Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Aviata

 

AWIATA kojarzy się z trudnymi początkami lotnictwa na ziemiach polskich byłego Królestwa Kongresowego. Po sześciu i pół latach od pierwszego wzlotu człowieka w powietrze zawiązano Warszawskie Towarzystwo Lotnicze AWIATA, którego zadaniem było budowanie we własnej fabryce udoskonalanych przez polskich konstruktorów samolotów typu Farman i Bleriot oraz szkolenie polskich i rosyjskich pilotów.

Powołana w maju 1910 r. AWIATA, której prezesem był  Stanisław Lubomirski, dyrektorem Konstanty Lubomirski a Głównym Konstruktorem  Michał Król, do jesieni tegoż roku wybudowała kilka hangarów i budynków, z których jeden użytkowany był przez wojsko. Wojna trypolitańska w 1911r. ukazała realne zastosowanie lotnictwa dla przemysłu zbrojeniowego. Wiosną 1912r fabryka została przejęta przez armię Rosyjską a Jesienią 1915r. Niemcy w budyn­kach Awiata uruchomili filię wytwórni R. M. ALBATROS.

W listopadzie 1918 r. całość przejęło Wojsko Polskie. W październiku 1988 r. po 76 latach od Zamknięcia historycznej AWIATY, Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń i Politechnika Warszawska reaktywowali  AVIATE, jako jednostkę innowacyjno-wdrożeniową. Prezesem od tej pory był Michał Sandowicz a obecnie jest nim Jacek Makles.

Po zmianie systemu gospodarczego w Polsce, na wniosek nowego wspólnika - Komitetu Badań Naukowych odstąpiono od budowy nowych zakładów, a generalna koncepcja, działalności AVIATY została zmieniona, zrezygnowano m.in. z zatrudniania stałych pracowników na rzecz okresowego angażowania najwybitniejszych specjalistów do realizacji zadań oraz umów o dzieło.

 

Modele:

 

 


Na podstawie wikipedia.en