Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index



Jak oceniamy swoją własną wiedzę o budowaniu samolotów?
budowa samolotu 4
Jeśli samoloty są naszą pasją, ale jak dotąd znaną tylko z telewizji czy pokazów lotniczych, to powinniśmy jeszcze sporo dowiedzieć się przed podjęciem decyzji o wyborze konstrukcji naszego samolotu czy technologii budowy. Pomocą mogą nam tu służyć różne specjalistyczne książki, poradniki, prasa lotnicza, internet, a także rzecz jasna same plany i instrukcje budowy. Można ponadto skonsultować się z firmami czy zakładami budującymi samoloty. Po tym wszystkim dopiero przekonamy się jak wiele musimy się jeszcze nauczyć. Doświadczenie pokazuje, że ostatecznie ukończenie budowy pozwala dopiero na uzyskanie w miarę kompleksowej wiedzy na ten temat.


Jeśli napotkamy trudności podczas budowy, to czy jesteśmy poinformowani, gdzie możemy skorzystać z pomocy, porady technicznej, bądź konsultacji?
W takim przypadku najlepiej skontaktować się z mechanikiem lotniczym lub absolwentem technicznej uczelni lotniczej. Bardzo ważne jest tutaj, żeby osoba ta była pasjonatem i entuzjastą latania; osoby takie bowiem przeważnie chętnie udzielają rzetelnej i fachowej pomocy.

Z jakiego materiału będziemy budować nasz samolot, skąd zamierzamy go wziąć i jaką mamy pewność, że ten materiał spełnia bardzo rygorystyczne wymagania lotnicze?
Materiały konstrukcyjne muszą spełniać szereg norm i atestów lotniczych. Nie każdy zdaje sobie na początku sprawę, że pierwsza lepsza mała śruba lotnicza spełnia około dwudziestu różnych norm. Blacha na przykład musi być to duraluminium stopowe o odpowiednich właściwościach: odpowiedniej wytrzymałości na zerwanie, ścinanie i zginanie, a także określonej wytrzymałości zmęczeniowej. Ponadto materiał nie może korodować, bądź musi być powleczony powłoką antykorozyjną (za pomocą malowania antykorozyjnego lub nakładania powłok galwanicznych np. eloksowanie). W materiały należy zaopatrywać się jedynie w pewnych i sprawdzonych źródłach, w przeciwnym bowiem razie nadzór techniczny, pod którym będzie prowadzona budowa, i tak nie dopuści naszej konstrukcji do oblotu. Przede wszystkim jednak użycie niewłaściwych materiałów może skończyć się destrukcją naszej konstrukcji podczas lotu i spowodować katastrofę.

Czy ma to być samolot jedno-, dwu- czy wieloosobowy?
Decyzja musi być uzależniona od zastosowania samolotu oraz środków, jakimi dysponujemy. Ze względów ekonomicznych najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście samolot jednoosobowy. Kompromisem cenowym jest z kolei samolot dwuosobowy jako nieznacznie tylko droższy, a przynoszący olbrzymią satysfakcję latania we dwoje lub nauki pilotażu. Poza tym samolot jedno- czy dwuosobowy możemy zarejestrować w kategorii ultralekkiej UL i dzięki temu skorzystać z uproszczonych procedur rejestracyjnych, podczas gdy samolot np. czteroosobowy może być budowany tylko pod pełnym nadzorem technicznym, a to jest już dość kłopotliwe, długotrwałe i drogie. Oprócz tego, posiadając samolot UL, jesteśmy w stanie stosunkowo łatwo i szybko zrobić licencję. Do uzyskania licencji UL trzeba mieć bowiem wylatanych 20 godzin, natomiast do latania na większych samolotach potrzebujemy licencji turystycznej (45 godzin). Warto wziąć to pod uwagę.

Jak planujemy przeprowadzić procedurę rejestracyjną, oblot i przegląd techniczny?
budowa samolotu 6Jeśli chcemy, żeby samolot rzeczywiście latał, musimy już jego budowę zgłosić do odpowiedniej komórki nadzorującej Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na wstępie powinniśmy zaznajomić się z wszelkimi wymaganiami takiego nadzoru oraz warto przeanalizować wszystkie jego koszty wraz z późniejszymi: ubezpieczeniem i oblotem. Przed oblotem procedura nadzoru musi zostać zamknięta, musi być także wykonany przegląd techniczny, uzupełniona cała dokumentacja budowy i samolot musi zostać ubezpieczony. W czasie oblotu sprawdzana jest m.in. prawidłowość zachowania samolotu: w każdej fazie lotu, takiej jak start czy lądowanie, przy utracie prędkości, w zakręcie, etc. Testowana jest również prawidłowość działania przyrządów i silnika, prędkość minimalna oraz tendencja do wchodzenia w korkociąg i wychodzenia z niego. Rygor oblotu uzależniony jest od planowanego zastosowania. Masa całkowita oraz położenie środka ciężkości samolotu pustego i załadowanego sprawdzane są zaś jeszcze przed oblotem.

Jaki typ konstrukcji wybieramy?
Samoloty maja różne typy konstrukcji. Może być to przykładowo układ klasyczny lub odwrócony (tzw. kaczka). Jako że będzie to być może nasza pierwsza konstrukcja, proponujemy układ klasyczny. Pozostaje nam tylko wybór czy będzie to górnopłat, czy dolnopłat. Zaletą górnopłatów jest niewątpliwie lepsza widoczność podczas lotu na wprost do dołu, a w przypadku dolnopłatów większe są zwykle prędkość oraz odporność na turbulencje.

Czy konstrukcja, którą wybraliśmy, jest sprawdzona czy może jest to nasz własny pomysł i projekt?
Jeśli zbudowanym przez siebie samolotem zamierzamy naprawdę latać, to pomimo że możemy już na tym etapie oceniać swoją wiedzę jako sporą, zalecane jest wybranie jednego z wielu gotowych i sprawdzonych projektów, według których wyprodukowane zostały setki czy tysiące samolotów, a co za tym idzie błędy konstrukcji i dokumentacji zostały już wychwycone i poprawione. Wiele z takich projektów możemy znaleźć w internecie.

Czy jesteśmy już pilotami i czy wiemy czego od siebie oczekiwać?
Wiele osób zafascynowanych lotnictwem pyta, jaki samolot kupić lub zbudować. Odpowiedź jest prosta: taki, który nam się dobrze pilotuje i w którym się dobrze czujemy. Wybór ten jest bardzo indywidualną kwestią i zależy m.in. od preferencji pilotażowych danej osoby. Jednemu użytkownikowi zależy na tym by unosić się w powietrzu dla samej radości latania; jest on w stanie zadowolić się powolnym górnopłatem i podziwianiem widoków z lotu ptaka. Inny, żeby odczuwać satysfakcję, musi mieć samolot latający szybko, zwrotny i dynamiczny, w związku z czym zapewne będzie rozglądać się za dolnopłatem. Proponujemy Państwu nie zaczynać od budowy samolotu, tylko od kursu pilotażu, który pozwoli Wam poznać swoje prawdziwe preferencje.