|
|||||
|
|
||||
1. Opis Gulfstream V (lub GV lub GV) jest samolotem typu business jet produkowanym przez Gulfstream Aerospace. Stosowany jest również przez wojsko USA pod nazwą C-37A. G500 i G550.Obecnie jego wersje są stale ulepszane. Gulfstream G550 był wcześniej znany jako Gulfstream V SP (GV SP). Oblatany w 1995 roku, otrzymał certyfikat w 1997 roku i był jednym z pierwszych samolotów latających na "bardzo dużej odległości" (~ 6.000 mil morskich (11.000 km)) wśród samolotów biznesowych. Zdolny do przenoszenia do 16 osób w standardowej konfiguracji siedzeń. Był w stanie przelecieć maksymalnie do 12.000 km bez dodatkowego tankowania.Całkowita produkcji modelu Gulfstream V wyniosła się 191 samolotów. |
|||||
1.1. Konstrukcja Zmodernizowano jeszcze bardziej skrzydła aby skuteczniej zmniejszały opór powietrza i zwiększały długość lotu, podwozie chowane w czasie lotu.
1.2. Wyposażenie Silnik: 2x Rolls-Royce BR710A1-10 turbofan, 14750 lbf (65 kN). |
|
||||
|
|||||
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Rolls-Royce BR710A1-10 turbofan |
Maksymalny ciąg | 2x 14750 lbf (65 kN) |
Załoga | 2 |
Pasażerowie | 14-19 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
28,50 m |
Długość | 29,40 m |
Wysokość | 7,87 m |
Powierzchnia skrzydła | 105,60 m2 |
Masy | |
Masa własna
|
21 000 kg |
Maksymalna masa startowa | 41 136 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 1084 km/h |
Prędkość podróżna | 904 km/h |
Pułap | 15 240 m |
Zasięg | 10 139 km |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}