Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index



A-20 - sukcesy sportowe i produkcja seryjna

W sierpniu tego samego roku A-20 pilotowany przez Jurija Jakowlewa i Igora Pugacza wziął udział w IV Mistrzostwach Europy w pilotażu ULM w Hodkovicach (Czechy). Samolot wzbudził ogromne zainteresowanie uczestników i wiele pozytywnych opinii tych spośród nich, którzy mieli możliwość przetestować go w locie. Pomimo bycia "początkującymi" w tego typu zawodach, załodze, dzięki własnościom samolotu, udało się zmieścić w pierwszej dziesiątce najlepszych, co najlepiej zilustrował konkurs na największą prędkość wznoszenia, gdzie A-20 zajął trzecie miejsce.

W 1994 roku, w czerwcu, załoga Jurij Jakowlew i Igor Pugacz, latając już na seryjnym egzemplarzu A-20, zajęła II miejsce w Otwartych Mistrzostwach Polski, a w sierpniu tego samego roku III miejsce na 5 Światowych Mistrzostwach w pilotażu ULM rozgrywanych również w Polsce. W sierpniu 1995 ta sama załoga zajęła II miejsce na 5 Europejskich Mistrzostwach w pilotażu ULM w Little Rissington w Wielkiej Brytanii. Duże wrażenie wywarły możliwości samolotu. Np. w konkursie na długotrwałość lotu przy ograniczonej ilości paliwa (9 litrów) samolot utrzymał się w powietrzu przez 7 godzin, z czego 5 przy wyłączonym silniku, wykorzystując prądy wznoszące.
Mistrzowie Europy 2002 Węgry

A-20 kontynuuje udane starty w tego typu zawodach, i to już nie pojedynczo. W 1 Światowych Zawodach Lotniczych w 1997 w Turcji uczestniczyły już 4 samoloty A-20 (na 18 w tej klasie), przy czym załoga Jakowlew-Pugacz zdobyła srebrny medal.

Na Węgrzech w Open European Microlight Championships 2002 załoga Jakowlew-Pugacz wywalczyła na Aeroprakt-20 złoto.
Pierwszy seryjny A-20 został wyprodukowany i wykonał swój dziewiczy lot w lipcu 1993 roku. Do chwili obecnej wyprodukowano ponad 40 egzemplarzy, wprowadzając stale udoskonalenia wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych wcześniejszych egzemplarzy jak i w odpowiedzi na życzenia klientów. Wprowadzono m.in. nowy profil skrzydła, szczelinowe klapo-lotki na całej rozpiętości skrzydła, wyoblone przeszklenie kabiny, dzięki któremu poprawiona została aerodynamika i stylistyka samolotu.

A-20 latają w USA, Rosji, Czechach, Niemczech, Jordanii, Emiratach Arabskich, Singapurze, na Ukrainie, Węgrzech i w Polsce. Klientami kupującymi A-20 są osoby prywatne, szkoły lotnicze, aerokluby, firmy a także król Husajn z Jordanii. Wykorzystywane są one do lotów rekreacyjnych, nauki pilotażu, udziału w zawodach sportowych, powietrznych inspekcjach gazo- i ropociągów. Ale jest to tylko skrócona lista możliwych zastosowań. Specjalizowane wyposażenie pozwala wykorzystywać go także do oprysków agrotechnicznych (wersja SH - 180 litrów pojemności zbiorników na środki chemiczne), przeciwpożarowego patrolowania lasów i radiometrycznego skanowania powierzchni ziemi.
Równolegle z seryjną produkcją samolotu A-20 AEROPRAKT pracuje nad opracowaniem nowych typów samolotów.

