Tupolev Logo

 

Tupolew - rosyjski koncern lotniczy. Oficjalna nazwa PSC Tupolev, wcześniej Tupolev OKB, Biuro Projektowe Tupolewa. Nazwa pochodzi od rosyjskiego projektanta samolotów - Andrieja Nikołajewicza Tupolewa w 1922r. Przez ponad 90 lat istnienia w firmie opracowano ponad 300 projektów różnych aparatów latających i małych łodzi, 50 z nich weszło do seryjnej produkcji. W sumie wyprodukowano ponad 18 tysięcy samolotów konstrukcji Tupolewa.

ANT-20 Maksym Gorki, największy samolot z 1930 roku, został wykorzystany do Stalinowskiej propagandy.
Pierwszy udany całkowicie metalowy samolot został zbudowany został z blachy stalowej elektrycznej przez niemieckiego inżyniera Hugo Junkersa w 1915 roku z. W następstwie wojny światowej aby nie naruszyć warunków traktatu wersalskiego, który uniemożliwiał niemieckim firmom  budowy samolotów bojowych Junkers założył tajne fabryki samolotów w Moskwie Filia na przedmieściach w 1922 roku Fabryka został przekazana Tupolewowi w 1925 roku rosyjsku Źródła zwykle powstrzymują się od jakichkolwiek powiązań między Junkersem a Tupolewem.

 

preview tupolew-tu-134 src 1

Podczas II wojny światowej, dwusilnikowy, całkowicie metalowy Tu-2 był jednym z najlepszych bombowców frontowych Sowietów. Kilka wariantów jej były produkowane w dużych ilościach z 1942 roku, że w czasie wojny używane budowano drewniane tylne kadłubów z powodu braku metalu.

Ten następcą został rozwoju bombowca Tu-16 z napędem strumieniowym, skrzydło dobrego poddźwiękowej wydajności.

Tu-16 został opracowany na podstawie Tu-104 samlotu cywilnego, który był przez pewien czas posiadał napęd odrzutowym Airliner. Tu-95 stał się podstawą wyjątkowej Tu-114, średnim i długim zasięgu samolotu, samolot turbośmigłowy najszybszych w historii. To pozwoli samolotom mieć podwozie składające się z wielu dużych opon niskociśnieniowych, które są nieocenione do stosowania na drogach startowych, słabej jakości, które były powszechne w ZSRR w tym okresie.

Wraz z końcem zimnej wojny, praca badawcza koncentrowała się na ponad dźwiękowych samolotów cywilnych.

Badania na temat praktycznych aspektów eksploatacji statków powietrznych wykorzystujących paliwa alternatywne
spowodowało modernizacje rosyjskiej Lotniczej Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.
W dniu 19 sierpnia 2009 roku, zostało ogłoszone że Tupolew zawarł umowę z Ministerstwem Obrony Rosyjskiej w celu opracowania nowej generacji bombowców strategicznych.