Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Od kilku miesięcy alarmowaliśmy, że sytuacja w Agencji zmierza w złym kierunku i zmiana na stanowisku p.o. Prezesa jest niezbędna.
Kilkudziesięciominutowe opóźnienia lotów z i do Polski, paraliż przestrzeni powietrznej w Niemczech, Czechach, Słowacji, Litwie i Szwecji oraz milionowe straty europejskich linii lotniczych to główne wnioski najnowszego raportu Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) to międzyrządowa agencja, której celem jest koordynacja współpracy państw członkowskich, a także organizacji międzynarodowych – takich jak Unia Europejska – w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów cywilnych oraz wojskowych. Organizacja powstała w 1960 r. i zrzesza obecnie 41 europejskich państw. Polska jest członkiem Eurocontrol od 2004 r.
LOTNICTWO TO WOLNOŚĆ – pod takim hasłem odbyła się gala, podczas której poznaliśmy laureatów plebiscytu lotniczego Cumulusy 2021, a spotkanie lotniczej rodziny niosło dobitnie i wielokrotnie wyrażany przekaz – SOLIDARNI Z UKRAINĄ. Z każdym dniem rosną emocje w plebiscycie CUMULUSY 2021 i trwającym głosowaniu finałowym, które potrwa do 22 lutego 2022 do godziny 12:00. Laureatów poznamy 26 lutego podczas uroczystej gali finałowej, która odbędzie się w Warszawie.
CUMULUSY 2021 – informacja prasowa 01
CUMULUSY 2021 – to już siódma edycja ogólnopolskiego plebiscytu lotniczego, który organizujemy, aby uskrzydlać, wspierać i promować sportowców lotniczych, dodawać wiary i nadziei marzycielom, angażować kibiców i pasjonatów lotnictwa, a także integrować całe środowisko lotnicze w Polsce. Rok 2021, choć trudny dla nas wszystkich, okazał się o wiele lepszy od poprzedniego i podniebna rywalizacja sportowa odbyła się w wielu dyscyplinach, w których tradycyjnie Polacy często zdobywali najcenniejsze trofea i medale. Na terenie naszego kraju ustanowione zostały nowe rekordy, byliśmy też świadkami ekstremalnych, wręcz szalonych wyczynów lotniczych, odbywały się pokazy i pikniki lotnicze oraz zawody rangi mistrzostw świata czy pucharu świata, w tym te najstarsze i najbardziej prestiżowe, czyli 64. Puchar Gordona Bennetta. SYTUACJA NIEMIEC
Juz dzis premiera ksiązki "Na tropie niewyjasnionych katastrof lotniczych" Christine Negroni wydanej przez wydawnictwo MUZA SA !
Samoloty.pl , patron medialny wydania organizuje konkurs w którym nagrodami będą 2 ksiązki przekazane przez Wydawnictwo MUZA S.A. dla osób spośród tych, które prawidłowo odpowiedzą na pytanie:
DO JAKICH LINII LOTNICZYCH NALEZAŁ ZAGINIONY 8 MARCA 2014 SAMOLOT LECACY DO PEKINU ?
Odpowiedzi nalezy przesyłac na adres: redakcja@samoloty.pl do dnia 03.10.2021
Myśliwskie samoloty z napędem odrzutowym - IV i V generacja Z końcem lat 60. i na początku lat 70. zaczęły wchodzić do produkcji i eksploatacji samoloty generacji czwartej. W tym okresie konstruktorzy i inżynierowie dużo pracy włożyli w to, aby samolot myśliwski był jak najbardziej wielozadaniowy. Chodziło o to, by samolot myśliwski mógł również, chociaż częściowo, wykonywać np. misję uderzeniową na polu walki, a po wylądowaniu, dozbrojeniu i uzupełnieniu paliwa pełnić misję np. izolacji pola walki. Innymi słowy samoloty myśliwskie generacji czwartej były w większym stopniu wielozadaniowe. Samoloty myśliwskie generacji czwartej miały jedną, bardzo istotną cechę: zastosowano w nich na szeroką skalę pilotowanie typu Fly–by-Wire oraz w pełni komputerową kontrolę lotu. Typowymi myśliwcami są F-16, Mirage 2000, F-15.
Częśc II - samoloty II i III generacji
W latach 1951 – 1960 następuje dynamiczny rozwój lotniczych napędów turboodrzutowych. Ma to ogromny wpływ także na rozwój myśliwców z tego rodzaju napędem. Do użytku wchodzą bowiem silniki turboodrzutowe ze sprężarkami osiowymi, choć nadal są jeszcze w użytku silniki turboodrzutowe ze sprężarkami odśrodkowymi. Przykładem są takie samoloty jak MiG-15 i MiG-17. Natomiast przykładem samolotów odrzutowych z silnikami o turbinach osiowych są English Electric Lithtning oraz F-104 Starfighter. Od początku lat 50. można już mówić o kolejnej, drugiej generacji myśliwców. Do służby wchodzą samoloty o skośnych skrzydłach, wyposażone w stacje radiolokacyjne i osiągające prędkość maksymalną powyżej Mach 1, ale nie przekraczające jeszcze prędkości Mach 2.
Na LOTOS Gdynia Aerobaltic 2021 gościmy najlepsze zespoły lotnicze na świecie takie jak Red Arrows, Rafale Solo Display, Solo Turk, a także… prywatne samoloty!
Część I - samoloty I generacji
W 2021 część dużych formatów festiwalowych wznawia swoją działalność. Wiemy jednak, że nie wszystkie cykliczne imprezy doczekają się tegorocznej edycji, dlatego warto zwrócić uwagę na te potwierdzone. Jedną z najciekawszych propozycji są z pewnością planowane na 21-22 sierpnia 2021 – LOTOS Gdynia Aerobaltic – jedne z największych pokazów lotniczych organizowanych w Europie, na które zlecą się najwybitniejsze formacje lotnicze ze wszystkich stron świata. Aktualności lotnicze
|