|
|||||
|
|
||||
1. Opis Ciężki śmigłowiec transportowy z dwoma wirnikami trójłopatowymi w układzie tandemu (prototyp oblatany 21.09.1961 r.). Zastosowany w nim system synchronizacji obrotu wirników zapobiegał zderzeniu się obracających się łopat. Od lat 60. śmigłowce te są systematycznie ulepszane, starsze modele zostały dostosowane do nowszych standardów. Program modernizacyjny ma być kontynuowany do 2030 r. Dotychczas przekazano odbiorcom ponad 1100 maszyn tego typu. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | AlliedSignal T55-GA-714A |
Maksymalna moc | 2x 3733 KM (2745 kW) |
Zastosowanie | śmigłowiec transportowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
18,3 m |
Długość całkowita | 30,18 m |
Wysokość | 5,77 m |
Masy | |
Masa własna
|
10185 kg |
Maksymalna masa startowa | 22668 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 315 km/h |
Prędkość wznoszenia | 605 m/min |
Pułap | 5640 m |
Zasięg | 741 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}