1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Australijska linia lotnicza Qantas rozszerza badania nad lotem z Nowego Jorku do Sydney bez międzylądowań. Trasa ma wyjść około 20 godzin i byłby to najdłuższy lot w historii lotów pasażerskich.

Testowy lot na trasie Nowy Jork - Sydney z zespołem naukowców na pokladzie ma na celu zebranie danych do przygotowania nowej oferty lotów bez międzylądowań. Badanie pasażerów podróżujących długodystansowymi lotami Qantas ujawniło sztuczki, których podróżni używają obecnie, aby zminimalizować jetlag. Badania są częścią trwających badań linii lotniczych prowadzonych przez Charles Perkins Centre (CPC) z University of Sydney w celu zidentyfikowania naukowo wspieranych metod zmniejszania zmęczenia. Kilka wstępnych ustaleń zostało dziś opublikowanych przed pierwszym lotem badawczym Qantas Project Sunrise, który poleci z Nowego Jorku do Sydney bez międzylądowań po raz pierwszy dla każdej komercyjnej linii lotniczej. Odkrycia zostaną wykorzystane do poinformowania o przyszłych projektach usług i produktów mających na celu poprawę zdrowia i komfortu podczas podróży.

 

Wstępne wyniki badań wykazały, że 54% ankietowanych osób używało zatyczek do uszu lub słuchawek redukujących hałas, aby pomóc im spać podczas lotów długodystansowych. Trzydzieści osiem procent piło alkohol, aby wspomóc sen na niebie, a 10% stosowało tabletki nasenne. Trzydzieści dziewięć procent wybrało zdrową żywność, kiedy dotarli do celu, aby pomóc w odzyskaniu zdrowia. Badanie ujawniło również, czego nie robią pasażerowie, ponieważ mniej niż połowa podróżnych (47%) ankietowanych nie podjęła świadomego wysiłku, aby wyjść na słońce po przylocie - sprawdzony sposób na pokonanie jetlag.

 

Szczegółowe badania w locie przeprowadzono na prawie 500 pasażerach podróżujących międzynarodowymi lotami Qantas dłużej niż dziewięć godzin. Celem jest ustanowienie linii bazowej, aby pomóc naukowcom i krajowemu przewoźnikowi opracować nowe strategie lotu w celu promowania dobrego samopoczucia podczas lotu i zmniejszenia lagu.

Wśród nowych strategii już wdrożonych dla klientów podróżujących najdłuższym lotem Qantas - Perth do Londynu - są terapia światłem w Perth Transit Lounge, aby pomóc pasażerom w zaaklimatyzowaniu się w strefie czasowej, obszarach zewnętrznych zarówno w salonie, jak i terminalu, aby zapewnić ekspozycję na naturalne światło oraz studio Wellbeing Studio w salonie, aby zachęcić pasażerów do wysiłku.

 

Projekt Sunrise Research Loty

W ramach kolejnego etapu badań linia lotnicza zmienia przeznaczenie trzech lotów dostawczych Boeinga 787-9 i wykorzystuje je do prowadzenia badań załogi i pasażerów w celu poprawy samopoczucia. Nowe samoloty, bezpośrednio z fabryki Boeinga, zostaną umieszczone w dwóch miejscach docelowych będących częścią Projektu Sunrise - planu Qantas, aby rozpocząć bezpośrednie loty z Sydney, Melbourne i Brisbane do Londynu i Nowego Jorku.

 

18 października sześciu pasażerów-wolontariuszy Qantas Frequent Flyer weźmie udział w 19 i półgodzinnym locie z Nowego Jorku do Sydney z wyjątkowym doświadczeniem lotniczym opracowanym na podstawie zaleceń badaczy CPC. Zostaną wyposażeni w urządzenia do noszenia na ciele i będą postępować zgodnie ze specjalnie zaprojektowanym harmonogramem snu, posiłków i napojów oraz ruchu fizycznego. Qantas współpracuje również z badaczami snu z Cooperative Research Center for Alertness, Safety and Productivity (Alertness CRC), którzy przeprowadzą badania pilotów i personelu pokładowego.

Dyrektor generalny Grupy Qantas, Alan Joyce, powiedział, że linia lotnicza jest podekscytowana przeniesieniem istniejących strategii badawczych na wyższy poziom, prowadząc interaktywne badania na pokładzie przy użyciu rygorystycznych protokołów naukowych.

„Za każdym razem, gdy nowy samolot pozwala nam latać dłużej, ludzie naturalnie pytają o współczynnik komfortu. Fakt, że najdłuższy lot w naszej sieci, Perth do Londynu, ma również nasz najwyższy poziom zadowolenia klientów, pokazuje, że możesz zaprojektować bardzo długą usługę, z której pasażerowie będą się cieszyć. Dodatkowo ma tę zaletę, że pozwala dotrzeć do miejsca docelowego kilka godzin szybciej od drzwi do drzwi. „Projekt Sunrise przesuwa granice jeszcze bardziej. Wiemy, że musimy intensywniej myśleć o dobrobycie załogi i pasażerów, kiedy jesteś w powietrzu przez prawie 20 godzin, i dlatego te badania są tak ważne".

 

Badania pilotów i personelu pokładowego - we współpracy z CRC w zakresie czujności, bezpieczeństwa i produktywności

• Głównym celem badań jest zbadanie cykli snu i czujności pilotów i personelu pokładowego podczas przedłużonego pełnienia obowiązków w celu ustalenia optymalnej pracy załogi i wzorców odpoczynku.
• Czterech pilotów i sześciu członków personelu pokładowego będzie zaangażowanych w gromadzenie danych, noszenie monitorów aktywności i wypełnianie dzienników snu oraz dzienników odpoczynku i czujności.
• Piloci będą nosili sprzęt monitorujący mózg EEG (elektroencefalogram) na czas lotu, aby zająć się aktywnością mózgu i monitorować czujność w czasie „włączenia” i spać podczas „odpoczynku”.
• Piloci dostarczą także badaczom próbki moczu przed, w trakcie i po locie, które będą śledzić poziomy melatoniny w celu ustalenia indywidualnego czasu zegara biologicznego.
• Kamery będą montowane w kokpicie na czas lotu, aby rejestrować sygnały ostrzegawcze i działania operacyjne.
• Piloci spędzili czas w symulatorze lotu 787, aby upewnić się, że sprzęt do monitorowania mózgu EGG nie koliduje z systemami samolotów i standardowymi operacjami.

 

Badania pasażerskie - we współpracy z Charles Perkins Centre z University of Sydney

• Celem badań jest identyfikacja strategii ograniczania jetlag i promowania zdrowia samolotów.
• Pasażerowie będą wyposażeni w technologię urządzeń do noszenia w celu śledzenia ruchu i ekspozycji na światło.
• Klienci odczują różnicę w menu żywności i napojów oraz w godzinach serwisowych, aby zachęcić zegary ciała do dostosowania się do docelowej strefy czasowej.
• Określone godziny zostaną przydzielone na ruch i zajęcia poza fotelem.
• Pasażerowie będą prowadzić dzienną rejestrację przez tydzień przed lotem, podczas lotu i przez dwa tygodnie po locie, i będą pamiętać, jak się czują podczas całego badania.
• Pasażerowie przejdą test na iPadzie, podobny do gry „Whack a Mole”, aby ocenić czas reakcji i uwagę.

 

Źródło: QANTAS