Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Ultralajty górą w GA?!

Topaz z firmy EKOLOTW terminologii lotniczej ultralekkie maszyny reprezentują grupę małych samolotów zaliczanych do kategorii General Aviation (GA). Kategoria ta obejmuje wszystkie samoloty poza wojskowymi i liniowymi. Ilość samolotów klasy GA na świecie szacuje się na ponad 320 tys. sztuk, co stanowi ok. 80% wszystkich samolotów cywilnych będących w eksploatacji.

Struktura samolotów klasy GA na świecie:

Region Ilość (szt. - około)
Stany Zjednoczone 215 000
Kanada 17 500
Europa Zachodnia 30 000
Europa Wschodnia 2 500
Afryka 25 000
Meksyk 3 500
Australia/Nowa Zelandia 7 000
Ameryka Południowa 11 000
Ameryka Środkowa 1 000
Japonia 1 000


Z podanej powyżej ilości samoloty jednosilnikowe stanowią 80%. Ponad 70% rynku przypada na Amerykę Północną (USA i Kanada).
altCorocznie na rynku światowym ma miejsce około 25 - 30 tys. transakcji zakupu samolotów - dotyczy to klasy jednosilnikowych samolotów napędzanych silnikiem tłokowym. Średnia wartość transakcji zakupu samolotu (używanego, jednosilnikowego) wynosi ok. 65 tys. USD. Potencjał rynku może być szacowany na 25 - 30 tys. samolotów rocznie. Na 10 transakcji zakupu samolotu przypada jedna transakcja zakupu samolotu nowego (potencjał rynku szacowany na 2,5 - 3 tys. samolotów rocznie. Corocznie, w klasie GA, w obrocie na rynku wtórnym znajduje się około 15-18% floty samolotów, ponieważ w klasie samolotów 2 miejscowych o mocy silnika do 160 KM jest zarejestrowanych na świecie 48 tys. maszyn - można więc przyjąć, że w tej klasie właściciela zmienia 7,2 - 8,64 tys. samolotów (potencjał rynku szacowany na 7,2 - 8,64 tys. samolotów rocznie). Wysokie ceny zakupu oraz wzrost cen paliwa, kosztów obsługi i części spowodują stosunkowo słaby wzrost produkcji tradycyjnych samolotów GA w tej klasie. Według przewidywań analityków rynku:

* dotychczasowy poziom produkcji światowej utrzyma się mniej więcej na tym samym poziomie;
* intensywnie będzie się rozwijać lotnictwo "alternatywne" w klasie ULM ze względu na znacznie niższe koszty zakupu i eksploatacji;

Światowe zapotrzebowanie na samoloty 2 miejscowe o mocy napędu do 160 KM określane jest na 1 - 1,2 tys. sztuk, popyt ten w 75% procentach może być zaspokojony przez samoloty ULM. Masowo będzie się rozwijać rynek tzw. "homebuild´ów" opartych o sprzedaż tzw. "kitów" czyli zestawów do samodzielnego montażu (potencjał rynku szacowany jest na 1,2 - 1,5 KIT-ów rocznie). W powyższych kalkulacjach należy uwzględnić klientów kupujących tzw. "KIT-y", czyli podzespoły gotowe do samodzielnego montażu. Po zmontowaniu konstrukcje te tworzą tzw. klasę w kategorii Experimental. Przepisy wymagają od przyszłego właściciela 51-procentowego zaangażowania w procesie wytwarzania takiego samolotu. Rozwój tego rynku nosi już cechy masowego, a jego potencjał szacowany jest na 1,2 - 1,5 tys. sztuk rocznie.

Cena zakupu samolotu przekłada się bezpośrednio na jego koszt eksploatacji - poziom powyżej 100 tys. USD/samolot, to poziom cen, jaki nie będzie akceptowany przez użytkowników. Obecnie bardzo intensywnie rozwija się lotnictwo w klasie ultralight.

Dane liczbowe pochodzą sprzed kilku lat, obecnie jednak rynek ultralajtów wciąż jest bardzo intensywnie rozwijającą się gałęzią przemysłu lotniczego.

Źródło: www.ekolot.pl