1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Lotnisko w Poznaniu obsłużyło w lipcu br. 292 340 pasażerów. Wynik w lipcu 2019 to -10 % rok do roku. Uruchomiono kilka nowych połączeń lotniczych.


W segmencie Legacy odnotowano wzrost o 3%.
Utrzymujący się trend wzrostowy w tym segmencie pokazuje, że umacnia się przewóz pasażerski liniami tradycyjnymi, co podkreśla także wprowadzona niedawno szósta rotacja na trasie POZ-WAW.
W segmencie charter odnotowano spadek -15%.

W 2019 roku występują ograniczenia oferty czarterowej, która jest wynikiem nadpodaży na rynku w roku ubiegłym, a ta doprowadziła do minimalizacji marży organizatorów imprez turystycznych. Ze względów finansowych, w roku bieżącym organizatorzy kładą nacisk na uzyskanie lepszych wyników finansowych. Nie bez znaczenia jest fakt, iż w roku ubiegłym w segmencie czarterowym Poznań odnotował rekordowy wzrost, bo aż 66%. Tak duży wzrost w jednym roku, może podlegać korekcie w kolejnym i mamy obecnie z taką korektą do czynienia. Duża baza odniesienia powoduje, iż procentowy spadek ruchu przekłada się na duże liczby. Mimo powyższego w POZ w ruchu czarterowym pojawiły się 3 nowości:

  • Oman, 
  • Ibiza,
  • Tivat. 

W segmencie LCC odnotowano spadek -8%.
W całym roku ubiegłym w segmencie LCC Poznań także odnotował rekordowy wzrost 25%. Oczywiste jest, iż także i w tym przypadku duży wzrost w jednym roku, może podlegać korekcie w kolejnym. Wyniki zeszłego roku mają zatem wpływ na duże liczby tego roku. Ponadto kiedy nowe połączenia uruchamiane są w danym roku, w kolejnym może funkcjonować tylko część, a pozostała jest kasowana. Jest to naturalny ruch w ramach branży. 

Przypominamy, iż w roku bieżącym z Portu Lotniczego Poznań-Ławica, za sprawą Wizz Air oraz Ryanair zostały uruchomione nowe regularne połączenia lotnicze do:

  • Cork, 
  • Zadaru, 
  • Rzymu-Ciampino, 
  • Sztokholmu-Skavsta,
  • Kawali. 


Wkrótce rozpoczną się operacje do:

  • Kutaisi, 
  • Birmingham, 
  • Odessy,
  • Charkowa,
  • Budapesztu, 
  • a także dodatkowo do Paryża Beauvais. 


Pomimo zamknięcia bazy operacyjnej przez linię lotniczą Wizz Air w Poznaniu, przewoźnik będzie obsługiwał od września dwa nowe kierunki z Poznania, a w sezonie zimowym 19/20 tygodniowa liczba miejsc będzie zbliżona do oferowania z roku poprzedniego, co pokazuje, iż POZ jest nadal ważnym punktem dla tej linii lotniczej. Mimo powyższego TYGODNIOWE OFEROWANIE PRZEWOŹNIKÓW LCC W PORCIE LOTNICZYM POZNAŃ-ŁAWICA (POZ/EPPO) W SEZONACH W18/19 I W19/20 NA PODSTAWIE TYGODNIA REFERENYJNEGO W46* wygląda następująco:


Liczba kierunków to wzrost o 4,35% rok do roku.
Liczba rotacji/tygodniowo to wzrost o 8,33% rok do roku.
Oferowanie tygodniowe (w obie strony) to wzrost o 10,91% rok do roku.
Warto wskazać na ważny czynnik mający wpływ na branżę. Rozwojowi ruchu nie sprzyja sytuacja dotycząca floty B737 MAX i uziemienie maszyn. Dla branży to bardzo poważny problem o efekcie kaskady.

Źródło: Port Lotniczy Poznań-Ławica