Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index



nowości: A-24 i A-36

Dalsze prace biura konstrukcyjnego Aeroprakt zaowocaowały wdrożeniem trzyosobowej amfibii.

Ta bardzo interesująca konstrukcja znajduje się ciągle jeszcze w fazie przedseryjnej produkcji. Choć lata już 10 samolotów A-24 trwają prace nad modyfikacjami tak części wodnej jak i samego płatowca. Aeroprakt-24 numer seryjny 007 był prezentowany w Polsce na Muchowcu podczas III Międzynarodowych Targów Samolotów Lekkich i Ultralekkich w maju 2005. Amfibia A-24 zdobyła wówczas nagodę miss-foto. Natomiast egzemplarz z numerem 008 jest własnością polskiego pilota i brał udział w pierwszym powojennym pokazie wodnosamolotów w Polsce na poznańskiej Malcie.
Nowy Aeroprakt-36, Kijów 2004

18-go września 2004 został oblatany na fabrycznym lotnisku. Aeroprakt-36 jest dwusilnikowym górnopłatem z kółkiem ogonowym z całkowicie metalowymi skrzydłami o dopuszczalnej masie startowej 750 kg. Posiada dwuosobową, komfortową kabinę wukładzie tendem i jest napędzany dwoma 100-u konnymi silnikami Rotax 912 ULS. To szybka (260 km/h) i bezpieczna konstrukcja. A-36 został przewidziany do seryjnej produkcji głównie na rynek USA gdzie zastąpi dobrze przyjęty wcześniej A-26, którego produkcję zakończono w 2005 roku.

Obecnie w firmie pracuje 40 pracowników etatowych, w tym 25 robotników. Dodatkowo 10 osób pracuje częściowo nad nowymi projektami. Wśród pracowników znajdują się absolwenci najbardziej znanych radzieckich i ukraińskich uczelni, ludzie, którzy zdobyli bogate doświadczenie w najsłynniejszych przedsiębiorstwach jak np. ANTK im. O.K.Antonowa, "Kwazar", "Toczelektropribor" i innych. Większość załogi stanowią młodzi ludzie zamiłowani w lotnictwie, dla których to nie tylko praca ale i styl życia. Stanowią jeden zespół przyjaciół nie tylko w pracy ale i po niej.
Lotnisko Aeroprakt pod Kijowem - luty 2004

własne lotnisko
Kilka lat temu AEROPRAKT zakupił aerodrom pod Kijowem, gdzie obecnie przeprowadzane są testy nowych modeli. Stanowi on równocześnie miejsce odpoczynku i możliwości latania nie tylko dla pracowników firmy. Tutaj odbywa się także szkolenie nowych pilotów. Trwa budowa nowego zaplecza hotelowego.

prace trwają...
Aby sprostać rosnącym zamówieniom, zakłady Aeroprakt zakupiły w Niemczech nowe maszyny do gięcia aluminiowych blach poszycia oraz trwa optymalizacja dostaw części i elemntów do wyposażenia samolotów. W 2005 roku wdrożono do seryjnej produkcji nową wersję samolotu Aeroprakt-22. A-22L został zoptymalizowany stosownie do niemieckich przepisów certyfikacyjnych dla kategorii ultralekkiej (masa startowa 472,5 kg z systemem bezpieczeństwa). W marcu 2006 roku model A-22L uzyskał niemiecki certyfikat typu. Obecnie trwają końcowe prace nad wersją spełniającą normy LSA, nowej klasy samolotów lekkich w USA o dpuszczalnej masie startowej do 600 kg. Biuro konstrukcyjne Aeroprakt przygotowuje także nowy dolnopłat, którego oblot nastąpi prawdopodobnie na początku 2008 roku.

Janusz Grzywa
aeroprakt.pl