Ił-18
Wersje i odmiany:
-
Ił-18A - wersja z 1958r. zabierająca 89 pasażerów.
-
Ił-18B - wersja z 1958r. o wzmocnionej konstrukcji płata i podwozia, co pozwoliło na zwiększenie masy startowej.
-
Ił-18D - wersja z 1965r., zaprojektowana specjalnie na linie międzynarodowe, o zwiększonym zasięgu i podwyższonej ekonomiczności użytkowania. Napęd stanowiły silniki AI-20M o mocy 4250 KM. Samolot mógł zabierać 100-110 pasażerów. Wojskowa odmiana rozpoznawcza Iła-18D nosiła oznaczenie Ił-20 (nie mylić z samolotem szturmowym z 1948r.).
-
Ił-18E - wersja z 1965r. o zwiększonym komforcie lotu. Samolot zabierał 110-122 pasażerów.
-
Ił-18W - wersja z 1959r. z silnikami AI-20 o mocy 4000 KM zabierająca 90-110 pasażerów.
Istniała również wersja wojskowa Iła-18 przystosowana do transportu 85 żołnierzy z pełnym uzbrojeniem.
Jako pierwsze (poza "Aerofłotem") Iły-18 otrzymały czechosłowackie linie lotnicze - w końcu 1959r. w ich skład weszły dwie maszyny. Rok później samoloty te otrzymało także lotnictwo NRD, Węgier i Ghany. Używano ich również w Bułgarii, Mali, Gwinei, Egipcie, Algierii, Mauretanii, Chinach, Rumunii, Jugosławii, Indiach i na Kubie.
W Polsce pierwsze 3 Iły-18W pojawiły się w marcu 1961r. podejmując loty na trasie Warszawa-Moskwa. Łącznie PLL LOT używały 9 samolotów tego typu (w wersji W i E), początkowo na liniach międzynarodowych, a później przesunięto je na linie krajowe. Ze służby wycofano je w 1986r. Iły-18 wykorzystywał też 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego.
Na Iłach-18 radzieccy piloci ustanowili wiele rekordów międzynarodowych. Łącznie do końca 1970r. zbudowano 565 egzemplarzy wersji cywilnych. Samolot wyróżniał się sporym jak na owe czasy bezpieczeństwem i komfortem lotu. Jego wadą był duży hałas w kabinie pasażerskiej i znaczne zużycie paliwa. Pojedyncze Iły-18 latają do dziś.
Konstrukcja: całkowicie metalowy, czterosilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie.
Napęd:
-
Ił-18A i B - 4 silniki turbośmigłowe NK-4 o mocy 3015 kW (4100 KM) każdy
-
Ił-18W i E - 4 silniki turbośmigłowe AI-20A lub K o mocy 2942 kW (4000 KM) każdy
-
Ił-18D - 4 silniki turbośmigłowe AI-20M o mocy 3126 kW (4250 KM) każdy
Śmigło czterołopatowe, metalowe.
Dane techniczne (Ił-18B):
Rozpiętość |
37,4 m |
Długość |
35,9 m |
Wysokość |
10,17 m |
Powierzchnia nośna |
140 m2 |
Masa własna |
35 000 kg |
Masa całkowita |
64 000 kg |
Prędkość maksymalna |
675 km/h |
Pułap |
10 000 m |
Zasięg |
5200 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec