Producent / Kraj:

Zenith Aircraft Company / U.S.A.

Model:

STOL CH-701 / TT2000

 

 

CH701foto

 

1. Historia modelu

Samolot ten zaprojektowany został przez kanadyjskiego inżyniera Chrisa Heintza w 1986 roku w założonej przez niego Zenith Aircraft Co. Samoloty te są często określane jako "podniebny jeep" ("Sky jeep"). W pełni zasługują na te nazwę, o czym świadczą liczby - ponad 1500 sztuk CH-701 jest używanych obecnie na całym świecie od Kanady, USA po krańce Afryki i Azji. Używany jest także przez amerykańskie służby mundurowe do zadań patrolowo ratowniczych.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot STOL CH-701 to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim.
  • Skrzydła posiadają konstrukcję dwudźwigarową. Dźwigar główny umieszczony jest w miejscu najgrubszego profilu płata. Każdy z płatów posiada ponadto dźwigar pomocniczy oraz żebra. Zastrzał podpierający płat jest wykonany w systemie podwójnym z rur o przekroju kołowym. Płaty posiadają także stałe sloty oraz trójpołożeniowe szczelinowe klapo lotki typu Junkers.
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Statecznik poziomy umieszczony jest na kadłubie. Składa się z dwóch dźwigarów oraz sześciu żeber. Posiada profil niesymetryczny z wypukłością skierowaną ku dołowi. Umożliwia to skuteczne sterowanie przy pełnym zakresie kątów natarcia.
  • Statecznik pionowy posiada konstrukcję płytową i składa się z żeber oraz dźwigara. Jego przedłużeniem jest płetwa znajdująca się nad statecznikiem poziomym.
  • Konstrukcja kadłuba jest różna w zależności od wersji samolotu. Dwie podstawowe części kadłuba to: kabina oraz część ogonowa.
  • Dla TT-2000: Kabina składa się z rur spawanych, do której przymocowane są węzły silnika, płatów, zastrzałów oraz podwozia. Wygodna kabina pilotów posiada duże, łatwe do demontażu drzwi oraz bagażnik za fotelem pilota i pasażera. Zestaw przyrządów pilotażowych stanowią zdwojony orczyk (pedały nożne), dwa drążki sterowania oraz przyrządy na tablicy rozdzielczej, które klient może sam zainstalować w preferowanym przez siebie miejscu. 
  • Dla CH-701: Kabina nie posiada rurowania, elementem nośnym jest poszycie. Zestaw przyrządów pilotażowych stanowi zdwojony orczyk (pedały nożne), jeden drążek sterowania umieszczony centralnie.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik ROTAX 582 o mocy 65 KM lub Rotax 912 UL o mocy 80 KM.

 

 

2.3. Warianty

CH-701 -Kadłub konstrukcji skorupowej

TT2000 - Kadłub konstrukcji kratownicowej

 

 
3. Schemat  

 

stol3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu STOL CH-701 TT2000 STOL CH-701
TT2000
Silnik, producent Rotax 582 Rotax 582 Rotax 912 Rotax 912
Maksymalna moc 65 KM 65 KM 80 KM 80 KM
Płatowiec   Górnopłat, 2-osobowy  
Wymiary        
Rozpiętość skrzydeł 8,2 m 8,2 m 8,2 m 8,2 m
Długość 6,38 m 6,38 m 6,38 m 6,38 m
Wysokość 2,6 m 2,6 m 2,6 m 2,6 m
Masy        
Masa własna 263 kg 285 kg 263 kg 285 kg
Maksymalna masa startowa (bez systemu ratunkowego) 450 kg 450 kg 450 kg

450 kg

Masa użyteczna 187 kg 165 kg 187 kg 165 kg
Osiągi samolotu        
Prędkość maksymalna w locie poziomym 155 km/h 155 km/h 160 km/h 160 km/h
Prędkość podróżna 130 km/h 130 km/h 140 km/h 140 km/h
Prędkość minimalna 45 km/h 48 km/h 45 km/h 48 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s 6 m/s 8 m/s 7 m/s
Rozbieg 18 m 35 m 13 m 30 m
Dobieg 24 m 41 m 24 m 41 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 48 l 47 l 48 l 47 l
Zasięg 350 km 350 km 420 km 420 km

 

{jcomments on}

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.