Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Lotnictwo ultralekkie zapoczątkowane zostało już we wczesnych latach osiemdziesiątych. Klasa samolotów ultralekkich została stworzona dla amatorskiego (niekomercyjnego) latania. Przepisy dotyczące konstrukcji różnią się w różnych krajach. W Polsce definicja na podstawie (ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 kwietnia 2005 r (Dz. U. z dnia 17 czerwca 2005 r.) w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków) brzmi: "statek powietrzny posiadający nieruchome powierzchnie nośne, sterowany aerodynamicznie w trzech stopniach swobody przez wychylanie powierzchni sterowych, wyposażony w co najmniej jeden zespół napędowy zapewniający samodzielny start i lot wznoszący, posiadający nie więcej niż 2 miejsca, prędkość przeciągnięcia lub minimalną w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nieprzekraczającą 65 km/h (35 knots) prędkości cechowanej (CAS) i maksymalną masę startową (MTOM) nie większą niż:
 
300 kg - dla samolotu lądowego jednomiejscowego
450 kg - dla samolotu lądowego dwumiejscowego

330 kg - dla amfibii lub wodnosamolotu jednomiejscowego, przy czym jeżeli jest on eksploatowany zarówno jako wodnosamolot i samolot lądowy, powinien spełniać odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM)
495 kg - dla amfibii lub wodnosamolotu dwumiejscowego , przy czym jeżeli jest on eksploatowany zarówno jako wodnosamolot i samolot lądowy, powinien spełniać odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM)"
Generalnie jednak:
masa startowa nie przekracza 450 kg prędkość minimalna nie większa niż 65 km/h prędkość przelotowa 200 - 250 km/h zasięg 2000 km zużycie 7 litrów na 100 km silnik o mocy 55 KM do 100 KM

     

    Ograniczenia masy startowej
    Kategoria ULLSposób operowania
    LądoweOperujące z wody lub amfibie
    Samoloty * jednomiejscowe 300 kg 330 kg
    jednomiejscowe wyposażone w spadochronowy system ratowniczy 315 kg 330 kg
    Samoloty dwumiejscowe 450 kg 495 kg
    dwumiejscowe wyposażone w spadochronowy system ratowniczy 472,5 kg 495 kg
    Śmigłowce i wiatrakowce jednomiejscowe 330 kg
    dwumiejscowe 495 kg
    Ograniczenia masy własnej
    Szybowce jednomiejscowe 80 kg
    dwumiejscowe 100 kg


    www.ulc.pl