1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

General Aviation w roku 2008 w oczach AOPA

Trzeci kwartał 2008 to mieszanka różnych poziomów działalności lotniczej, zmiennej liczby nadanych pilotom certyfikatów, dostaw towarów drogą lotniczą oraz bezpieczeństwa w sferze lotniczej. Wszelkie porównania przygotowane przez AOPA podajemy na bazie kwartalnych porównań w stosunku do 2007 roku.

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Co w lotnictwie przyniósł 2008 rok?

2008 rok powoli odchodzi już do historii. Co przyniósł? W świecie lotniczym prócz widowiskowych wydarzeń roku jak Piknik Góraszka, czy Małopolski Piknik Lotniczy, także tragedie. Wspomnijmy tu najtragiczniejszą dla nas, styczniową katastrofę samolotu wojskowego CASA. Samolot rozbił się 23 stycznia, w środę wieczorem ok. godz. 19.00. Spośród 20 osób, które zginęły w płąnącym samolocie, było 16 pasażerów oraz 4 członków załogi, wszyscy byli oficerami polskiego lotnictwa. Wszyscy oni pozostaną w naszej pamięci.
fot. Jacek Grześkowiak

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (5 Votes)

Samoloty polskiego awiatora

Założył pierwsze po II wojnie światowej prywatne przedsiębiorstowo lotnicze... Być może zrewolucjonizuje myślenie o lataniu. Edward Margański i jego zespół z firmy Margański & Mysłowski z Bielska-Białej opatentowali projekt samolotu bez usterzenia wytwarzającego siłę skierowaną w dół. 65-letni konstruktor wie, że jeśli dojdzie do seryjnej produkcji samolotu jego konstrukcji, na stałe wpisze się w historię światowego lotnictwa. Zajmie miejsce obok braci Wright, Antona Fokkera czy Howarda Hughesa. Zostanie polskim awiatorem. Poniżej prezentujemy rozmowę z p. Edwardem Margańskim przeprowadzoną przez naszego redaktora, Jacka Waszczuka.

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (3 Votes)

Łódka, która potrafi latać

Czy może być coś bardziej fascynującego niż latanie samolotem? Tak – latanie łodzią. Poważnie! To jest możliwe i nie trzeba jechać do USA by wypróbować starty i lądowania na wodzie. Na czym to warto u nas polatać? Niewielkim ultralekkim dwupłatowcem, który potrafi więcej niż można by sądzić. Przedstawiam Wam Super Petrela vel Seabird produkcji Edra Aeronautica z Brazylii. To ultralekka łódź latająca spełniająca polskie wymogi co do maksymalnej masy startowej (do 495 kg). Napędza go znany i ceniony silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM i polskie śmigło Aerosail – Peszke.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
Nowe eksponaty Muzeum Lotnictwa w Krakowie-Czyżynach

W listopadzie 2008r. do Muzeum Lotnictwa w Krakowie dotarł na samochodzie ciężarowym samolot „Gwiezdny wojownik”. Jak pisała prasa – z ziemi włoskiej do Polski. A tak dokładnie, to nasze muzeum wzbogaciło się o nowy myśliwiec Lockheed F-104 Starfighter. Egzemplarz budowany na podstawie licencji we Włoszech i tam eksploatowany. Przybycie samolotu ogłoszono wszem i wobec, w prasie, radiu, telewizji i internecie. Kilkunastu reporterów zrobiło dziesiątki zdjęć i nakręcono kilka filmów. W przeciągu kilkunastu dni samolot zmontowano, aby mógł zaprezentować się w pełnej krasie.
I-22 M-93 K nb 0305 Czyżyny 7.12.2008r. zdj Karol Placha Hetman.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Zostań wyróżniony!!!

Pokaż swoje zdjęcie na łamach Magazynu "Lotnisko" i w portalu SAMOLOTY.PL. Pochwal się swoim znajomym zdjęciem na okładce. Może i Ty zostaniesz współpracownikiem Magazynu "Lotnisko" i portalu SAMOLOTY.PL
Celem naszego Konkursu jest pogłębianie wiedzy na temat światowej infrastruktury lotniczej, jak również podziwianie piękna współczesnej i historycznej infrastruktury lotnisk z całego świata.
Czekamy na Wasze fotografie!

1 1 1 1 1 Rating 3.75 (4 Votes)

Jak się wyedukować na zawodowego pilota?

superjumboPraca pilota nieodłącznie kojarzy się z czymś elitarnym, niedostępnym przeciętnemu śmiertelnikowi. Pilot, jak mówi definicja słownikowa, to osoba kierująca statkiem powietrznym, a więc także śmigłowcem, szybowcem, balonem i innym. Właściwie w Polsce istnieje tylko jedna uczelnia wyższa, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego - Politechnika Rzeszowska. Można też studiować pilotaż w dęblińskiej Wyższej Oficerskiej Szkole Wojsk Powietrznych, wówczas jednak kariera przebiega zupełnie inaczej - w ścisłym związku z wojskiem. Jeśli zaś ktoś chce zostać pilotem małego samolotu turystycznego bądź ultralekkiego, wystarczy certyfikowany ośrodek szkoleniowy. W poniższym artykule przybliżymy Państwu zdobycie uprawnień zawodowego pilota lotnictwa cywilnego pasażerskiego.

