1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Michał Goszczyński urodził się w Przybojewie 2 stycznia 1921 roku. Uczył się w gimnazjum w Płońsku. Tu był członkiem szkolnego koła modelarskiego.

Maturę zdał w 1938 roku Mając ją w kieszeni w sierpniu 1938 roku znalazł się na kursie szybowcowym zorganizowanym przez lotnicze Przysposobienie Wojskowe ( Ustianowa ). Ukończył go jako pilot szybowcowy z kategorią B. Dalej przygodę z lotnictwem kontynuował w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Odbył szkolenie w lotach na samolotach myśliwskich.

W chwili wybuchu wojny kapral podchorąży pilot Goszczyński razem z eskadrą szkolną ewakuował się z Dęblina. 17 września 1939 roku przekroczył granicę Polski z Rumunią. Został internowany w obozie położonym w pobliżu granicy Rumunii z Bułgarią. W listopadzie drogą morską udał się do Syrii. Rzecz jasna nie była to wycieczka turystyczna. Michał przez Syrię udawał się za bronią do Francji. Tu u spadkobierców Napoleona Bonapartego znalazł się wśród podobnych sobie chętnych do dalszej walki. Z Marsylii został skierowany do ośrodka szkolenia naszych lotników na lotnisku Lyonie.

Po kapitulacji Francji ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Tu na Wyspie Ostatniej Nadziei do OTU w Hucknall. Po jej ukończeniu w kwietniu 1941 roku będą starszym sierżantem podchorążym zdobywał dalszą wiedzę lotniczą. W lipcu tego samego roku przeszedł kurs instruktorski w w Upavon. Był instruktorem w szkole pilotażu Peterborough i Newton. W 1941 roku awansował na stopień podporucznika. Rok później na porucznika. Będąc w Newton szkolił pilotów do marca 1943 roku. W połowie tego roku został przydzielony do 138 Dywizjonu Specjalnego RAF. Latał jako drugi pilot a po przeszkoleniu jako pierwszy nad okupowaną Europę. Samoloty z jego dywizjonu dokonywały zrzutów broni i zaopatrzenia żołnierzy podziemia. Michała nie zabrakło nad Polską. Był nad nią sześć razy. Był pilotem polskiego klucza który posłużył do utworzenia polskiej Eskadry do Zadań Specjalnych. Razem z nią został przeniesiono do Afryki Północnej. Stamtąd również latał do Polski. Po lądowaniu aliantów na Sycylii i przejściu do działań we Włoszech jego 1586. Eskadra została zakwaterowana na lotnisko Campo Casale w pobliżu Brindisi. Startujące z tego lotniska samoloty latały w dalszym ciągu ze wsparciem dla podziemnej Europy. W lipcu 1944 roku po wykonaniu blisko 80 lotów bojowych wrócił do Wielkiej Brytanii. W październiku otrzymał skierowanie jako instruktor do 18 OTU. W czerwcu 1945 otrzymał przydział jako instruktor do jednego z do dywizjonów RAF. Szkolił również rodaków z 304 Dywizjonu Bombowego. W lutym 1946 roku był przydzielony do 301 dywizjonu transportowego. W czerwcu 1947 roku został zdemobilizowany.

Wrócił do nowej Polski w stopniu kapitana. Miało to miejsce w październiku 1947 roku. W sierpniu 1948 roku rozpoczął pracę w Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji. Pracował do 1951 roku. We wrześniu 1948 roku wziął udział w pokazach lotniczych na Okęciu. Był oblatywaczem motoszybowca „Pegaz”. W 1950 roku odbierał pierwsze CSS – 13 zbudowane w Łodzi. Michał Goszczyński był również autorem instrukcji dla przyszłych pilotów i instruktorem pilotażu. Działał jako komisarz sportowy ARP i instruktor społeczny w Aeroklubie Warszawskim. Po przejściu z Departamentu Lotnictwa Cywilnego znalazł się w Zarządzie Głównym Ligi Lotniczej. Był kierownikiem wyszkolenia lotniczego. W sierpniu 1954 roku rozpoczął pracę w Wydawnictwach Komunikacyjny. Był redaktorem książek o tematyce lotniczej i samochodowej. Znajdował czas na pracę społeczną w lotnictwie sportowym. Od lutego 1958 do kwietnia 1960 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego Aeroklubu PRL. Był Członkiem Honorowym Aeroklubu Warszawskiego. Zmarł 13 kwietnia 1990 roku w Falenicy.

Konrad RYDOŁOWSKI