Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Enstrom / USA

 

Model: F-28 Falcon/T-28

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

 

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy z wirnikiem trójłopatowym i silnikiem tłokowym z turbodoładowaniem (oblatany 12.11.1960 r.), zmodernizowana wersja, oznaczona jako F-28F, produkowana jest od 1980 r. Wersja T-28 (na zdjęciu) z silnikiem turbinowym Garrett AiResearch została przedstawiona już w 1968 r., lecz nigdy nie weszła do produkcji seryjnej. W produkowanych współcześnie egzemplarzach poprawiono awionikę. W pomieszczeniu bagażowym można zmieścić prawie 50 kg bagażu.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lycoming HIO-360-F1AD
Maksymalna moc  200 kW (272 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 9.75 m
Długość całkowita  8.91 m
Wysokość  2.74 m
Masy  
Masa własna
 712 kg
Maksymalna masa startowa  1 179 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  180 km/h
Prędkość wznoszenia  7.37 m/s
Pułap  3 660 m
Zasięg  446 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}