Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Działające od 1995 roku przedsiębiorstwo Ekolot jest na rynku polskim liderem pod względem ilości produkowanych i sprzedanych samolotów. W swojej ofercie krośnieńska firma posiada 3 typy samolotów: JK-05 L JUNIOR , JK 01A Elf oraz będący ostatnimi czasy w centrum zainteresowania KR-030 Topaz .

 

 

 

 

4.02.2012, podczas wielkiego pokazu lotniczego MISASA / Aero Club of South Africa w Parku Lotniczym Tedderfield, w którym wzięło udział ponad 100 samolotów, samolot KR-030 Topaz otrzymał tytuł "Best of The Best" we wszystkich kategoriach ultralekkich i lekkich samolotów sportowych. Tytuł "Best of The Best" jest porównywany z przyznawanym zwykle na tego typu pokazach czy targach Grand Prix.

-To sympatyczna nagroda – mówi Henryk Słowik, właściciel Ekolotu.- Oceniano nie tylko parametry lotne samolotu, ale także jakość, wykończenie, estetykę i cenę. Te wszystkie kryteria zadecydowały o tym, że nasz samolot otrzymał ten tytuł – dodaje. Drugi samolot firmy Ekolot - JK-05 Junior - otrzymał wyróżnienie.

 

KR-030 Topaz

 

Topaz to seryjny samolot ultralekki w całości produkowany w Krośnie. Rocznie w Ekolocie powstaje ich 20-30. Łącznie wyprodukowano już około 150 Topazów. Samoloty w Ekolocie od początku do końca powstają na miejscu. Producent nie korzysta z gotowych projektów czy licencji. Wszystkie typy posiadają już certyfikaty francuskie, niemieckie, czeskie, a nawet południowoafrykańskie.

- W Niemczech nasza konstrukcja uzyskała certyfikat jako pierwsza i jedyna polska maszyna. To też takie historyczne wydarzenie - podkreśla Henryk Słowik. Cieszy się też z certyfikatu w Szwajcarii. - Szwajcarzy są „uczuleni” na ekologię, a nasz samolot może bez żadnych problemów, zezwoleń wlatywać w ich przestrzeń powietrzną i lądować na tamtejszych lotniskach.

Produkcje Ekolotu są znane na całym świecie, cieszą się uznaniem wśród klientów. 95 procent produkcji idzie za granicę. Odbiorcami są m.in. Francja, Niemcy, Dania, Włochy, Stany Zjednoczone, a nawet Nowa Kaledonia, Tajlandia czy RPA. O świetnych opiniach krośnieńskich konstrukcji świadczy również fakt, że są one chętnie kupowane nawet przez potentatów w produkcji tego typu samolotów – Czechów.

 

JK-05 Junior

 

Potwierdzeniem powyższych informacji jest opinia Pana Waldemara Ratyńskiego – byłego pilota LOTu, w którym przelatał 35 lat. Ostatnie 16 lat był kapitanem Boeinga 767, lata od 51 lat. W powietrzu spędził 22 tys. godzin, w tym około 3 tyś. godzin na małych samolotach .

 

Pan Waldemar Ratyńskiego: „W latach 90 ubiegłego wieku nabyłem swój pierwszy samolot ultralekki i latałem nim do chwili, gdy przeczytałem artykuł i zobaczyłem zdjęcia pięknego samolotu JK-5 Junior wyprodukowanego przez "Ekolot". Po kilku miesiącach zostałem posiadaczem drugiego w Polsce takiego samolotu.

"Junior" lata tak jak wygląda tzn. bardzo poprawnie,wybacza błędy w sterowaniu i latanie nim nie wymaga zbyt dużego doświadczenia; lata jak szybowiec. Są jednak samoloty ultralekkie łatwiejsze w sterowaniu, ten wymaga większej staranności.
Kabina samolotu jest na tyle obszerna, że mieszczą się w niej 195 cm osoby. Pozycja w kabinie jest pół leżąca i loty kilkugodzinne nie są problemem. Osiągi samolotu są bardzo dobre, a zużycie paliwa niskie. Standardowo, kabina wyposażana jest w podstawowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne, ale opcjonalnie można dobrać wyposażenie w/g swojego gustu.
Obecnie jestem posiadaczem trzeciego typu samolotu wyprodukowanego przez "Ekolot". Pierwszym był JK-5 "Junior" z krótkimi skrzydłami, następnym JK-5 z długimi skrzydłami,a teraz KR-030 "Topaz". Różnice zarówno w sterowaniu jak i w osiągach pomiędzy "Juniorem" z długimi skrzydłami a "Topazem" jest praktycznie nie zauważalna. Zmianą jakościową w tych samolotach była zmiana rozpiętości skrzydła poprzez dodanie wingletów.

Moja opinia zarówno o "Juniorze" jak i o "Topazie" jest bardzo pozytywna. Uważam, że te ultralekkie samoloty mają optymalny stosunek jakości wykonania (bardzo staranna) i osiągów do ceny, oraz sądzę że właśnie za to samolot "Topaz" w RPA otrzymał tytuł"The best of the best"”.

 

 

foto. Ekolot

na podstawie : ekolot.pl; krosno24.pl