1 1 1 1 1 Rating 3.89 (9 Votes)

Budujemy samolot? Bądźmy cierpliwi

Budowa samolotu 62 Już kilka razy pisaliśmy o budowie, bądź próbach zbudowania samolotu. Wiadomo, iż proces ten jest bardzo dużym i złożonym wyzwaniem technicznym, wymagającym od nas nie tylko wiedzy oraz umiejętności technicznych, ale także czasu, poświęcenia i środków. Wielu początkujących budowniczych, nie potrafiąc ocenić tego przedsięwzięcia, dość szybko odczuwa frustrację. Duża część z nas czuje się także zagubiona w tym jakże skomplikowanym świecie i jest to zupełnie normalne. Nie należy się tym zniechęcać, tylko pogłębiać wiedzę na ten temat oraz zdobywać coraz to nową. Z pomocą przyszłym budowniczym, i wskazówkami, jak zbudować samolot przychodzą Bożena i Jacek Skopińscy z firmy AERO-SERVICE. (fot.J.Skopiński)

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
Młodość i przyszłość lotnictwa

W dniach od 27 do 30 września odbywały V Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze, które zorganizowało Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Warsztaty. Tradycyjnie przeprowadzono je w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej. - Mieliśmy dużo szczęścia, bo po dwóch deszczowych tygodniach w Bieszczadach królowała już wtedy polska złota jesień - wspominają dziś uczestnicy warsztatów.

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (4 Votes)

Ultralajty górą w GA?!

Topaz z firmy EKOLOTW terminologii lotniczej ultralekkie maszyny reprezentują grupę małych samolotów zaliczanych do kategorii General Aviation (GA). Kategoria ta obejmuje wszystkie samoloty poza wojskowymi i liniowymi. Ilość samolotów klasy GA na świecie szacuje się na ponad 320 tys. sztuk, co stanowi ok. 80% wszystkich samolotów cywilnych będących w eksploatacji.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
I jak to z tym lataniem będzie ?
Latanie to sport i hobby, jak narazie dla bogatych. Bartosz Sołtys, z wykształcenia inżynier mechanik o specjalności Automatyzacja Procesów Technologicznych, z zamiłowania konstruktor maszyn latających, czytelnikom naszego portalu proponuje pewną alternatywę zwłaszcza dla osób, które kochają przestworza, ale nie stać ich na tak duże wydatki, jak samoloty... Po przeczytaniu zapraszamy do dyskusji na ten temat...
Przeglądając oferty statków powietrznych dostępnych na rynku, łapię się za głowę. Ceny powalają, kogo stać na wydatek rzędu 50 tys. zł wzwyż za własny samolot żeby tylko czasem „popyrkać” sobie za stodołą?
LZ foto

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Ultralekkie nie tylko z zachodu...

Większość pilotów sportowych na świecie jest świadoma "renesansu" latania rekreacyjnego, który rozpoczął się w latach 70-tych ubiegłego wieku. W USA i innych krajach nowa kategoria samolotów nazwana została "ultralekkimi". Mało jednak powszechnie znany jest fakt, że w tej samej dekadzie miało miejsce podobne ożywienie w byłym Związku Radzieckim...

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
Nowe przepisy! Czy statki powietrzne będą nadal latać?
GA w Polsce czeka na wprowadzenie  nowych przepisów EASA, które dotyczyć będą obsługi technicznej i utrzymania ciągłej zdatności do lotu. Niestety przygotowanie General Aviation, czyli lotnictwa ogólnego w Polsce jest niemalże tragiczny. Czy w niedzielę, 28 września samoloty GA stracą swoje uprawnienia i certyfikaty?

foto:  LZ

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (3 Votes)

Zostań pilotem samolotu ultralekkiego

Szkolenie na samoloty ultralekkie (fot. Zakłady LZ)Napisaliśmy już, jak zostać zawodowym pilotem w lotnictwie cywilnym. Coraz częściej w polskiej branży lotniczej mamy jednak do czynienia z lotnictwem cywilnym – turystycznym, tzw. małym, czy też General Aviation (GA). Zaś niska cena samolotów ultralekkich wpływa na bardzo szybki rozwój tej własnie kategorii. Prowadzi to automatycznie do największej popularności szkoleń lotniczych dotyczących właśnie na statkach powietrznych w klasie samolotów ultralekkich (ULLa –skrót w dosłownym tłumaczeniu z czeskiego: „Ultralekki statek powietrzny aerodynamicznie kierowany”). W ostatnim czasie samoloty ultralekkie nie ustępują pod względem parametrów technicznych klasycznym „dorosłym” samolotom, a nawet niektóre z nich znacznie przewyższająca.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
Okazja! Odrzutowce zalewają rynek

Foto źródło: hotmoney.pl

Właściciele prywatnych odrzutowców pozbywają się swych cacek. Tylko w lipcu sprzedali aż 36 luksusowych samolotów dziennie. To niesamowity wynik, kiedy porównamy go z danymi z ubiegłego roku. W tym samym okresie sprzedawano jedynie 10 odrzutowców dziennie. Rynek pokazuje, iż coraz więcej spółek i osób prywatnych docenia loty czarterowe i korzysta z usług przewoźników biznesowych, rezygnując z własnych samolotów.