Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Zakłady Lotnicze "3Xtrim" sp. z o.o. / Polska

Model:

3Xtrim 450 ULTRA

 

 

5b_g1_64

 

 
1. Historia modelu  

W 2006 roku firma 3Xtrim otrzymała certyfikat na projektowanie, budowę oraz obsługę ultralekkich statków powietrznych.

Do grudnia 2006 roku wyprodukowano i sprzedano 40 samolotów do Czech (pod nazwą Racek, między innymi do szkół lotniczych gdzie samoloty te wylatały już ok 2000 godzin), Francji (pod nazwą XXtrim), Luksemburga, Kanady (pod nazwą 3X55) i na Litwę.

 

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

Płatowiec w układzie górnopłata. Struktura kadłuba zbudowana jest z laminatów węglowych i szklanych. Tył kadłuba podparty wręgami przechodzi płynnie w statecznik pionowy o konstrukcji przekładkowej. Część kabinowa wzmocniona kevlarową klatką bezpieczeństwa. Kabina 450 Ultra jest dwumiejscowa, w układzie side-by-side. Każde miejsce wyposażone jest w dwuczęściowe pasy bezpieczeństwa. Samolot posiada bagażnik o maks. ładowności 20kg w wersjach standard oraz przedłużanej do przewożenia długich przedmiotów  za fotelem pilota. Zbiornik paliwa umieszczony wewnątrz kadłuba za siedzeniem prawego pilota.

Skrzydło 450 Ultra o konstrukcji przekładkowej, wykonane jest w calości z kompozytu szklano-epoksydowego z udziałem włókien węglowych. Samolot posiada lotkę typu Frieze, odciążaną aerodynamicznie o konstrukcji przekładkowej z kompozytu szklano-epoksydowego, zawieszoną na czterech zawiasach, wyważaną masowo. Usterzenie poziome jest demontowalne. Konstrukcja statecznika i steru jest przekładkowa z kompozytu szklanego i węglowego. Ster wysokości zawieszony jest na pięciu zawiasach, wyposażony w klapkę trymera, odciążany rogowo, wyważany masowo.

W tylnej części belki ogonowej - płoza pełniąca rolę elastycznego zderzaka, lub w przypadku wersji do holowania - kółko ogonowe mocowane do kompozytowej "płetwy" zaczepu. Możliwe wyposażenie podwozia głównego oraz przedniego w owiewki aerodynamiczne, wykonane z kompozytu szklano-epoksynowego.

 Samolot posiada konwencjonalny układ sterowania i jest dwusterem. Ster wysokości jest sterowany układem dźwigni i popychaczy za pomocą drążków sterowych. W sterze wysokości zabudowany jest elektryczny trymer którego wychylenia regulowane są elektrycznie z kabiny. Sterowanie sterem kierunku  - sterowany linkami. Układ linkowy zamknięty w obiegu poprzez system kierowania kołem przednim.

 

2.2. Wyposażenie

Dostępne są dwa typy silników: Rotax 912UL, 912A, 912F (80KM) oraz Rotax 912ULS, 912S (100KM). Każdy z nich to 4-suwowy, 4 cylindrowy bokser ze zdwojonym zapłonem iskrowym, wyposażony w rozrusznik elektryczny. Mieszankę przygotowują dwa gaźniki typu BING 45. Są one zasilane ciepłym powietrzem (ogrzanym korpusem silnika) pochodzącym spod górnej części maski, co zmniejsza prawdopodobieństwo ich oblodzenia. Obroty są redukowane przekładnią zębatą o przełożeniu 1:2.43 w przypadku wersji 80KM lub 1:2.27 dla wersji 100KM. Silnik jest chłodzony powietrzem i cieczą i jest wyposażony w chłodnicę cieczy i oleju.

 

Podstawowym wyposażeniem samolotu zabudowywanym na tablicy przyrządów jest:

  • prędkościomierz,
  • wysokościomierz,
  • wariometr,
  • busola magnetyczna,
  • zegarek pokładowy,
  • chyłomierz,
  • wskaźniki zespołu napędowego (obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik temperatury oleju, wskaźnik temperatury głowic, wskaźnik poziomu paliwa, lampka ostrzegająca o minimalnym ciśnieniu paliwa)
  • radiostacja pokładowa (z anteną zabudowaną trwale w stateczniku pionowym)
  • interkom.

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
   
3. Schemat  

alt

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu 3Xtrim 450 ULTRA
Silnik, producent
ROTAX 912 UL
Maksymalna moc 80 KM lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,87 m
Wysokość 2,40 m
Masy
 
Masa własna
315 kg (ze spadochronowym systemem ratunkowym)
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 150 kg (z paliwem na 1/2 godz. lotu)
Osiągi samolotu Z silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM
Prędkość maksymalna w locie poziomym 190 km/h
Prędkość podróżna - 75% 175 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Wznoszenie maksymalne 5,5 m/s
Długość startu 220 m (start na bramkę 15m)
Długość lądowania 450 m (lądowanie znad przeszkody 15m)
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 17 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 70 lub 88 l
Zasięg 680 km (zbiorniki 70l) lub 880 (zbiorniki 88l)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.