UFM 11/13/15 Lambada

Lambada została zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym czeskiej firmy Urban Air. W czerwcu 1996 prototyp odbył swój pierwszy lot. Produkcja samolotu rozpoczęła się w październiku 1996 roku. Lambada była pierwotnie budowana w wersji UFM 11 o rozpiętości skrzydeł 11,80 m. Obecnie unowocześniona Lambada produkowana jest w zmodyfikowanej wersji o zwiększonej rozpiętości skrzydeł do 13 m (UFM 13) lub 15 m (UFM 15). Do końca roku 2005 zbudowano 15 sztuk w wersji UFM 11 i 78 sztuk w wersji UFM 13/15. Znalazły one nabywców w RPA, Francji, Hiszpanii, USA, Brazylii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii.

Wersja UFH 13/15 napędzana jest silnikami Rotax 912 (80 KM), Rotax 912 ULS (100 KM) lub Jabiru 2200 (80 KM). Samolot posiada dwu- lub trójłopatowe śmigła WOODCOMP. Zbiorniki paliwa o pojemności 1 lub 2 x 50 litrów. Zasięg 1500 km. Prędkość maksymalna wzrosła do 215 km/h (dla UFM 11) i 200 km/h (dla UFM 13/15). Prędkość podróżna (pr. ekonomiczna - 75% mocy) wynosi 160 km/h.

W sierpniu 2004 roku czeska ekipa startująca na Mistrzostwach Europy Mikrolotów w Castel Branco (Portugalia), obroniła złoty medal z roku 2002. Ekipa startowała na samolocie Lambada  


Dane techniczne samolotu Lambada
Rozpiętość UFM 11
11.90 m
Rozpiętość UFM 13
13.00 m
Rozpiętość UFM 15
15.00 m
Szerokość
6.60 m
Wysokość
1.95 m
Maksymalna szerokość kabiny
1.06 m
Powierzchnia UFM 11
11.70 m2
Powierzchnia UFM 13
12.16 m2
Powierzchnia UFM 15
12.90 m2
Masa własna
265.0 kg
Masa startowa Ultralight
450.0 kg
Masa startowa Ultralight + system rat. +
472.5 kg
Masa startowa VLA / Experimental
560.0 kg
Prędkość maksymalna UFM 11
215 km/h
Prędkość maksymalna UFM 13/15
200 km/h
Prędkość ekonomiczna
160 km/h
Prędkość wznoszenia
5 m/s
Zasięg
1 500 km
Doskonałość UFM 11/13
26
Doskonałość UFM 15
30
Minimalna prędkość opadania
1.10 m