Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Statek powietrzny podczas rejestracji w Polsce otrzymuje znak przynależności państwowej (litery SP) oraz znak rejestracyjny będący grupą liter lub cyfr.

Trzy litery otrzymują:
- samoloty,
- śmigłowce,
- sterowce
- i balony.

Cztery cyfry otrzymują:
- szybowce
- i motoszybowce.

Pięć cyfr otrzymują spadochrony.

Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnału bezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, a w szczególności XXX, PAN, TTT oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ś, Ć.

Znaki rozpoznawcze nanosi się na statkach powietrznych w sposób trwały, zapewniający czytelność i umożliwiający ich łatwą identyfikację. Znaki te powinny być zawsze widoczne. Wysokość znaków zależna jest od typu sprzętu lotniczego, miejsca nanoszenia i wynosi nie mniej niż:
- 50 cm - na skrzydłach statków powietrznych lub czaszy balonu,
- 30 cm - na kadłubie statku powietrznego oraz
- 2 cm - na pokrowcu spadochronu.

Zasady i miejsca rozmieszczania znaków uzależnione są od typu sprzętu i przedstawiają się następująco:

- na balonie kulistym umieszcza się poziomo, po obu przeciwległych miejscach, w pobliżu największego obwodu poziomego;
- na balonie niekulistym umieszcza się poziomo, po obu przeciwległych miejscach, w pobliżu linii maksymalnego przekroju poprzecznego, bezpośrednio nad pasem podwieszenia kosza;
- na sterowcach nanosi się na korpusie (na płaszczyznach bocznych z obu stron oraz na górnej powierzchni wzdłuż osi symetrii) lub na powierzchniach stateczników pionowym i poziomym;
- na samolotach, szybowcach i motoszybowcach umieszcza się na powierzchni skrzydła w jednakowej odległości od krawędzi natarcia i spływu. Górna część liter zwrócona ku krawędzi natarcia. Ponadto, umieszcza się na każdym boku kadłuba pomiędzy skrzydłem i usterzeniem lub na samym usterzeniu;
- na śmigłowcach po obu stronach belki ogonowej;
- znaki spadochronów umieszcza się tylko na pokrowcu.

Szerokość każdej litery lub cyfry znaku rozpoznawczego (oprócz litery I, M, W i cyfry 1) powinna stanowić 4/6 wysokości i być oddzielona od poprzedniej odstępem nie mniejszym niż 1/4 szerokości litery. Litery powinny być proste (bez ozdób), wykonane pełną linią i posiadające kolor wyraźnie kontrastujący z tłem. Grubość linii powinna wynosić 1/6 wysokości.

Ponadto, znak rozpoznawczy powinien znajdować się na tabliczce tożsamości statku powietrznego, wykonanej z materiału ognioodpornego i umieszczanej w kabinie, w widocznym miejscu. Napis na tabliczce powinien być wyryty do głębokości nie mniejszej niż 1 mm, a jego wysokość nie mniej niż 15 mm.


Rejestr cywilnych statków powietrznych - SP-xxx

SP-Axx - aerokluby
SP-Bxx - balony
SP-Cxx - aerokluby
SP-Dxx - PZL Mielec
SP-Exx - aerokluby, EuroLOT
SP-Fxx - prywatne, różne
SP-Gxx - różne, śmigłowce
SP-Hxx - harcerskie, śmigłowce
SP-Ixx - różne
SP-Kxx - prywatne, różne
SP-Lxx - PLL LOT, Centralwings
SP-Mxx - sanitarne, różne
SP-Nxx - sanitarne, różne
SP-Oxx - różne
SP-Pxx - prototypy
SP-Rxx - sanitarne, aerokluby
SP-Sxx - śmigłowce
SP-Txx - różne
SP-Uxx - sanitarne
SP-Wxx - PZL Warszawa, ZUA, sanitarne
SP-Yxx - specjalne, ultralekkie
SP-Zxx - ZUA, sanitarne
SP-Sxxx - ultralekkie
SP-0xxx - motoszybowce
SP-1xxx - szybowce
SP-2xxx - szybowce
SP-3xxx - szybowce
SP-8xxx - szybowce

Na podst. ULC