Producent / Kraj:

Zenair/Zenith Aircraft Company / Stany Zjednoczone

Model:

CH-601 ZODIAC

 

 

zodiacch601

 

 

1. Historia modelu

Jego konstruktorem jest Chris Heintz. Model 601 jest udoskonaloną wersją samolotu 600 który miał być tanim samolotem treningowym. Produkowany przez firmy Zenair, następnie Zenith Aircraft Company i Aircraft Manufacturing and Design (AMD) w kilku wersjach.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot CH-601 Zodiac UL jest dwumiejscowym, ultralekkim dolnopłatem ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim. Kadłub metalowy półskorupowy nitowany z blach i kształtowników duraluminiowych. Dwa fotele pilotów obok siebie. Bagażnik na tylnej półce kabiny i dwa w skrzydłach. Oszklenie kabiny podnoszone do góry. Skrzydło metalowe półskorupowe dwudźwigarowe, wyposażone w lotki metalowe wychylane różnicowo. Skrzydło składa się z centropłata trwale połączonego z kadłubem i powierzchni zewnętrznych. Usterzenie pionowe płytowe o obrysie trapezu, poziome klasyczne, oba konstrukcji metalowej półskorupowej. Ster wysokości wyposażony w klapkę wyważającą.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Samolot jest wyposażony w silnik Rotax 912 o mocy 80 KM.

 

2.3. Warianty

  • CH-601 HD
  • CH-601 HDS
  • CH-601 (UL)
  • CH-601 XL
  • CH-604 (czteromiejscowy)

 

 

 
3. Schemat  
zodiac3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu CH-601 ZODIAC
Silnik, producent Rotax 912 UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat wolnonośny
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,23 m
Długość 5,80 m
Wysokość 2,08 m
Masy  
Masa własna
250 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 217 km/h
Prędkość podróżna 193 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,1 m/s
Rozbieg 110 m
Dobieg 137 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg 770 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}