1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

XIV Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS-2019 odbył się w Rosji w dniach 27.08.2019 – 01.09.2019, gdzie zaprezentowano najnowsze osiągnięcia przemysłu lotniczego i obronnego 827 przedsiębiorstw i 33 państw.

   Wystawę otworzył rosyjski prezydent Władimir Putin, komentując m.in. duże zainteresowanie Airshow, które wynika z możliwości umacniania komunikacji biznesowej, wymiany pomysłów oraz zawierania korzystnych umów. Pierwszego dnia przedstawiciele państw zobaczyli najnowsze modele rosyjskich samolotów cywilnych i wojskowych, a także nowe systemy uzbrojenia i elektronicznych działań wojennych. Zaprezentowano myśliwiec Su-57 piątej generacji i Su-35 czwartej generacji. Rosyjska korporacja budująca samoloty MiG przeprowadziła indywidualną demonstrację myśliwca MiG-35. Pokazano także samolot szkoleniowy Jak-152 oraz samoloty pasażerskie Superjet 100 o MC-21-300, który jest jeszcze na etapie certyfikacji.

   Rosyjska firma Helicopters Holding Company zaprezentowała po raz pierwszy lekki wielofunkcyjny śmigłowiec Ansat z kabiną o wysokim komforcie, wykonany w stylu marki Aurus. Ponadto, zaprezentowano jedyny egzemplarz eksperymentalnego samolotu testowego Su-47 z charakterystycznymi skośnymi skrzydłami. Podpisano umowy o współpacy m.in. w zakresie dostawy nowych rosyjskich śmigłowców oraz opracowania i wdrożenia programów związanych z przekazaniem nowych krajowych śmigłowców do leasingu operacyjnego. Podpisano strategiczne porozumienie między Państwowym Centrum Kosmicznym Badań i Produkcji Chruszczowa a Boeingiem w sprawie dalszej współpracy. Strony osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie przedłużenia umowy na utrzymanie funkcjonalnej jednostki ładunkowej Zaria Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

   W ramach programu MAKS odbyła się m.in. ogólnorosyjska konferencja naukowo-techniczna „Materiały i technologie nowej generacji dla zaawansowanych urządzeń lotniczych”, dyskusja panelowa „Klastry lotnicze Rosji i Europy”, w której wzięli udział szefowie kilku rosyjskich regionów. Zainicjowano otwarte wykłady i prezentacje, w któwych poruszono m.in. problem wykorzystania dronów w poszukiwaniu i ratowaniu ludzi w lesie

   Drugiego dnia odbyła się ceremonia otwarcia krajowej ekspozycji Chińskiej Republiki Ludowej, gdzie omówiono przemysłową współpracę rosyjsko-chińską oraz zaprezentowano produkty chińskich firm m.in. model rosyjsko-chińskiego długodystansowego samolotu szerokokadłubowego CR929. Z kolei przedstawiciele przemysłu lotniczego Islamskiej Republiki Iranu pokazali wyłącznie produkty i usługi cywilne, m.in. lekkie śmigłowce Sorena i Shahed 278 przeznaczone do transportu osób i ładunków oraz prac lotniczych.

   Podczas MAKS 2019 w sekcji Future Hub prezentowano innowacyjne osiągnięcia naukowe i techniczne młodych naukowców i inżynierów, programy szkoleniowe i projekty edukacyjne wiodących uniwersytetów lotniczych. Dyskutowano m.in. o problemach dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstw przemysłu obronnego, prowadzonych we współpracy z organizacjami naukowymi i edukacyjnymi. Nacisk położono na prezentację ciekawych projektów, prognoz i wydarzeń dla młodych ludzi. Program MAKS 2019 zawierał wiele pokazów lotniczych oraz akrobacji lotnicznych sił powietrznych i kosmicznych. W trakcie MAKS 2019 nawiązano obiecujące współprace oraz podpisano nowe kontrakty.

 

1.JPG

2.JPG

3.jpg

 

 

 

4.jpg

Źródło: AVIASALON