
Dassault Rafale (Rafale-poryw, szkwał) - w kwietniu 1983 roku zapadła decyzja o budowie nowoczesnego samolotu myśliwskiego o podwyższonej zwrotności, zdolnego do wykonywania zadań rozpoznawczych, szturmowych, przenoszenia broni jądrowej. Samolot zaprojektowano tak by wersja morska produkowana na potrzeby lotniskowców francuskich posiadała jak najwięcej wspólnych elementów z myśliwcami lądowymi. Opracowywanie Rafale trwało równocześnie z konkurencyjnym projektem zachodnioeuropejskim EFA EUROFIGHTER 2000. 4 lipca 1986 roku oblatano samolot Rafale demonstrator technologii z amerykańskimi silnikami. 19 maja 1991 roku oblatano myśliwiec w wersji lądowej Rafale C, 11 grudnia 1991 roku oblatano wersję pokładową Rafale M, a w kwietniu 1993 roku oblatano wersję treningową dwumiejscową Rafale B. Równocześnie trwały prace nad maksymalną unifikacją wersji lądowej i pokładowej. W 1994 roku uruchomiono produkcję uniwersalnej odmiany Rafale D przeznaczonej dla lotnictwa Francji i lotnictwa pokładowego Francji. W 1996 roku rozpoczęto akcję promocyjną nowego samolotu wśród potencjalnych nabywców. Największą zaletą samolotu nie jest aerodynamika ponieważ wizualnie i gabarytowo maszynę można porównać z wcześniejszym Mirage 2000 natomiast największą zaletą jest pełna wielozadaniowość. Wytwórnia określiła iż jest to pierwszy europejski samolot wielozadaniowy (na równi myśliwski, uderzeniowy i rozpoznawczy) wcześniejsze samoloty były to myśliwce przystosowane do przenoszenia bomb i rakiet. (według podobnych założeń projektowano Super horneta) Po wejściu do Produkcji Francuzi określili iż jest to najbardziej zaawansowany samolot bojowy w Europie, przewyższający pod tym względem Eurofightera. Sercem maszyny jest radar Thales RBE2 zdolny do jednoczesnej walki z kilkoma przeciwnikami, ale także do tworzenia trójwymiarowej mapy terenu, dzięki czemu możliwe są szybkie przeloty z wykorzystaniem rzeźby terenu. Kolejnym lub nawet najważniejszym urządzeniem na pokładzie jest Thales SPECTRA, jest to zintegrowany system przetrwania na polu walki, który dzięki zmiennej częstotliwości własnej stacji radiolokacyjnej oraz skomplikowanego oprogramowania potrafi tak zakłócić radar przeciwnika by wrogi samolot nie widział Rafale na swojej stacji radiolokacyjnej. Dzieki czemu stworzono jakby wirtualne właściwości Stealth. Dziś standardem jest już sieciocentrycznośc czyli ciągła wymiana informacji miedzy poszczególnymi samolotami oraz naziemnymi stanowiskami dowodzenia. Dzieki czemu niektóre samoloty lecące w formacji nie mają włączonych żadnych nadawczych urządzeń elektronicznych a posiadają pełny przegląd sytuacji dzieki wymianie miedzy innymi maszynami. Podobno Rafale jest kolejnym samolotem posiadającym własność „Supercruising” czyli może przekroczyć prędkość dźwięku bez włączania dopalacza, własność ta znacznie ogranicza wykrywalność samoloty w podczerwieni. Lecz realnie właściwość ta nie została jeszcze zaprezentowana. Szacuje się że jeśli nawet jest to możliwe to bez podwieszeń zewnętrznych i przy sprzyjających warunkach (wysokość lotu) Spodziewane jest iż własność ta faktycznie będzie wykorzystywana po wymianie silników na mocniejsze wersje. Planowana liczba zamówionych 293 samolotów na potrzeby lotnictwa i marynarki francuskiej została nieco zmniejszona na 232 maszyny. Do dziś jedyne samoloty w wersji bojowej to maszyny będące na wyposażeniu lotniskowca „Charles de Gaulle”. Kilku państwom zaoferowano Rafale na sprzedaż, lecz do dziś nie zapadłe jeszcze żadna decyzja na temat eksportu. Lecz wytwórnia z nadzieją patrzy na przyszłość ponieważ na świecie jest spora liczba państw które tradycyjnie zaopatrują się w myśliwce francuskie.
KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, szkielet konstrukcji duralowy, duże części elementów pokrycia kompozytowe, na skrzydłach sterolotki i sloty, na kadłubie hamulce aerodynamiczne, fotel pilota katapultowany odchylony 29° do tyłu, podwozie trójpodporowe chowane hydraulicznie wyposażone w hamulce
NAPĘD - dwa silniki turboodrzutowe, dwuprzepływowe SNECMA M88 o ciągu po 4870 daN i po 7290 daN z dopalaniem
UZBROJENIE - działko DEFA-791 kal. 30 mm, czternaście belek podwieszeń pod kadłubem i skrzydłami do przenoszenia pocisków rakietowych, bomb, zasobników lub do pięciu dodatkowych zbiorników paliwa, o masie do 6000 kg
DANE TECHNICZNE - wersja Rafale D
rozpiętość m 10,90
długość m 15,30
wysokość m 5,34
powierzchnia nośna m² 46,0
masa własna kg 9060
masa maksymalna kg 19500
prędkość maksymalna Ma 2
prędkość lądowania km/h 213
pułap maksymalny m 18000
zasięg km 2200
zasięg maksymalnie km 4100
Oprac. Jacek Waszczuk