodują, iż stanie się poważnym zagrożeniem dla Airbusa A330. Airbus początkowo odrzucił to twierdzenie utrzymując, że 787 był sam w sobie odpowiedzią na A330 i nie trzeba żadnej reakcji na 787. Linie lotnicze pchnęły Airbusa do zapewnienia rywala, gdy Boeing zadeklarował, że 787 ma 20 procent niższe zużycie paliwa niż A330. Początkowo Airbus zaproponował prostą pochodną A330, opatrzoną kryptonimem A330-200lite z ulepszoną aerodynamiką i silnikami. Linie lotnicze nie były zadowolone i Airbus przeznaczył 4 miliardy € na nowy projekt zwany A350. Oryginalna wersja A350 powierzchownie przypominała A330 w związku z niezmienioną średnicą kadłuba. Nowe skrzydło, silniki i usterzenie poziome zostały połączone z nowymi materiałami i metodami produkcji kadłuba aby stworzyć A350 jako prawie w całości nowy samolot.
16 września 2004 roku, ówczesny prezydent Airbusa i CEO Noel Forgeard potwierdził, że rozważany jest nowy projekt, ale nie nadał mu nazwy i nie potwierdził czy będzie to całkowicie nowy model czy modyfikacja istniejącego produktu. Forgeard zaznaczył, że Airbus zakończy pomysł do końca 2004 roku, rozpocznie konsultacje z liniami na początku roku 2005 i zamierza prowadzić nowy program rozwojowy pod koniec tegoż roku. 10 grudnia 2004 roku zarządy EADS i BAE Systems, następnie udziałowcy Airbusa dały firmie prawo do ofert (ATO) i oficjalnie nazwały go A350.
6 października 2005 roku zostało ogłoszone pełne przemysłowe wprowadzenie programu z utrzymaniem kosztów rozwoju około 3,5 miliarda €. Ta wersja A350 została zaplanowana jako 250-300 miejscowa, dwusilnikowa, szerokokadłubowa jednostka pochodna od projektu istniejącego A330. Według tego planu A350 miał mieć zmodyfikowane skrzydła i nowe silniki równocześnie posiadając taki sam przekrój kadłuba jak jego poprzednik. Miał ukazać się w 2010 roku w 2 wersjach; A350-800 - zdolny do przelotu 8 800 mil (16 300 km) z typową pojemnością 253 pasażerów w 3-klasowej konfiguracji i 300-siedzeniowy (w 3 klasach) A350-900 z 7 500 milami (13 890 km) zasięgu. Był zaprojektowany jako konkurent dla 787-9, proponowanego 787-10 i 777-200ER. W styczniu 2009 rozpoczęto budowę linii finalnego montażu A350 na terenie zakładów w Tuluzie-Blagnac, 500 metrów obok linii A330. Obiekt otwarto 23 października 2012, kiedy w fazie montażu znajdowały się egzemplarz do testów statycznych i pierwszy z pięciu samolotów do testów w locie. 17 lipca 2010 na terenie ośrodka badawczego Rolls-Royce w Derby po raz pierwszy uruchomiono silnik Trent XWB. Silnik zamontowany na firmowym A380 oblatano 18 lutego 2012. W listopadzie 2011 Airbus poinformował o pierwszym opóźnieniu terminu dostarczenia pierwszego samolotu dla Qatar Airways o sześć miesięcy, a w lipcu 2012 o kolejne trzy miesiące na drugą połowę 2014 roku. Montaż pierwszego A350-900 MSN1 rozpoczęto 5 kwietnia 2012, w grudniu samolot bez silników Rolls-Royce Trent XWB wytoczono po raz pierwszy z hali montażowej, jego oblot zaplanowano na lipiec/sierpień 2013 roku. W lutym 2013 skompletowano pełne pokrycie niepomalowanego kadłuba, a 19 lutego zamontowano winglety dające mu 64,8 m rozpiętości. Samolot rozpoczął próby naziemne 26 lutego 2013. Silniki Trent i pomocniczy zespół napędowy (APU) zamontowano na pierwszym prototypie 26 marca 2013. Jednym z głównych poddostawców Airbusa jest UTC Aerospace Systems (do 2012 Goodrich), producent gondoli silników, odwracaczy ciągu, kół, karbonowych hamulców i zewnętrznego systemu video. Honeywell dostarcza APU HGT1700. Producentem podwozia dla wersji A350-900/800 jest firma Messier-Bugatti-Dowty z grupy Safran, a dla wersji -1000 Goodrich. Pierwszy kompletnny egzemplarz A350-900 w pełnym malowaniu zaprezentowano 13 maja 2013. Pierwsze próby w locie miały miejsce w Tuluzie 14 czerwca 2013 roku.
|
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Airbus A350 — to seria szerokokadłubowych samolotów pasażerskich, średniej wielkości, dalekiego zasięgu, aktualnie znajdującą się w fazie projektowej. A350 powstał jako odpowiedź na konkurencyjne modele Boeinga 777 i Boeing 787 Dreamliner. A350 będzie najprawdopodobniej również stanowić alternatywę dla A330 — innego modelu Airbusa, którego zaprzestanie produkcji nie zostało ogłoszone.
A350 będzie miał przekrój poprzeczny kadłuba szerszy niż pierwotnie zakladany. Airbus określa to jako "XWB" lub Extra Wide Body ("Ekstra Szeroki Kadłub") i utrzymuje, że z punktu widzenia siedzącego pasażera kabina będzie 5 cali szersza na poziomie wzroku niż w konkurencyjnym Boeingu 787. Wszystkie modele pasażerskie A350 XWB będą miały zasięg przynajmniej 13 000 km. Jednostki będą osiągały prędkość w przybliżeniu 0,85 macha, zbliżoną do ich konkurenta Boeinga 787. A350 ma duże okna i posiada hermetyzowaną kabinę o ciśnieniu odpowiadającemu panującemu na wysokości 1800 metrów lub niżej z wilgotnością powietrza w kabinie co najmniej 20 procent. Kadłub zbudowany z nowych stopów aluminiowo-litowych. Do powierzchni nośnych zastosowano zaś kompozyty z włokien węglowych (po raz pierwszy w samolocie tej marki). Liczba miejsc: 270-350
2.2. Wyposażenie Silnik: Napęd 2×Rolls-Royce Trent XWB Ciąg 150 000-190 000 lbf (2×75 000-95 000 lbf) 2.3. Warianty
|
|
||||
Pierwszy lot testowy A350 - 14 czerwca 2013 - źrodło: airbus.com |
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Airbus A350 |
Silnik, producent | Napęd 2×Rolls-Royce Trent XWB |
Maksymalna moc | 150 000-190 000 lbf (2×75 000-95 000 lbf) |
Płatowiec | dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
64,00 m |
Długość | 60,50-74,30 m |
Wysokość | 16,90 m |
Masy | |
Masa własna
|
|
Maksymalna masa startowa | 182 500-225 500 kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 0,89 Ma |
Prędkość podróżna | 0,82 Ma |
Prędkość minimalna | |
Wznoszenie maksymalne | |
Rozbieg | |
Dobieg | |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 9 250-17 600 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}