Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Kaman / USA

 

Model: K-MAX

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Jednosilnikowy śmigłowiec dźwigowy z dwoma dwułopatowymi, krzyżującymi się wirnikami głównymi (pierwszy lot 23.12.1991 r.). Śmigłowiec skonstruowano specjalnie do transportu ciężkich ładunków o dużych gabarytach. Wykorzystuje się go przede wszystkim w gospodarce leśnej na trudno dostępnych terenach leśnych.

 

1.1. Konstrukcja:

  • układ krzyżowy,
  • konstrukcja półskorupowa

      

 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  silnik turbowałowy Allied Signal T-53-17A-1
Maksymalna moc   1343 kW (1826 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 14,68 m
Długość całkowita  15,85 m 
Wysokość   4,1 m 
Masy  
Masa własna
 2 334 kg
Maksymalna masa startowa  5 443 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  185 km/h
Pułap  4 670 m
Zasięg   278 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}