1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Czwarta edycja plebiscytu na najlepszych sportowców lotniczych – Cumulusy zbliża się wielkimi krokami. Warto już teraz zapisać w kalendarzu daty związane z naszym konkursem.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Jerzemu Dębowskiemu

 

W połowie 1922 r. nad Wisłą w stolicy Polski, Warszawie trzech panów podpisało odpowiedni dokument. Dokument, który powoływał do życia spółkę z o.o. Polska Linia Lotnicza „Aerolloyd”. Nie bez znaczenia pozostawał fakt, że miała ścisły związek z Niemcami. Niemcy zapewniali Polakom zaplecze kapitałowe i personalne.Jedno z drugim było związane z funkcjonującą w Niemczech firmą o identycznej nazwie.Filia tej działała wcześniej w Wolnym Mieście Gdańsku.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Jerzemu Dębowskiemu

 

 Chyba się nie pomylę. W czym ? W tym że największym sukcesem polskiego lotnictwa w służbie Boga wojny, Marsa, lat 1918 – 1939 było zwycięstwo kapitana Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury z sierpnia 1932 r. 28 sierpnia 1932 r. ta właśnie para zajęła pierwsze miejsce w największej imprezie lotniczej tamtych czasów. Polska załoga startująca w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych pokonała typowanych na zwycięzców lotników kraju gospodarzy to jest Niemców. Żwirko z Wigurą polecieli po sukces polskim RWD – 6.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Nad dużym samolotem bezzałogowym od kilku lat pracuje w pojedynkę Michał Imiołek. Efektem prac jest samolocik I-014 „KERMIT” - projekt autorski, realizowany wyłącznie w oparciu o środki własne lub też samodzielnie zdobyte.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

13313171_20181012_205703as.jpg

12 października 2018

 

 Noc w Instytucie Lotnictwa” to największa w kraju nocna impreza edukacyjna, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich. Pierwsza edycja wydarzenia odbyła się w 2009 roku.

 Impreza z roku na rok przyciąga coraz większą rzeszę miłośników lotnictwa oraz jest szeroko komentowana i relacjonowana przez masę krajowych mediów, dzięki czemu jest znana naprawdę dużej ilości ludzi nie tylko związanych z branżą.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

16 października 1929 r. porucznik pilot Franciszek Żwirko z inżynierem Antonim Kocjanem na samolocie RWD – 2 ustanawiają rekordową wysokość lotu dla samolotów II kategorii. Polska para osiągnął pułap 4 000 m. 7 maja 1931 r. ten sam pilot ale z inżynierem Stanisławem Praussem na RWD – 7 bije wcześniejszy rekord. Polacy osiągająwysokość 6995,5 m. 12 sierpnia 1931 r. Drzewiecki z Wędrychowskim lecąc RWD – 7 ustanawiająrekord szybkości. Rekord dla maszyn tej kategorii to 178,795 km / h. 30 września 1932 r. para Drzewiecki i Kocjan osiąga rekordową wysokość 6 023 m. Wszystko to dzieje się w Polsce.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

aeropact-gdyniaaerobaltic2018-mediapack-baner-300x600.jpg

                                                                                                                            

AIR BALTIC 2018

GDYNIA  AEROBALTIC AIRSHOW 2018

    

NAGRODĘ WYLOSOWAŁ PIOTR MAJEWSKI

 

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Rok po zakończeniu I wojny światowej daje się zauważyć pojawienie się i rozwój nowego sposobu komunikowania się ludzi inowego sportu. Jest nim pojawienie się lotnictwa komunikacyjnego i lotnictwa sportowego. Przyczyn tego jest wiele. Balony i sterowce wolno odlatują w cień. Niebo dla siebie zdobywa samolot. Po wojnie mamy ( co może brzmi dziwnie ) nadmiar pilotów i samolotów.Skąd te nadwyżki ? Pochodzą ze zdemobilizowanych armii.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Jerzy Wojciech Polczyk urodził się na Kielecczyźnie 14 kwietnia 1917 r. Od roku 1920 do 1932 mieszkał z rodziną w Bydgoszczy. W 1932 r. przeprowadził się do Chełma Lubelskiego. Tu uczył się gimnazjum. W 1937 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Mając świadectwo maturalne rozpoczął pracę zawodową. Rok później zgłosił się do wojska. W wojsku zamierzał pozostać na stałe jako oficer zawodowy lotnictwa. Przeszkolenie jako rekrut rozpoczął 30 września 1938 r. na dywizyjnym kursie podchorążych rezerwy w pułku piechoty w Zamościu. Latem ukończył szkolenie szybowcowe w Ustianowej. Po kursie 3 stycznia 1939 r. zameldował się w Szkole Podchorążych Lotnictwa ( Dęblin ). Nie mając doświadczenia jako pilot samolotów turystycznych znalazł się w grupie uczącej się latania samolotowego od podstaw. Po ukończeniu nauki pilotażu początkowego zapoznał się z podstawami akrobacji lotniczej.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

