1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Doleciałeś w wymarzone miejsce, rozpakowujesz już walizki i myślisz o tym, od czego zacząć urlop, ale opadasz z sił – czujesz potężne zmęczenie, senność i – mimo że dzień w pełni – twoje ciało myśli, że to środek nocy.

 

 

To właśnie jetlag – zjawisko, związane ze zmianą stref czasowych, czyli – mówiąc najprościej – dyskomfort odczuwany przez tych, którym po dalekiej podróży dzień miesza się z nocą.

Jak sobie poradzić ze zmęczeniem, nie tracąc cennych dni urlopu? Oto kilka wskazówek.

 

Poznaj wroga

Zaczniemy od krótkiego wyjaśnienia, z czym mamy do czynienia. Bez względu na rasę, kolor skóry, wiek i miejsce zamieszkania – każdy człowiek na świecie funkcjonuje w bazowym rytmie. Organizm działa ogólnie rzecz biorąc w takcie 24 godzinnym, odczuwając odmienność pór dnia i nocy i – co z tym związane – ma rytm snu i aktywności, a podczas ich trwania, każdy narząd wie doskonale, co ma robić. Zmieniając strefę czasową na tyle, że w ciągu dnia w domu trwałaby noc i odwrotnie – ciało wariuje i nie bardzo wie, jak poradzić sobie z zaburzeniami, które wpływają na serce, ciśnienie, układ krążenia, trawienie i całą resztę organizmu. W efekcie poza sennością odczuwamy dość dotkliwie zmęczenie, zawroty i bóle głowy, wahania nastroju wynikające z zaburzeń snu, a nawet zmienność w odczuwaniu sytości i głodu.

 

Co ciekawe – i to również wynika z biologii i rytmu naszego funkcjonowania – organizm taktuje w rytmie, przewyższającym 24 godzinny. Jeśli lecisz na wschód, jetlag odczujesz bardziej, niż lecąc w kierunku zachodnim. Wynika to z tego, że naszemu ciału łatwiej uporać się ze zmianą, kiedy dzień trwa dłużej, niż odwrotnie. W praktyce przekłada się to na około 30% szybsze dostosowanie się do nowego rytmu dobowego.

 

Wygraj z jetlagiem

Na biologię wprawdzie nie mamy wpływu. Na jetlag jednak już tak – możemy całkiem skutecznie zminimalizować dolegliwości, które wywołuje i pomóc nieco organizmowi w przestawieniu się na nowy tryb funkcjonowania.

  • Zacznij od przestawienia wszystkich zegarków zaraz po wejściu do samolotu – lepiej nie rób tego na lotnisku, bo wszystko się pomiesza i jeszcze spóźnisz się na lot. W samolocie jednak, od razu zacznij się przyzwyczajać do nowego czasu.

  • Broń się przed spontanicznym stosowaniem się do trybu domowego – mimo, że jesteś głodny o czasie, kiedy w nowym miejscu powinieneś spać, spróbuj ominąć posiłek i zjeść go w trybie nowego czasu. Postaraj się nie ulegać senności w środku dnia – przetrzymaj zmęczenie i ułóż się do snu w porze nocy.

  • Na początku wyjazdu bądź dla siebie łaskawy – nie forsuj się, nie męcz i tak nadwyrężonego organizmu, staraj się raczej wybierać łagodne rozrywki i aktywności, które nie będą potęgowały zmęczenia.

  • Nie wspomagaj się farmaceutykami, ułatwiającymi zasypianie – pomogą tylko pozornie, w efekcie jeszcze bardziej rozregulują twój rytm. Jeśli chcesz pomóc sobie zasnąć w nietypowej dla swojego organizmu porze, użyj zatyczek do uszu i opaski na oczy.

  • W pierwszych dniach unikaj alkoholu, zamiast pomóc, raczej zwiększy dyskomfort i przedłuży czas adaptacji do nowego czasu.

Na koniec krótki przewodnik z rozróżnieniem na odmienne kierunki podróży – ponieważ jak wspomnieliśmy na wstępie – lot na wschód i na zachód wymaga odmiennej formy przystosowywania się do nowej rzeczywistości czasowej.

 

Kiedy lecisz na wschód:

W takim przypadku musisz zadbać o to, żeby jak najszybciej zasnąć. To zwiększy twoje szanse na uniknięcie złego samopoczucia. Nie zażywaj leków, ale zwiększ swoje szanse na jak najszybsze zaśnięcie – zjedz cięższy posiłek – świetnie się sprawdzają węglowodany; przed wylotem zaśnij wcześniej i nastaw sobie budzik na wcześniejszą – niż zwykle – godzinę; w samolocie jak najszybciej zaśnij, żeby powstrzymać chęć snu od razu po przylocie.

 

Kiedy lecisz na zachód:

W tym wypadku z kolei, musisz spróbować powstrzymać sen i przeciągnąć się jak najdłużej – to ułatwi ci zaśnięcie na miejscu. Przed wylotem kładź się spać jak najpóźniej; leć najlepiej w południe – wówczas poczujesz się najmniej senny; powstrzymaj się przed drzemką w samolocie – na rozbudzenie czytaj, graj, słuchaj muzyki, rozmawiaj i spaceruj; nie jedz ciężkich posiłków, orzeźwiaj się rześkimi napojami (bez alkoholu); po przylocie na miejsce wytrzymaj do wieczora i połóż się spać o godzinie spójnej z nocnym wypoczynkiem w nowym miejscu.

 

www.promocjelotnicze.com.pl