Kolejne udane konstrukcje: A-22, A-26
W październiku 1996 roku ukończona została budowa i przeprowadzono próby w locie pierwszego prototypu samolotu A-22 "Szarik". Dzięki wysokiemu poziomowi komfortu, zakresowi pola widzenia praktycznie równemu 360°, doskonałym lotnym charakterystykom, a także urokliwemu wyglądowi zewnętrznemu samolot A-22 od razu zwrócił na siebie uwagę świata awiacji. Niemal natychmiast po pojawieniu się prototypu nades
zły pierwsze zamówienia i samolot został wprowadzony do produkcji seryjnej. Egzemplarz z numerem 002 znajduje się w rękach polskiego właściciela z Białegostoku, a 005 lata obecnie w Aeroklubie Krakowskim i służy szkoleniu do świadectwa kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego
Aeroprakt-22, Australia

Aeroprakt-22, górnopłat z pojedynczymi zastrzałami okazał się wkrótce nowym przebojem firmy. Celem projektu było stworzenie samolotu zapewniającego maksimum komfortu, z dwoma miejscami obok siebie, o zgrabnej sylwetce, ze skrętnym przednim kołem i doskonałych własnościach lotnych.

A-22 jest połączeniem kontynuacji projektu A-20 (skrzydła i ogon) wraz z w pełni metalową konstrukcją podwozia. Jego szeroka na 140 cm kabina, możliwość sterowania za pomocą zdwojonych wolantów i zastosowanie 4-o suwowych silników z rodziny Rotax 912 pozwoliło na jeszcze większą ekspansję firmy na światowych rynkach. Jednocześnie przystosowano konstrukcję A-20 do nowych silników Rotaxa zwiększając i tak nie małe możliwości tej udanej konstrukcji.

Do chwili obecnej (maj 2006) wyprodukowano ponad 150 samolotów A-22, a zamówionych jest kolejnych 40-ści. Głównymi odbiorcami są klienci z USA, Rosji, Litwy, Łotwy, Ukrainy, Australii, Niemiec, Francji, Nowej Zelandii, Luksemburga, Belgii, Danii, Czech, Wielkiej Brytanii, RPA, Emiratów Arabskich, Hiszpanii, Włoch, Kazachstanu, Kanady i Polski.
Aeroprakt-26, USA


W listopadzie 1997 roku, na życzenie zamawiającego, wykonano dwusilnikową odmianę samolotu A-20, która otrzymała oznaczenie A-26. Samolot A-26, wyposażony w dwa silniki Rotax-582 (po 65 KM każdy), stanowił unikalną konstrukcję w swojej klasie. Dzięki wysokiej doskonałości aerodynamicznej i łącznej mocy silników, charakterystyki samolotu wzbudziły duże zainteresowanie pilotów, w szczególności w USA. A-26 może nie tylko lecieć na jednym silniku, ale również startować i lądować!

Również ten samolot został skierowany do produkcji seryjnej, głównie na rynek amerykański i do chwili obecnej wyprodukowano 15 egzemplarzy. Dwusilnikowy samolot został bardzo dobrze przyjęty na rynku USA i właśnie głównie na ten rynek firma przygotowała już jego następcę Aeroprakt-36.

eksperymentalny Aeroprakt-28
Jakowlew w swoim Aeroprakcie-28 Victor

Victor A-28 był historycznie kolejnym dwusilnikowcem zaprojektowanym przez Jurija Jakowlewa. Tym razem firma zbudowała prototyp dolnopłata z dwoma silnikami Rotax 912 ULS wyposażony w obszerną czeroosobową kabinę. Samolot został zaprezentowany w USA, Emiratach oraz w RPA. Wzbudził spore zainteresowanie jednak rynek dwusilnikowych samolotów z kółkiem ogonowym klasy experimental nie jest zbyt głęboki, a i opracowanie jego produkcji seryjnej wiązało się z zaangażowniem dużego kapitału. Aeroprakt-28 Viktor pozostał samolotem studyjnym, na którym przeprowadzano badania sterowania i chłodzenia układu dwóch silników 912 Rotax. Po zakończeniu badań znalazł nabywcę i jedyny, prototypowy egzemplarz A-28 lata teraz pod afrykańskim niebem.