Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 
 cessna
 
 
Samoloty turystyczne firmy Cessna

cessna 182 skyline

 

Cessna to jeden z najbardziej znanych producentów lekkich samolotów. Przedsiębiorstwo kilka razy zmieniło właściciela. Od 1992 r. jej właścicielem jest firma Textron Inc.
Najbardziej znane obecnie modele to: szkoleniowo-treningowy Cessna 150 (i jego nowsza wersja - 152). W latach 1960-1989 w Europie wersje licencyjne produkowała francuska firma "Reims Aviation" a także rodzina Conquest (od modelu 425). 

 

 

 

Historia firmy

 

Trudno sobie to wyobrazić, ale historia tej firmy rozpoczęła się od jednego, drewnianego samolotu, który zbudował Clyde Cessna w 1911 roku. To on, jako pierwszy, przeleciał nim trasę między Missisipi a Górami Skalistymi w Stanach Zjednoczonych. Jednak sukces biznesowy tej rodzinnej firmy nastąpił dopiero gdy przejął ją wnuk Clyde’a Cessny Dwane Wallace. Cessna szybko zyskała duży rozgłos, także w Europie, gdzie na jej licencji różne modele produkowała francuska firma Reims Aviation (od lat sześćdziesiątych). W 1992 roku firmę przejął koncern Textron Inc. nie rezygnując jednak z znanej już i rozpoznawalnej nazwy – Cessna.

Te małe samoloty mieszczą od dwóch do nawet kilkunastu pasażerów. Jeżeli mielibyśmy wyróżnić kilka modeli Cessny, to należałoby zacząć  od samolotu oznaczonego symbolem „140”. Był to pierwszy cywilny model zbudowany przez firmę po II wojnie światowej. Kadłub był wykonany z aluminium, zaś skrzydła pokryte płótnem.

Kolejnym, późniejszym (rok 1957), modelem była bardzo udana Cessna 150. Przez wiele lat była ona uznawana za najlepszy samolot do szkolenia pilotów. Szacuje się, że łącznie wyprodukowano dwadzieścia cztery tysiące egzemplarzy „150-ki”. Model Cessna 172 jest kolejnyml wartym wspomnienia i to co najmniej z dwóch powodów. Przede wszystkim był on pierwszym samolotem Cessny, który pojawił się w wariancie luksusowym (model „Skyhawk”); po drugie zaś, właśnie tym samolotem Niemiec, Mathias Rust, spektakularnie lądował na Placu Czerwonym w Moskwie w 1984 roku.

Dzięki temu Cessna 172 trafiła na pierwsze strony gazet na całym świecie.
Obecnie Cessna celuje w cywilne lotnictwo, zwłaszcza biznesowe. Modele powyżej numeru „425” przyjęły wspólną nazwę – Citation. Model Citation X jest uznawany za najszybszy dotąd wyprodukowany samolot biznesowy.

Także w Polsce wielu zamożnych biznesmenów ma w swoich hangarach modele Cessny. Można więc śmiało powiedzieć, że firma Cessna to ucieleśnienie „amerykańskiego snu”. Od jednego, zbudowanego w szopie samolotu do wielkiego potentata na rynku lotniczym. Dzisiaj, w swojej klasie, Cessna nie ma godnego przeciwnika. Jest pierwszym wyborem zarówno amatorów lotnictwa cywilnego, jak i biznesmenów z całego świata. Korzystają z nich służby medyczne, geodeci, turyści czy nawet miłośnicy skoków spadochronowych.

 

 

 Konstrukcje Cessny

 

 

 


Na podstawie wikipedia.pl