ARTYKUŁY LOTNICZE

Radom Air Show 2017 JolaOkoło 170 tysięcy miłośników lotnictwa podziwiało kunszt pilotażu najlepszych polskich i zagranicznych pilotów na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show, które odbyły się w dniach 26-27 sierpnia 2017 roku na wojskowo-cywilnym lotnisku Sadków w Radomiu.

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem 85. rocznicy zwycięstwa kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w 1932 roku w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge na samolocie RWD-5 polskiej konstrukcji. Temu tematowi poświęcona była jedna z trzech stref tematycznych. Dwie pozostałe to Strefa Dziecka oraz Strefa Kultury Wysokich Lotów, obejmująca replikę 1:1 samolotu Hurricane z dywizjonu 303, namiot Fly Film Festival oraz wystawę zdjęć spotterów. Tegoroczne pokazy oprócz stref tematycznych składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej.

airshow2017W dniu 18 sierpnia br. na lotnisku 1. Bazy Lotnictwa Transportowego odbyła się konferencja prasowa Biura Organizacyjnego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2017. Dotyczyła stanu przygotowań do imprezy, programu pokazów dynamicznych oraz wystawy statycznej.

 

 

 

zdjcia_katastrofa_10_maleeOgół Polaków mało się interesuje lotnictwem, niewiele niestety o lotnictwie wie. Falę zainteresowania lataniem i podstawowymi jego zasadami wywołują jedynie wypadki i katastrofy, czego z przykrością doświadczam w takich sytuacjach, a przedstawiciele mediów zadają mnie i innym ludziom jakoś związanym z lotnictwem bardzo naiwne pytania. Zapraszamy do artykułu o katastrofie Tu-154 spod Smoleńska autorstwa Michała Fiszera oraz Jerzego Gruszczyńskiego, ekspertów lotniczych, który po raz pierwszy opublikowany został na naszym portalu kilka dni po katastrofie. Artykuł wzbudził wtedy ogromne zainteresowanie naszych czytelników.

 

1Technologie przyszłości w lotnictwie cywilnym i państwowym, stan i perspektywy dla przemysłu lotniczego w Polsce, plany zakupu nowych statków powietrznych oraz centralny port komunikacyjny – wiodącymi wątkami konferencji w Warszawie

Podczas zorganizowanej w tym tygodniu w Warszawie międzynarodowej konferencji i wystawy „Lotnictwo nowej generacji - strategie, technologie, rozwiązania” eksperci z obszaru lotnictwa cywilnego i państwowego debatowali nad szeregiem zagadnień, podzielonych na sześć sesji tematycznych dotyczących kolejno rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie środkowo - wschodniej, szans i wyzwań dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; innowacyjnych technologii zarządzania bezpieczeństwem i kontrolą ruchu lotniczego; infrastruktury lotnisk i nowych rozwiązań na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa; rozwoju narodowego przemysłu lotniczego w Polsce; potrzeb, wymagań i planów realizacji modernizacji lotnictwa państwowego oraz kształceniu kadr lotnictwa cywilnego i państwowego.

 

Lukas Czepiela

Cześć! Jesteśmy Prospectfilm, międzynarodowy kolektyw zajmujący się produkcją filmową. Chcemy zrobić film dokumentalny o polskim pilocie zawodowym i akrobacyjnym, Łukaszu Czepieli, reprezentującym Polskę w zawodach RED BULL AIR RACE. 

Jest to projekt dla miłośników sportów ekstremalnych, ale nie tylko. To też opowieść o marzeniach, dążeniu do celu, poświęceniu i silnej woli. To taki trochę "american dream", tylko lepszy, bo nasz, polski. I do tego 100% prawdziwy. 

 22 maja b.r. w Genewie rozpoczęły się największe w Europie targi lotnictwa biznesowego EBACE 2015 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Corocznie impreza ta skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

low ACJ320neo Melody Home cinema 2Kabina uwzględnia życzenia klientów oraz nowe podejście w projektowaniu Airbus Corporate Jets połączył swoją wiedzę o preferencjach klientów z nowym podejściem do aranżowania kabiny pasażerskiej, opracowując nową koncepcję kabiny dla samolotów z rodziny ACJ320neo

Projekt o nazwie Melody charakteryzuje się opływowymi liniami inspirowanymi naturą, na przykład górzystym horyzontem, szeroko rozlanymi rzekami, pustynnymi diunami. Linie te są widoczne zarówno w głównym korytarzu prowadzącym przez kabinę, jak i na zakrzywionych ścianach w poszczególnych strefach.

