Scout LSA UL

 

Historia budowy samolotu sięga czasów zakończenia II wojny światowej na terenie Czechosłowacji. Firma lotnicza Mraz skonstruowała wówczas prototyp M-2 Scaut. Była to pierwotnie konstrukcja drewniana. Niestety był to jeden z ostatnich projektów w fabryce Mraz. Prototyp nigdy nie trafił do produkcji seryjnej mimo obiecującego popytu na niego. Jedyny istniejący prototyp stał się bardzo popularny ze względu na jego stabilność, łatwość sterowania, duże pole widzenia i przyjemne właściwości lotu. Piloci, którzy mogli oblecieć oryginalnym Skautem, mówią o nim z dumą i wzruszeniem.

 

Nowy rozdział dla samolotu otworzył rok 2005, kiedy to grupa studentów w Instytucie Aerospace Engineering Brno University of Technology wraz z Petrem Kubickiem zainicjowała projekt nowego Scouta. Na podstawie oryginalnych rysunków z archiwum oraz swoich doświadczeń dokonali szczegółowej oceny i optymalizacji koncepcji samolotu z wykorzystaniem nowoczesnych środków, takich jak aerodynamicznej symulacji komputerowych. Kadłub został zmodernizowany do metalowej konstrukcji, co zredukowało znacznie masę samolotu i zwiększyła jego długowieczność. W 2006 r. projekt został nagrodzony prestiżową nagrodą "Czech Head", który dodał zespołowi jeszcze więcej motywacji do kolejnych prac nad projektem. Produkcja samolotu M-2 Scout odbywa się w zakładzie lotniczym Kubicek Aircraft.

M-2 Scaut jest niepowtarzalny i stabilny. Jego wnętrze zapewnia przyjemne warunki każdemu pilotowi. Wygodne siedzenia posiadają cztery pasy bezpieczeństwa pozwalają cieszyć się bezpiecznym lotem. Dodatkowym atutem jest wspaniała widoczność. Kadłub Scauta został zaprojektowany jako lekki, ale tworzą go silne, metalowe konstrukcje. Antykorozyjna powierzchnia oraz nitowane złączenia dodatkowo klejone zwiększają trwałość i bezpieczeństwo maszyny.
W napędzie samolotu wykorzystano mocny, niezawodny i ekonomiczny silnik Rotax 912. Silnik ten dostępny jest niemal wszędzie na świecie i okazał się pierwszorzędnym wyborem. Śmiglo trzyłopatowe, na ziemi przestawialne, drewniane produkcji VZLU.

Scout Scout LSA UL - dane techniczne
Prędkość lotu - 140-220 kilometrów na godzinę / 75 - 120 KTS
Nie przekracza prędkości - 260 kilometrów na godzinę / 140 KTS
Przeciągniecie, utrata prędkości ( konfiguracja) - 81 kilometrów na godzinę / 44 KTS, 72 kilometrów na godzinę / 39 KTS
Przeciągniecie, utrata prędkości (konfiguracji lądowania) - 72 kilometrów na godzinę / 39 KTS 65 kilometrów na godzinę / 35 KTS
Prędkość wznoszenia - 5 m / s / 1000 FPM 6 m / s / 1200 FPM
Wytrzymałość (bez rezerwy) - 6 godzin
Maksymalna masa startowa - 600 kg / 1320 lbs 450 kg / 990 lbs
Pusty (waga ) - 320 kg / 705 kg 290 kg / 640 lbs
Bagaż (waga) - 30 kg / 66 kg 150 kg / 33 lbs
Zbiorniki paliwa (objętość) - 90 l / 24 US gal
Skrzydła - 9,4 m / 10 m 10 w
Całkowita długość - 6,75 m / 22 m 2 w
Wysokość - 2,6 m / 8,7 m
Szerokość kabiny - 1,2 m / 47 w
Silnik Scout Scout LSA UL
Silnik Rotax 912 ULS
Maksymalna moc - 100 KM
Maksymalna ilość paliwa samochodowego, benzyny bezołowiowej lub AVGAS - 100 LL


* Uwaga: Wstępne dane techniczne, mogą ulec zmianie bez jakiegokolwiek uprzedzenia

Oprac. JW / AG / Foto P. Kubicek