Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 



WSK

 

WSK-Okęcie -Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego dawniej PZL (Państwowe Zakłady Lotnicze). WSK-Okęcie rozwijała głównie lekkie samoloty sportowe, szkoleniowe, wielozadaniowe i rolnicze. Najbardziej znanymi konstrukcjami są: PZL-104 Wilga samolot wielozadaniowy i PZL-106 Kruk stosowany w rolnictwie.

Przed II wojną światową była to tylko jedna wytwórnia o nazwie Państwowe Zakłady Lotnicze, założona w Warszawie w 1928 roku na bazie wcześniejszych fabryk Centralnych Warsztatów Lotniczych (CWL). Pierwszym ich produktem był licencyjny francuski myśliwiec Wibault 70, który pozwolił opanować technologię budowy samolotów o konstrukcji metalowej.

Wkrótce utalentowany konstruktor Zygmunt Puławski zaprojektował serię nowoczesnych górno-płatowych myśliwców: PZL P.1, P.6, P.7 i P.11. Ostatnie dwa typy były produkowane seryjnie w latach 1933-39. Ostatni wariant, PZL P.24, rozwinięty został po śmierci konstruktora i był eksportowany do kilku krajów świata. Seryjnie produkowane były ponadto: lekki bombowiec PZL.23 Karaś i nowoczesny średni bombowiec PZL.37 Łoś (jeden z najlepszych bombowców przed II wojną światową).

PZL budowały również w małych ilościach samoloty sportowe (PZL.5, PZL.19, PZL.26). Przed 1939 rokiem, PZL opracowały projekty i prototypy samolotów myśliwskich (w tym PZL.50 Jastrząb) i samolotu pasażerskiego PZL.44 Wicher. Od 1934 główny zakład PZL mieścił się w Warszawie na Okęciu i nosił oznaczenie PZL WP-1 (Wytwórnia Płatowców-1).
Nowy oddział PZL WP-2 zbudowano tuż przed wojną w Mielcu, lecz dostarczał on jedynie komponentów. Oddział PZL WS-1 (Wytwórnia Silników-1) w Warszawie budował silniki lotnicze - przede wszystkim silniki na licencji brytyjskiej firmy Bristol (Bristol Pegasus, Bristol Mercury).

Podczas II wojny światowej zakłady PZL WP-1 zostały przeznaczone jako zaplecze studyjno-projektowe dla przemysłu lotniczego i nazwane CSS (Centralne Studium Samolotów), później znowu przejęły rolę wytwórni lotniczej pod nazwą WSK-4 (Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego 4), a od 1956 nosiły nazwę WSK-Okęcie. Pomimo nowej nazwy WSK, skrót PZL był wciąż używany w oznaczeniach nowych projektów. Po 1989 roku zakłady powróciły do tradycyjnej nazwy: PZL "Warszawa-Okęcie", od 1995r firma nosiła nazwę PZL "Warszawa-Okęcie" S.A.

 

  Modele:

 

 


Na podstawie wikipedia.pl