Urbanowicz  PRESSDruga wojna światowa widziana z kokpitu.

 

Początek jutra, Świt zwycięstwa i Ogień nad Chinami – porywające wojenne wspomnienia polskiego asa myśliwskiego po raz pierwszy w jednym tomie!

 
Witold Urbanowicz (1908–1996) – polski lotnik i as myśliwski. W czasie bitwy o Anglię dowodził Dywizjonem 303. Od 1943 roku walczył jako jedyny polski lotnik na froncie japońsko-chińskim. W 1995 roku prezydent Lech Wałęsa mianował go generałem lotnictwa polskiego.

 

   images   Kiedy do brzegów Wielkiej Brytanii dopływał pierwszy transport z ewakuowanymi z Francji polskimi spadkobiercami Ikara w służbie Marsa trwały rozmowy prowadzone przez stronę polską z brytyjską. Rozmawiano na temat umowy lotniczej. Wstęp do niej został zrobiony wcześniej, bo w Paryżu 25 października 1939 r.

     Wtedy 25 października 1939 r. na Kontynencie i teraz na Wyspie nie były to łatwe rozmowy. Trudnością, problemem była na przykład weryfikacja stopni czy mianowanie na stopnie oficerskie. Przeszkodą było stanowisko generała Władysława Sikorskiego. Generał żądał aby jednostki polskiego lotnictwa które znajdą się na terenie Wielkiej Brytanii były w pełni samodzielną siłą zbrojną Rzeczypospolitej Polskiej.

Postanowiliśmy porównać parametry dwóch słynnych i popularnych czeskich samolotów - SportCruisera firmy CZAW (do niedawna PiperSport) oraz SportStara firmy Evektor Aerotechnik.

 

DSC_4104_mod2_ SportStar

 

 

SportStar


Dwumiejscowy, metalowy dolnopłat o stałym 3-kołowym podwoziu (sterowane koło przednie) wyposażonym w 80-konny silnik Rotax 912 UL lub 100-konny Rotax 912 ULS. Producent oferuje samolot z gwarancją na okres dwóch lat lub 200 h lotu.

Konstrukcja ta bazuje na samolocie Harmony, który otrzymał pełną certyfikację JAR-VLA. Jednocześnie jest on rozwinięciem europejskiej wersji tego samolotu o nazwie EV97 Eurostar, który został uznany w 2003 roku "samolotem roku" w konkursie UK Flyer Magazin. SportStar jest zmodyfikowaną odmianą Eurostara dla potrzeb rynku amerykańskiego (zmieniony profil skrzydła, powiększone baki paliwa, etc.). Samolot jest niezwykle popularny, obecnie na świecie lata ponad 500 egzemplarzy samolotów Eurostar / Sportstar.
SportStar jest przeznaczony do lotów treningowych, turystycznych i holowania szybowców. Odznacza się nieprzeciętnymi osiągami oraz najwyższą jakością wykonania przy zachowaniu bardzo atrakcyjnej ceny.

 


VK4 Kokpit SportStara

 

 

Jako pierwszy na świecie lekki samolot sportowy LSA (Light Sport Aircraft) otrzymał w USA certyfikat Special Airworthiness Certificate. Spełnia on wszystkie kryteria stawiane konstrukcjom klasy Sport Pilot Light Sport Aircraft. Został on certyfikowany jako ULL w Czechach i przeszedł certyfikację na typ w Kanadzie i Australii. Samolot ten jest obecnie sprzedawany w 23 krajach świata, a największymi odbiorcami są Stany Zjednocznone, Kanada, Australia i RPA.

 

Sportcruiser Sportcruiser

 

 

SportCruiser

 

Także dwumiejscowy dolnopłat, wykonany w całości z aluminium. Klienci, który zdecydują się na ten samolot mają do wyboru dwa rodzaje silników, 100-konny Rotax 912LS lub 120-konny Jabiru 3300. Do dyspozycji są również cztery rodzaje śmigieł: dwu- i trzyłopatowe Woodcomp SR3000, trzyłopatowe Woodcomp Classic i trzyłopatowe Sensenich z niklowanymi krawędziami. Opcjonalnie samolot wyposażany jest w spadochron produkcji Ballistic Recovery System, autopilota i zestawy cyfrowych wyświetlaczy oferowanych przez firmy Dynon i TruTrak.

