Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: McDonnell Douglas (Boeing) / USA

 

Model: MD 500/520/530

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Lekki jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z pięciołopatowym wirnikiem(oblatany w 1967 r.), wersja eksportowa modelu OH-6A Cayuse skonstruowanego w 1963 r. przez wytwórnię Hughes, przeznaczona do zadań cywilnych i wojskowych. Zmodernizowana wersja cywilna chętnie wykorzystywana jest jako śmigłowiec turystyczny. Wersja wojskowa, nad którą zaczęto pracować w 1984 r. (MD500/530 Defender), może być wyposażona w rakiety niekierowane i kierowane oraz karabiny maszynowe. Wersja MD 520.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Allison 250C-20R 
Maksymalna moc  330 kW (450 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 8,35 m
Długość całkowita  7,62 m 
Masy  
Maksymalna masa startowa   1 746 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  282 km/h
Prędkość wznoszenia  10,5 m/s
Pułap  6 097 m
Zasięg  409 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}