Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Spadochrony używane w ultralekkich statkach powietrznych

Użytkownik spadochronu ma obowiązek używać do lotu spadochronu w wymaganym dla niego stanie technicznym, a także zgodnie z instrukcją sprzętu oraz z zachowaniem wszystkich określonych przez instrukcję ograniczeń.

Przeglądy techniczne spadochronów, wystawianie kart spadochronów oraz wydawanie dopuszczeń do użycia wykonywane jest przez podmioty wpisane do ewidencji prowadzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Wykaz podmiotów umieszczonych w ewidencji spadochronowej (P) oraz zakres ich działalności: pdf pobierz plik pdf 388.61 Kb

Sposób prowadzenia przez mechaników zapisów w kartach spadochronów znajduje się w części spadochronowej:pdf pobierz plik pdf 2.15 Mb

Odmienne wymogi formalne dla spadochronów ratowniczych


Spadochrony używane w ultralekkich statkach powietrznych należą do:

* spadochrony ratownicze - przeznaczone do wykonywania skoków w celach ratowniczych i zaliczane do kategorii spadochrony osobowe
* spadochronowe systemy ratownicze wykorzystywane do ratowania całych statków powietrznych z załogą lub bez, nie są przeznaczone do wykonywania skoków i należą do kategorii spadochrony innego przeznaczenia.

Do spadochronów ratowniczych oraz spadochronowych systemów ratowniczych stosuje się zróżnicowane wymogi formalne; poniżej szczegółowa informacja na ten temat.
spadochrony ratownicze

* jako spadochrony osobowe we wszystkich zastosowaniach muszą posiadać kartę zestawu spadochronowego (jpg pobierz obraz 600.02 Kb)z ważnym dopuszczeniem do skoków. Obsługa tych spadochronów, w tym także ich układanie i dopuszczanie do skoków, może być przeprowadzona tylko przez mechaników spadochronowych (świadectwo kwalifikacji P) działających w ramach podmiotów wpisanych do ewidencji (P)

Spadochronowe systemy ratownicze

* nie we wszystkich zastosowaniach muszą posiadać kartę spadochronu innego  przeznaczenia
* do lotów na ultralekkich statkach powietrznych, wykonywanych przez osoby nie posiadające świadectwa kwalifikacji pilota lub licencji pilota, lotów więcej niż jednoosobowych [lotów z pasażerem], działalności gospodarczej i szkolenia personelu lotniczego muszą być używane tylko spadochronowe systemy ratownicze posiadające kartę spadochronu innego przeznaczenia z aktualnym dopuszczeniem do użycia. Obsługa tych spadochronów, w tym także ich układanie, montaż i dopuszczanie do użycia, może być przeprowadzona, przy braku dodatkowych zastrzeżeń ze strony producenta, przez działających w ramach podmiotów wpisanych do ewidencji (P lub USP) zarówno mechaników spadochronowych (świadectwo kwalifikacji P), jak i mechaników poświadczenia obsługi ultralekkiego statku powietrznego (świadectwo kwalifikacji TM(A), TM(H), TM(AG)).
* do lotów innych niż wymienione wyżej karta spadochronu nie jest obowiązkowa, a za stan techniczny spadochronowego systemu ratowniczego odpowiedzialna jest osoba używająca tego sprzętu. Brak obowiązku posiadania karty spadochronu nie zwalnia użytkownika z obowiązku używania do lotu sprzętu w wymaganym dla niego stanie technicznym i zgodnie z instrukcją, w tym stosowania zaleceń producenta oraz nadzorów krajowych, a także monitorowania bieżących publikacji w tym zakresie.


Dokładne informacje oraz pliki do pobrania na stronie źródłowej www.ulc.gov.pl