Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 3xTrim/ Polska

Model:

3x Trim 550 Trainer

 

 

3-xtrim

 

 

1. Historia modelu

Dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy. Dzięki doskonałym własnościom pilotażowym i niskim kosztom utrzymania i eksploatacji szczególnie nadaje się do celów treningowych, szkolenia na licencję pilota turystycznego oraz do latania sportowego i turystycznego. Samolot może być również wyposażony w zaczep do holowania szybowców o masie do 500 kg.

Xtrim 550VLA produkowany jest również w wersji Patrol jako samolot patrolowo-rozpoznawczy. W tej wersji kabina jest wyposażona w dodatkowe przyrządy umożliwiające realizację zadań w trudnych warunkach atmosferycznych, a po wyjęciu drążka sterowego z miejsca pasażera powstaje łatwo dostępne dla obserwatora miejsce do zamontowania przyrządów śledzących i skanujących oraz luk do kamery fotograficznej. Szeroki zakres użytecznych prędkości lotu oraz niskie koszty utrzymania i eksploatacji bardzo rozszerzają krąg potencjalnych jego użytkowników. Dostępna jest także wersja ze zbiornikiem paliwa o podwójnej objętości.


 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Struktura kadłuba z laminatów węglowych i szklanych. Tył kadłuba podparty wręgami przechodzi płynnie w statecznik pionowy o konstrukcji przekładkowej. Częśc kabinowa wzmocniona kevlarową klatką bezpieczeństwa

Górnopłat o podwoziu stałym, trójkołowym z amortyzowanym i sterowanym kołem przednim, sprężystym kompozytowym resorem zawieszenia głównego i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi oddzielnie sterowanymi pedałami lub jednocześnie sterowanymi dźwignią przy drążku. Konstrukcja podwozia i duża średnica kół umożliwia korzystanie z przygodnych lądowisk o złej nawierzchni.

Wymagana licencja PPL lub wyższa

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Kabina wyposażona jest w podstawowe przyrządy pilotażowe, radiowo-nawigacyjne i kontroli pracy silnika. Balistyczny system ratunkowy 5 generacji (BRS5) zapewnia bezpieczeństwo dla załogi i płatowca przy prędkości do 235 km/h.

Silnik:
Rotax 912 S

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

3xtr trainer schemat

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu 3xTrim 550 Trainer
Silnik, producent  Rotax 912 S
Maksymalna moc  95 KM
Płatowiec  2-osobowy górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,03m
Długość  6,87m
Wysokość  2,40m
Masy  
Masa własna
 330kg
Maksymalna masa startowa  550kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Prędkość podróżna  175 km/h
Prędkość minimalna  67 km/h
Wznoszenie maksymalne  5,5 m/s
Rozbieg  250m
Dobieg  480m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  650 km (zb. 70l) 830 km (zb. 88l)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}