1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dla samolotu A330-900 certyfikat ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft OPerationS) dopuszczający tę konstrukcję do lotów na trasach przebiegających w odległości powyżej 180 minut lotu od lotnisk zapasowych.

To niezwykle ważne osiągnięcie oznacza, że przewoźnicy użytkujący napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 7000 samoloty z rodziny A330neo będą odtąd mogli czerpać korzyści z wdrażania tych niezawodnych maszyn na najbardziej rentownych, dłuższych trasach.

 

 

Airbus_flaga_01022019nnn.jpg

 

 

Przyznany właśnie certyfikat ETOPS dopuszczający zmiany trasy o 180 minut dla samolotów A330neo w podstawowej konfiguracji obejmuje także opcjonalnie trasy wymagające rezerwy nawet do 285 minut, pozwalając na przeloty w odległości aż ok. 2000 mil morskich od potencjalnych lotnisk zapasowych. W ślad za europejską zgodą analogiczny certyfikat ma wkrótce zostać wydany także przez amerykańską FAA (Federalną Administrację Lotnictwa).

 

Otwiera to przed tymi operatorami A330neo, którzy zdecydują się skorzystać z 285-minutowej opcji ETOPS, możliwość uruchomienia nowych, bezpośrednich połączeń, a przewoźnicy latający na dotychczasowych trasach (przebiegających nie dalej niż o 180 minut lotu od lotnisk zapasowych) będą mogli je zoptymalizować, układając ich przebieg w sposób oszczędzający czas i paliwo, a przy okazji zyskają dostęp do większej liczby lotnisk zapasowych, niekiedy lepiej wyposażonych od uwzględnianych dotychczas.

 

Nadanie samolotom A330neo zezwoleń ETOPS dowodzi zaufania regulatorów do ich konstrukcji i dojrzałości zastosowanych w nich systemów. Nic dziwnego, gdyż nie odbiegają one jakością od sprawdzonych w trakcie milionów lotów rozwiązań użytych we wszechstronnej i wysoce niezawodnej rodzinie A330-200/-300, będącej punktem wyjścia dla konstruktorów A330neo.

 

A330neo to rodzina samolotów w pełni zasłużenie określanych mianem maszyn nowej generacji, obejmująca model A330-900 i nieco mniejszy model A330-800. Na szczególną uwagę zasługuje jednak właśnie A330-900 – liczący 300 miejsc odrzutowiec, który może pochwalić się najniższym kosztem eksploatacyjnym na pasażera. Swoje doskonałe parametry użytkowe zawdzięcza on wysokowydajnym silnikom Rolls-Royce Trent 7000, nowej, trójwymiarowo optymalizowanej konstrukcji skrzydeł o zwiększonej rozpiętości i nowej wersji sharkletów, a także zastosowaniu jeszcze lżejszych materiałów kompozytowych. Wszystkie te rozwiązania razem owocują zwiększonym zasięgiem (ok. 7200 mil morskich przy kabinie pasażerskiej podzielonej na trzy klasy) i 25 procent niższym zużyciem paliwa od podobnej wielkości samolotów starszej generacji.

 

A330 to jedna z najbardziej popularnych rodzin samolotów szerokokadłubowych w historii lotnictwa pasażerskiego. Na całym świecie w barwach ponad 120 przewoźników lata już ponad 1400 samolotów tego typu, a liczba otrzymanych od 120 klientów zamówień na dzień dzisiejszy opiewa na ponad 1700. Najnowszym jej członkiem jest model A330neo. Podobnie jak A350 XWB, samoloty z rodziny A330neo oferują pasażerom najwięcej przestrzeni i wygód w swojej klasie, a użytkującym je liniom – bezkonkurencyjną wydajność i niezrównany zasięg.

                                 

W 2009 r. samoloty Airbus A330-200/-300 jako pierwsza na świecie rodzina samolotów pasażerskich zdobyła nadany przez EASA certyfikat ETOPS dla czasów dolotu do lotnisk rezerwowych powyżej 180 minut. Dwusilnikowe odrzutowce pasażerskie Airbus po uzyskaniu świadectwa ETOPS spędziły w powietrzu już ponad 20 mln godzin, z czego najwięcej wylatały samoloty z rodziny A330.   

      

ETOPS to wprowadzony pierwotnie przez ICAO (International Civil Aviation Organisation) w połowie lat 80. zestaw zasad regulujących korzystanie z samolotów dwusilnikowych na trasach przebiegających w odległości odpowiadającej więcej niż 60 minutom lotu od najbliższych mijanych portów lotniczych, wcześniej obsługiwanych wyłącznie przez samoloty wyposażone w więcej niż dwa silniki. Zasady te, określane obecnie w terminologii ICAO skrótem EDTO (Extended Diversion Time Operations) stopniowo ewoluowały i aktualnie obejmują przeloty na trasach wymagających ponad 180 minut lotu do najbliższego lotniska zapasowego.

 

Źródło: Airbus