Bombardier Aerospace – część grupy Bombardier. Jest największą firmą branży lotniczej (po Boeingu i Airbusie) i czwartym pod względem wielkości dostawcą samolotów komercyjnych (po Boeingu, Airbusie i Embraerze).
Jej otwarcie rozpoczęło pozyskanie firmy Canadair, będącej wtedy własnością rządu Kanady i mającej największe w historii firm kanadyjskich straty. Sprzedaż Canadaira była Kanadzie na rękę, gdyż nasiliły się wtedy ataki separatystów z Quebecu oskarżających rząd, że ten nic nie robi dla rozwoju prowincji Quebec.
Po przejęciu w 1986 Canadaira i przywrócenia jego rentowności, Bombardier przejął de Havilland Canada – nierentownego podwykonawcę Boeinga z Toronto. Kilka lat później, w 1989, specjalizujący się już w korzystnych przejęciach Bombardier, przejął bliskiego bankructwa wytwórcę samolotów z Belfastu, Short Brothers. Rok później wykupił upadającą legendę samolotów biznesowych, firmę Learjet z Wichita, w stanie Kansas.
Firma posiada zakłady produkcyjne w: Belfaście, Tucson, Wichita, Downsview i North Bay (oba w Ontario), Saint-Laurent, Dorval, Mirabel (ostatnie trzy położone w Quebecu).
Zakłady
Port lotniczy Montreal-Pierre Elliott Trudeau
Port lotniczy Montreal-Pierre Elliott Trudeau – siedziba firmy, montaż i oblot Challenger 300/605/850, wykończenie wnętrz serii Global.
Port lotniczy Montreal-Mirabel – montaż i oblot CRJ700/CRJ900/CRJ1000 i CSeries.
Saint-Laurent, Quebec – centrum rozwojowe, produkcja kokpitów i części ogonowych kadłuba.
Wichita, Kansas – montaż i oblot serii Learjet.
Toronto Downsview Airport, Ontario – montaż i oblot serii Bombardier Dash 8 i Global, skrzydła Learjet 45 XR.
Port lotniczy North Bay – montaż i oblot CL-415.
Querétaro, Meksyk – produkcja elementów samolotów Learjet 85, Challenger 605, CRJ700/900/1000, Q400 i Global 6000/7000.
Belfast, Irlandia Północna – produkcja kadłubów, skrzydeł i gondoli silników.
Źródło: wikipedia.pl