Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index


Szkolenie podzielone jest na dwa etapy:
-kurs teoretyczny + badania lekarskie
-część praktyczna.

Czas w jakim będziecie zdobywać praktyczne umiejętności jest bardzo różny i głównie zależy od własnych predyspozycji. Trzeba sobie uświadomić, że nie nauczycie się latać przez jeden weekend. Trzeba zaplanować na to więcej czasu, pamiętając że długie przerwy też nie są korzystne. Z praktyki powiem Wam, że nawet osoby z najlepszymi predyspozycjami do nauki pilotażu maja problemy z poprawnym pilotażem jeśli robią długie pauzy w nauce.

Według programu szkolenia wylot samodzielny następuje w okolicy dwunastej godziny wylatania. Po długiej przerwie w lataniu pierwsza godzina jest na to, aby przypomnieć sobie jak się w samolocie siedzi i jak się nim steruje. Robiąc takie przerwy znacznie wydłużacie przebieg swojego kursu. Zgodnie z przepisami, w ciągu jednego dnia można maksymalnie latać 2 godziny. Nie oznacza to jednak, że jeżeli program szkolenia obejmuje 20 godzin to egzamin będziecie mogli zdawać po 10 dniach. Z praktyki wiem, że przy pierwszych krokach 2 godziny dziennie dla niektórych to za dużo. Aby odbyć cały program 20 godzin i przystąpić do egzaminu potrzeba minimum 14-18 dni. Może się też zdarzyć, że te 20 godzin, jakie są w programie, to za mało dla niektórych osób.

Na przykład takich, które w żadnym urządzeniu latającym (para lotnia, szybowiec itp.) jeszcze nigdy nie siedzieli. Jednak osoba, która w miarę regularnie przyjeżdża na lotnisko bez dłuższych przerw i lata - ma 99% szans ukończyć kurs w ciągu 20 godzin. Wszystko tak naprawdę zależy od Waszego zaangażowania i Waszych zdolności.

Ceny Kursu – zwykle ceny w szkołach podawane są za cały kurs, to znaczy 20 godzin latania z instruktorem i 45 godzin teorii. UWAGA!!! Coraz częściej jednak szkoły stosują chwyty marketingowe i podstawowe opłaty są zaniżane np. podawana jest cena samych godzin latania, ale bez teorii lub godzina lotu nie zawiera opłaty za paliwo, ubezpieczenie lub instruktora.

W trakcie trwania kursu szkolący się adept dowiaduje się, że musi zapłacić jeszcze za wiele elementów, które w podstawowej cenie nie są podane.

Typ samolotu, na którym będziecie szkoleni nie ma w zasadzie większego znaczenia. Najlepszym pomysłem jest wsiadanie zaraz po kursie do szybkiej i wymagającej maszyny.... Najlepiej jeśli będzie to samolot wytrzymały i bezpieczny. A wyśrubowane osiągi, szczególnie prędkościowe wcale o tym nie świadczą.

Po ukończeniu szkolenia i pomyślnym zdaniu egzaminu absolwent otrzymuje licencję pilota ULLa. Okres ważności licencji wynosi 2 lata. Przedłużenie okresu ważności polega tylko na przedstawieniu aktualnych badań lekarskich. Egzamin ważny jest dożywotnio i nie trzeba go powtarzać.
Po uzyskaniu licencji pilot otrzymuje wpis do stosownej książki pilota, uprawniający do samodzielnego latania na typie samolotu na jakim przebiegało szkolenie.

Przeszkolenie na inny typ samolotu trwa minimum. 2 godz. 15 min (w tym 1 godz. 15 min z instruktorem i 1 godz. lotu solo).

Zabieranie pasażera możliwe jest dopiero po 50 godz. nalotu (wliczając godziny wylatane w trakcie szkolenia).

Ubezpieczenie samolotu - przed szkoleniem zapytajcie się Państwo na jaką sumę i od jakich wypadków ubezpieczona jest maszyna, na której przyjdzie się wam szkolić.

Korespondencja radiowa jest to jeden z elementów, które są niezbędne podczas nauki i późniejszego bezpiecznego użytkowania samolotu.


Oprac. JWalczak na podstawie programu szkoleń przygotowanego przez Jacka Skopińskiego

 

Patrz podobne - Uskrzydlamy Twoje marzenia