Miłośnicy lotnictwa po raz kolejny mieli okazję spotkać się w Kielcach. Od 19 do 20 września odbyły się w stolicy województwa świętokrzyskiego II Targi  Lotnicze AVIATION EXPO.

Wydarzenie to otwarte jest na rozwój polskiego transportu powietrznego. Oprócz tradycyjnych elementów wystaw, takich jak samoloty i wiatrakowce zobaczyć było można nowoczesne technologie stosowane w lotnictwie. Nie zabrakło branżowych konferencji.

Tradycyjnie podczas ubiegłej edycji Aviation Expo nie zabrakło awioniki, ale i systemów lotniskowych, nawigacyjnych, eskpozycji specjalistycznych strojów dla pilotów, a nawet wyrobów galanteryjnych dedykowanych branży lotniczej.

Największym zainteresowaniem uczestników wydarzenia cieszyły się tradycyjne elementy wystawy - ultralekkie samoloty i wiatrakowce. Wśród tegorocznych wystawców znalazła się między innymi firma Aeroprakt, która zaprezentowała najnowszy model samolotu z rodziny Aeroprakta - A32, który przed premierą był projektowany i testowany przez ponad 3 lata. Najbardziej ekonomiczny i należący do najszybszych na świecie, produkowany seryjnie lekki samolot w układzie górnopłata, którego osiągi pozwalają na loty z prędkościami ponad 260 km/h - Pipistrel Virus SW ukazała Skydream. Warto też wspomnieć o firmie Skypaths, która przedstawiła model Skyleader. Firma Aero HMS zaprezentowała natomiast nowoczesny ultralekki samolot sportowy MP-02 ”Czajka”, który świetnie sprawuje się przy lataniu rekreacyjnym, a także szkoleniowym. Maksymalna prędkość przelotowa wynosi 230 km/h.

 

Po raz pierwszy w wydarzeniu udział wzięła firma Ekolot z wieloletnim doświadczeniem, ogromnymi sukcesami sprzedażowymi i zaawansowaną technologią w budowie ultralekkich samolotów, która zaskoczyła tegorocznych uczestników Aviation Expo. Firma oprócz dwóch wyjątkowych modeli - KR-030 Topaz oraz KR-010 Elf zadebiutowała też ze swoim trzecim samolotem, który nigdy wcześniej nie był prezentowany. Ultralekkie maszyny niejednokrotnie zdobyły już międzynarodowe wyróżnienia między innymi za autorskie kompozyty, jakość, wykończenie i unikatowe parametry lotnicze. Aviation Expo skupia również firmy produkujące odzież lotniczą. Ide-Fly zaprezentowała wyspecjalizowane kombinezony dla wybranych dyscyplin sportów lotniczych oraz odzież użytkową dla profesjonalistów takich, jak piloci śmigłowców policyjnych, załóg śmigłowców ratowniczych TOPR i zespołów akrobacyjnych z Polski.

Mocnym akcentem tegorocznego, „odlotowego” spotkania były dwie całodniowe konferencje Technology & Law for Aviation oraz Global Drone Conference. Współorganizatorem konferencji była Joanna Wieczorek, znany i ceniony ekspert prawa lotniczego z kancelarii Dentons. Podczas pierwszej z konferencji, specjaliści branży mówili m.in. o: nowoczesnych lotniskach i o potrzebie budowy HUBu dla lotów long-haul, wzroście znaczenia lotów cargo w dobie pandemii, Smart Airline, paliwach lotniczych, wiatrakowcach i ich zastosowaniu, rozwoju lotnictwa VIP i innowacjach w nawigacji. Natomiast konferencja nawiązująca do dronów była bodźcem do poruszenia tematów m.in. o: nowym europejskim i polskim prawie dronowym, PANSA UTM – bezpiecznych lotach dronów, jak certyfikować bezzałogowce? – przepisy wojskowe i cywilne, finansowaniu projektów dronowych, hybrydowych technologiach dronowych w transporcie, logistyce i innych obszarach. Obie konferencje transmitowane były również na Facebooku wydarzenia Aviation Expo. Dzięki streamingowi dotarły one do blisko 10 000 osób.

Na stoisku Klubu Modelarstwa Sportowego można była zasiąść za sterami turystycznego Piper'a Cub, akrobacyjnej Extry 300, myśliwskiego F-18 czy pasażerskiego Boeinga 787 Dreamliner. Wszystko dzięki symulatorowi wirtualnej rzeczywistości MASIM.

 

 Relacja filmowa z targów

 

Zródło: Targi Kielce