     Urodziłem się piętnaście lat po skończonej II wojnie światowej. Wędrując z dziadkami i rodzicami ulicami nie tylko rodzinngo miasta na swojej drodze mijałem wielu ludzi. Między nimi byli na pewno ci wszyscy, którym sądzone było przeżyć koszmar wojny. Przeżyli ten w kraju i poza nim. Rzecz jasna nie siedzieli z założonymi rękami. Walczyli w szeregach regularnej a także podziemnej armii. Między nimi znajdowali się lotnicy. Czy wiemy o nich dużo ? Nasza wiedza o lotnikach podziemnego państwa na pewno jest dużo mniejsza od tej jaką mamy o tych służących w szeregach regularnej armii.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

 Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”

 

W wędrówce po mapie polskiego przemysłu lotniczego II Rzeczypospolitej nie może zabraknąć Poznania. To właśnie tu działała Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. Powstała z inicjatywy porucznika pilota Czesława Wawrzyniaka. Oficer nie działał w pojedynkę. Był reprezentantem Związku Lotników Polskich w Poznaniu. 11 sierpnia 1923 r. została utworzona Spółka Akcyjna „Samolot”. Rok później 24 kwietnia na lotnisku Ławica w wydzierżawionych od spadkobierców Ikara w służbie Marsa budynkach i hangarze nastąpiło otwarcie wytwórni.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Trzy dni pokazów powietrznych i wystaw statycznych, ponad 80 statków powietrznych w tym 10 odrzutowych, 20 godzin pokazów dynamicznych, wydarzenia na lotnisku Gdynia-Babie

Doły oraz na plaży miejskiej w Gdyni, ponad 850 zaangażowanych osób.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

 Lubelska  Wytwórnia Samolotów

 

         Przy końcu 1935 r. Dowództwo Lotnictwa cofnęło zamówienie na samoloty R - XIII F. Część z nich była już wykonana. Te zostały wycenione sic jako złom. Zakłady ogłosiły upadłość. To nie znaczy, że całkowicie zniknęły. Zostały upaństwowione. Nowa firma  otrzymała nową nazwę Lubelska Wytwórnia Samolotów. Wojsko wróciło do swojego zamówienia na  R – XIIIF. 

 

Lubelska Wytwórnia Samolotów była spółką ( Sp. z o. o. ), która tak naprawdę podlegała Państwowym Zakładom Lotniczym. Dyrektorem technicznym został inżynier Zbysław Ciołkosza następnie inżynier Ryszard Bartel. Kierownikiem biura konstrukcyjnego był inżynier a po nim inżynierJerzy Teisseyre.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Podlaska Wytwórnia Samolotów

 

Były już garnki i rondle w okolicach Lublina. Teraz czas na… browar w sąsiedztwie Białej Podlaskiej. Zaczęło się od niego a w nim od Stanisława Rosenwertha.Gdy w 1918 r.Polska odzyskała niepodległościpo 123 latach nieistnienia na mapach świata StanisławRosenwerth mający w swoim rodzinnym majątku między innym browar postanowił pomnożyć rodzinny majątek. Dowiedział się o czymś takim jak lotnictwo. Że jest to nie tylko nowy rodzaj broni ale także środek komunikowania się ludzi. Wojskowi i cywile potrzebują samolotów. Dla ich powstania potrzebny jest przemysł. Ten już istnieje ale z całą pewnościąbędzie się rozwijał. Dlaczego nie miałby mieć w tym swojego udziału ? Miał pieniądze, było miejsce a na pewno znajdą się ludzie. Można więc uruchomić wytwórnię lotniczą. Od pomysłu przeszedł do czynów. W 1923 r. na terenie browaru i w jego okolicy ruszyły prace budowlane.Rosenwerth zaproponował udział w spółce między inżynierowi Witoldowi Rumbowiczowi i profesorowi Czesławowi Witoszyńskiemu. Pod koniec listopada1923 r. w oddziale Warszawskiego Sądu Okręgowego została wpisana do rejestru spółka noszącą nazwę Podlaska Wytwórnia Samolotów z siedzibą w Białej Podlaskiej.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/6/13/12041631_DSC_0210.JPGPo ponurym i przeciągającym się okresie zimowym nastała wiosna, a wraz z nią - ku uciesze wszystkich entuzjastów awiacji, kolejny sezon lotniczy obfitujący w blisko trzydzieści zaplanowanych w Polsce imprez o tej tematyce. Jedną z pierwszych, była Lotnicza Majówka Iława 2018.Ten mazurski, podniebny festiwal, to impreza nietypowa. Przede wszystkim z racji miejsca, w którym się odbywa. Niewiele jest w naszym kraju pokazów lotniczych, które nie przebiegają nad lotniskiem, a nad zbiornikiem wodnym. Do tej pory, praktycznie jedynymi, organizowanymi w Polsce imprezami lotniczymi tego typu, były Mazury Air Show i Płocki Piknik Lotniczy. W ubiegłym roku do tego grona dołączyła Lotnicza Majówka w Iławie organizowana nad jeziorem Jeziorak, która od razu wzbudziła duże zainteresowanie i zyskała liczne grono sympatyków. Już podczas pierwszej edycji, organizatorom świetnie udało się połączyć wydarzenie o charakterze otwartego pikniku rodzinnego z nie byle jakimi pokazami lotniczymi.