 


img025141306579 Kokpit SportCruisera

 

 

W kilku państwach SportCruiser załapał się do kategorii samolotów ultralekkich, jest tak np. w USA, gdzie maszyna certyfikowana została w grupie Light-sport aircraft. Czeski produkt proponowany jest jako samolot do samodzielnego montażu oraz jako gotowy płatowiec. Forma zestawu samodzielnego montażu tej maszyny jest akceptowana w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Czech Sports Aircraft opracowała także SportCruisera Version III. Samolot ten otrzymał lekko poszerzony kadłub co pozwoliło na poprawienie komfortu osób znajdujących się w kabinie. Mimo zwiększenia rozmiarów, maszyna utrzymała się w klasie samolotów ultralekkich. Osiągnięto to poprzez zastosowanie w ramie owiewki włókien węglowych, które zmniejszyły jej wagę.

Opinie:

 
Osoby podróżujące samolotami podkreślają przestronność kokpitu, przyjemność w lataniu oraz w dość niskie koszty użytkowania. Samoloty pod względem konstrukcyjnym są bardzo do siebie podobne. Zarówno SportCruiser jak i SportStar są bardzo popularne w swojej klasie. Pora zatem na porównanie ich osiągów. Na tym polu zdecydowanie, aczkolwiek w niewielkim stopniu wygrywa SportStar.

 

SportStar wygrywa jeśli chodzi o:

 

 

 
SportStar
SportCruiser
Nieprzekraczalna prędkość 255 km/h 224 km/h
Predkość manewrowa 172 km/h 147 km/h
Max prędkość w locie poziomym 191 km/h 178 km/h
Prędkość przelotowa 171 km/h 163 km/h
Masa 335 kg 345 kg
Pojemność zbiornika paliwa 118 l 112 l
Szerokość kokpitu 1,18 m 1,17 m
Masa użytkowa 290 kg 270 kg
Max masa startowa 600 kg 600 kg

 

 

Natomiast Sportcruiser jest lepszy jeśli chodzi o:

 

  SportStar     SportCruiser    
Prędkość wznoszenia 5 m/s 6 m/s
Prędkość przeciągnięcia 83 km/h 70 km/h
Max prędkość z wysuniętymi klapami 127 km/h 132 km/h

 

Cena:

 

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia - cena samolotów. Na zakup SportStara należy przeznaczyć około 113,000 USD, a klasyczna wersja SportCruisera wynosi około 119900 USD. Cena zakupu nowego samolotu kształtuje się zatem bardzo podobnie.

 

 

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. LZ.pl

Fot. LZ.pl

 nocwinstytucielotnictwa14 października (piątek) Instytut Lotnictwa organizuje „7. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich.

Wydarzenie odbędzie się w godz. 17:00-23:00 na terenie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Wstęp jest wolny dla wszystkich gości.

Morane Saulnier MS 406C1 - Flying Legends 2011 Duxford 68580246501 Lotnictwo we Francji w służbie boga wojny Marsa pod koniec lat trzydziestych minionego wieku było złożone z dwóch formacji. Ta odrębność powodowała, że podlegały dwóm różnym zwierzchnikom. Tak więc Armee de l` Air ( lotnictwo armii ) władało nim ministerstwo lotnictwa. Dzieliło się na: D` Aviation Metropole ( lotnictwo metropolitarne ) i D`AviationColoniale ( lotnictwo kolonialne ). W przypadku lotnictwa kolonialnego jego działania mogły być kierowane przez ministerstwo kolonii i posiadłości zamorskich.Natomiast Aeronautique Navale ( lotnictwo floty ) było podporządkowane ministerstwu floty.

             pobrane     Nie może podlegać dyskusji gdy mówimy i piszemy o Wielkiej Brytanii to jej Królewskie Siły Powietrzne są najstarszą formacją lotniczą W Europie. Najstarszą gdy weźmiemy pod uwagę taką formację jako samodzielną część sil zbrojnych. Rozwód z armią wzięło jeszcze w czasie gdy trwała I wojna światowa. Notabene nikt z rozwodzących nie brał pod uwagę daty tego wydarzenia. 1 kwietnia 1918 r. nie był dniem żartu w historii Królewskich Sil Powietrznych.

