1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

W dniach 7-9 września 2019 roku w Inowrocławiu zorganizowano I Kujawski Zlot Wiatrakowców.

Na wydarzenie przybyło siedem wiropłatów tego rodzaju, a dodatkowo Aeroklub Kujawski gościł załogę śmigłowca Shweizer 300 i samolotu ultralekkiego dwupłata HATZ Classic. Planowane zawody na celność lądowania, loty demonstracyjne, jak również przelot w szyku po okolicy zostały zredukowane do minimum z powodu warunków atmosferycznych. Mimo niesprzyjającej aury udało się wykonać efektowny przelot nad miastem. Podczas Zlotu były demonstrowane śmigłowce z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu: Mi-24, Mi-2, PZL Głuszec, jak również sprzęt sportowy m.in. samoloty typu Cessna 150, 182 oraz ULM-y SKY ANGER "Koyot”, SPORT Star i szybowiec SZD 51 Junior. W niedzielę 9 września odbyły się loty demonstracyjne konstrukcji – Xenon. Egzemplarze te były prezentowane w kilku wersjach rozwojowych. Xenon, jako konstrukcja ultralekka, jest wyposażona w silnik Rotaxa 100-135 konny, który umożliwia maksymalnie 5h czas lotu przy prędkości 150 km/h, co daje zasięg około 750-800 km. Aparaty latające tego typu są używane m.in. przez straż pożarną jako maszyny patrolowe. Zainteresowanie tą konstrukcja wykazały też niektóre powiatowe jednostki Policji. Aeroklub Kujawski zamierza kontynuować kolejne zloty w następnych latach i promować stosunkowo nową gałąż przemysłu lotniczego. Jako ciekawostkę należy dodać, że  pierwszym wiatrakowcem, który gościł na inowrocławskim lotnisku w czasach międzywojennych był Juana de la Cierva.

 

Źródło: Sławomir Jędrzejczak