Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index

Budujemy samolot? Bądźmy cierpliwi

Budowa samolotu 62 Już kilka razy pisaliśmy o budowie, bądź próbach zbudowania samolotu. Wiadomo, iż proces ten jest bardzo dużym i złożonym wyzwaniem technicznym, wymagającym od nas nie tylko wiedzy oraz umiejętności technicznych, ale także czasu, poświęcenia i środków. Wielu początkujących budowniczych, nie potrafiąc ocenić tego przedsięwzięcia, dość szybko odczuwa frustrację. Duża część z nas czuje się także zagubiona w tym jakże skomplikowanym świecie i jest to zupełnie normalne. Nie należy się tym zniechęcać, tylko pogłębiać wiedzę na ten temat oraz zdobywać coraz to nową. Z pomocą przyszłym budowniczym, i wskazówkami, jak zbudować samolot przychodzą Bożena i Jacek Skopińscy z firmy AERO-SERVICE. (fot.J.Skopiński)
Warto swoją energię i zapał do budowy umiarkowanie dawkować. W bardzo wielu przypadkach zbyt duży zapał na samym początku kończy się brakiem wytrwałości podczas dalszych etapów budowy i często konstrukcja taka nie zostaje ukończona.

Wskazówki dla budowniczych:

Budowa samolotu 1Przede wszystkim musimy określić cel: do czego budowany samolot ma nam służyć?
Samolot może mieć przeznaczenie na przykład turystyczno-rekreacyjne albo komercyjne. Wśród zastosowań komercyjnych mamy całe spektrum możliwości, wśród których na pierwszy plan wysuwają się: loty patrolowe, loty agro, akrobacje, przewóz towarów i osób, lotnictwo sportowe czy lotnictwo wojskowe. Kiedy będziemy budować nasz pierwszy samolot, ogromną satysfakcję odczuwać będziemy już z samego faktu, że on w ogóle poleci; uniesie się w przestworza. Będzie to dla nas wystarczająco dużym wynagrodzeniem poniesionego trudu i powodem do zasłużonej dumy. Najprostszym rozwiązaniem jest zbudowanie samolotu rekreacyjnego, ponieważ jest to minimum nakładów w stosunku do uzyskiwanego efektu.


Odpowiedzmy sobie na pytanie: czy budowa samolotu ma być dla nas radością samą w sobie, czy na równi z tym stawiamy późniejszą korzyść latania na tym samolocie?
Jeżeli budowa samolotu ma być dla nas radością samą w sobie, to nie jest bardzo istotne co to będzie dokładnie za konstrukcja. Jeśli natomiast zamierzamy wybudować sobie samolot z konkretnym przeznaczeniem na przykład do turystyki i rekreacji, to z całą pewnością powinniśmy wybrać konstrukcję sprawdzoną, znaną i dobrze latającą.


Jakie środki finansowe jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel?
Cena naszego samolotu będzie uzależniona przede wszystkim od jego przeznaczenia oraz konstrukcji. W koszty naszego przedsięwzięcia powinniśmy wliczyć po pierwsze: zakup dokumentacji technicznej i planów budowy, materiały konstrukcyjne, zespół napędowy (silnik i śmigło), awionikę, instalacje paliwową i elektryczną, malowanie wraz z wykończeniem, opłaty urzędowe i rejestracyjne oraz oblot. Następne wydatki związane są z kosztami warsztatowymi; potrzebne będzie nam bowiem spore pomieszczenie, które musimy ogrzać, a także narzędzia wraz ze specjalistycznym oprzyrządowaniem. Ponadto najprawdopodobniej będziemy potrzebowali pomocy fachowców, bądź to w postaci konsultacji technicznej, bądź zlecenia wykonania specjalistycznych elementów czy podzespołów na precyzyjnych obrabiarkach. Z pewnością trudno będzie nam samodzielnie wykonać na przykład koła, kabinę tłoczoną z plexy czy zespawać łoże silnika, jeśli nie jesteśmy spawaczami.
budowa samolotu 2

Jaką ilością czasu dysponujemy na zbudowanie naszego
samolotu?
Zbudowanie samolotu według różnych dokumentacji mieści się w granicach około 2000 godzin, jednakże jest to czas podany przy założeniu, że budowniczy jest już zawodowcem, nie jest to pierwsza taka jego konstrukcja i posiada on pełne zaplecze warsztatowe. W praktyce musimy doliczyć do tego jeszcze brak swojego doświadczenia, czas potrzebny na zdobywanie bardzo trudno dostępnych materiałów oraz wielogodzinne przygotowania i zastanawianie się jak do pewnych kwestii technicznych w ogóle podejść.


Jakim zapleczem warsztatowym, czy technicznym w postaci narzędzi dysponujemy?

Budowa samolotu amatorskiego nie kończy się w ciągu 2-3 miesięcy. W związku z tym, aby nie być zmuszonym do przerwania budowy na przykład na okres zimy, musimy posiadać przede wszystkim duże, ogrzewane pomieszczenie.

budowa samolotu 3 Oprócz podstawowych narzędzi, takich jak: klucze, śrubokręty, młotki, stół warsztatowy z imadłem itp. musimy mieć dodatkowo narzędzia i materiały adekwatne do wybranej metody budowy. Jeżeli jest to konstrukcja kompozytowa, to powinniśmy zdobyć wiedzę o samych kompozytach, żywicach, tkaninach, farbach, lakierach, szpachlach, pastach rozdzielających, szlifierkach, wałkach i pędzlach. Trzeba bezwarunkowo pamiętać przy tym, iż żywice podczas procesu "schnięcia"(żelowania) wytwarzają dużo toksycznych, a wręcz rakotwórczych oparów i dlatego zaleca się, aby pomieszczenie, w którym odbywa się laminowanie było bardzo dobrze wentylowane. Wymóg tej wentylacji jest następujący: powietrze musi być całkowicie wymieniane siedem razy na godzinę. Gdy mamy już gotowy projekt, to czeka nas bardzo żmudna i trudna praca: wykonanie modelu bryły samolotu, a więc kadłuba, skrzydeł i stateczników. Następnie z tego modelu będziemy zdejmować formę do budowy właściwego elementu, a po wykonaniu formy negatywowej robi się już właściwy element. W przypadku konstrukcji metalowych natomiast mamy do wykonania - w zależności od projektu - kilka do kilkunastu tysięcy otworów pod nity mocujące konstrukcję. Z tego względu musimy zaopatrzyć się w: dobre, poręczne wiertarki (najlepiej pneumatyczne), zginarkę do blachy oraz inne narzędzia do obróbki blacharskiej typu nożyc do cięcia itp. Następnym - po zgromadzeniu narzędzi etapem - jest sporządzenie form, na których wytłoczymy wszystkie wręgi i żebra. Potem będziemy robić dźwigary skrzydeł oraz podłużnice kadłuba, do których powyższe elementy będą przynitowane i przeprowadzimy cały montaż.