 

 

konrad-0009

 1 września 1939 r. to data która nie jest obca każdemu z nas. To data, która na trwałe się wpisała w historię minionego stulecia.

Tego bowiem dnia rozpoczęła się II wojna światowa. Rozpoczęła się od ataku III Rzeszy na sąsiedni kraj ze wschodu. Tym krajem była Polska. Atak nastąpił o świcie z lądu, wody i powietrza.

Do obrony nieba nad Polską i jej stolicą zostały wyznaczone dwie brygady lotnicze. Była to Brygada Pościgowa i Brygada Bombowa. Siły powietrzne przeciwnika ( Luftwaffe ) przeszły do działań przeciwko Polsce z trzech kierunków. Uderzyły od północy, północnego zachodu i południa.

24 sierpnia 1939 r. w Brygadzie  Pościgowej został ogłoszony stan alarmu. Trzy dni później jej samoloty i ludzie znaleźli się na odpowiednio wcześnie przygotowanych i wyznaczonych lotniskach polowych.

        Morane Saulnier MS 406   Wojna mimo optymizmu co pewnych nie zmierzała do końca. Ustalenia przedstawicieli trzech stron zaangażowanych przeciwko wspólnemu wrogowi ( III Rzeszy ) nie mogły wejść w życie. Wymagały stosownej podstawy prawnej. Do podpisania jednak dwaj nasi sojusznicy się nie za bardzo spieszyli. Polityka tamtych i nie tylko tamtych dni jest bardzo skomplikowana.

Na początku 1940 r. po raz kolejny w Paryżu doszło do spotkania tym razem z podpisaniem dwóch umów. Umowy miały decydujące znaczenie dla formowania polskiego lotnictwa we Francji. Obie zostały podpisane 4 stycznia 1940 r. Pierwsza z nich była to ogólna umowa wojskowa a druga to umowa uzupełniająca pierwszą ale już bezpośrednio dotycząca Polskich Sił Powietrznych.

dsc 9624 HDRW dniach 19-20 lipca b.r. w Bray po raz jedenasty odbyła się największa impreza lotnicza w Irlandii będąca częścią festiwalu „Bray Summerfest”. Organizatorzy szacują, że tegoroczne dwudniowe pokazy obejrzało ponad sto czterdzieści tysięcy widzów.

 

zdjcia_katastrofa_10_maleeOgół Polaków mało się interesuje lotnictwem, niewiele niestety o lotnictwie wie. Falę zainteresowania lataniem i podstawowymi jego zasadami wywołują jedynie wypadki i katastrofy, czego z przykrością doświadczam w takich sytuacjach, a przedstawiciele mediów zadają mnie i innym ludziom jakoś związanym z lotnictwem bardzo naiwne pytania. Zapraszamy do artykułu o katastrofie Tu-154 spod Smoleńska autorstwa Michała Fiszera oraz Jerzego Gruszczyńskiego, ekspertów lotniczych, który po raz pierwszy opublikowany został na naszym portalu kilka dni po katastrofie. Artykuł wzbudził wtedy ogromne zainteresowanie naszych czytelników.

 

logo1a2W dniach 20 - 27 sierpnia w Wielkiej Brytanii startują 9. Motoparalotniowe Mistrzostwa Świata oraz 15. Mikrolotowe Mistrzostwa Świata. Z Polski wyrusza silna reprezentacja, faworyci tych zawodów.

Morane Saulnier MS 406 30 września 1939 r. internowany prezydent Polski Ignacy Mościcki przekazuje władzę w ręce prezydenta na emigracji Władysława Raczkiewicza. Ten powierza stanowisko prezesa Rady Ministrów i tekę Ministra Spraw Wojskowych generałowi Władysławowi Sikorskiemu. Rząd pod przewodnictwem generała Sikorskiego zaczyna swoją działalność poza Polską we Francji w jej stolicy Paryżu. 7 listopada 1939 r. generał Sikorski zostaje mianowany Naczelnym Wodzem Polskich Sil Zbrojnych.  

1BLTr przygotowania do SDM JG 11Trwa odliczanie dni do rozpoczęcia XXXI Światowych Dni Młodzieży. W organizację przedsięwzięcia zaangażowani są również żołnierze 1. Bazy Lotnictwa Transportowego.