1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

X-57, pierwszy całkowicie elektryczny samolot eksperymentalny NASA lub samolot X - pierwszy załogowy samolot X od dwóch dekad - został dostarczony przez Empirical Systems Aerospace (ESAero) z San Luis Obispo w Kalifornii w środę, 2 października 2019 r.

Elektryczny samolot, znany jako Modyfikacja II lub Mod II.Pojazd Mod II w X-57 zastąpił tradycyje silniki spalinowe w bazowym samolocie Tecnam P2006T elektrycznymi silnikami wycieczkowymi. Dostawa jest ważnym kamieniem milowym dla projektu, umożliwiając inżynierom NASA rozpoczęcie testów samolotu na ziemi, a następnie testów taksówek i testów w locie.

Dostawa samolotu X-57 Mod II do NASA jest znaczącym wydarzeniem, zapoczątkowującym nową fazę w tym ekscytującym elektrycznym projekcie X-samolotu” - powiedział Tom Rigney, kierownik projektu X-57. Zespół X-57 wkrótce przeprowadzi szeroko zakrojone testy naziemne zintegrowanego elektrycznego układu napędowego, aby upewnić się, że samolot jest zdatny do lotu. Planujemy szybko podzielić się cennymi doświadczeniami zdobytymi w trakcie testów w locie, wspierając rosnący rynek samolotów elektrycznych”.

Podczas gdy pojazd Mod II X-57 rozpoczyna testy sprawdzania poprawności systemów na ziemi, prace nad przygotowaniem kolejnych faz projektu, Mod III i IV, są już w toku. Po zakończeniu testów skrzydło, które pojawi się w konfiguracjach Modów III i IV, przejdzie kontrolę dopasowania kadłuba w ESAero, zapewniając terminowe przejście z fazy projektu Mod II do Mod III.

„ESAero jest zachwycone, że dostarczy MOD II X-57 Maxwell do NASA AFRC”, powiedział prezes i dyrektor generalny ESAero Andrew Gibson. „W tym rewolucyjnym czasie zdobyte doświadczenia i wnioski, od wczesnych wymagań po opracowanie obecnych standardów, otworzyły drogę X-57. Ten kamień milowy, wraz z otrzymaniem pomyślnie przetestowanego obciążenia MOD III z powrotem, umożliwi NASA, ESAero i zespołowi małych firm przyspieszenie i poprowadzenie rozwoju napędów elektrycznych pojazdów powietrznych w konfiguracjach MOD III i MOD IV z integracją w naszych zakładach w San Luis Obispo.”.

Celem projektu X-57 jest pomoc w opracowaniu standardów certyfikacji dla wschodzących rynków elektrycznych samolotów, w tym pojazdów miejskiej mobilności lotniczej, które również opierają się na złożonych, rozproszonych elektrycznych układach napędowych.  

 

Źródło: NASA