Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


IMG_9293

W dniach 27-29 maja bieżącego roku odbyły się międzynarodowe targi lotnicze w niemieckim Bitburgu, tuż przy granicy z Luxemburgiem. Pomimo dość wietrznej pogody i raczej zachmurzonego nieba gości nie zabrakło i już od samego rana hala była pełna gości. Z polskich wystawców byliśmy jedynym portalem lotniczym, który miał swoje stanowisko. Zapraszamy do przeczytania pełnej relacji z targów!

 

Wśród firm, które wystawiały swoje lotnicze produkty i serwisy, możemy wymienić nie tylko producentów samolotów jedno i wielo-silnikowych takich jak: Cessna, Piper, Diamond, Maule, Aeroprakt, Pilatus, ale także producentów awioniki lotniczej, wydawnictwa lotnicze, firmy produkujące odzież dla pilotów, ośrodki szkolenia lotniczego, a nawet agencje turystyczne i biura podróży z całego świata.

 

1

Stoisko samoloty.pl

 

Nasza redakcja spędziła w Bitburgu, na targach lotnictwa General Aviation 2 dni - piątek oraz sobotę (27-28.05). Mieliśmy szansę nawiązać nowe kontakty, podziwiać najnowocześniejsze samoloty sportowe, ultralekkie oraz turystyczne, przyjrzeć się pokazom lotniczym oraz porozmawiać z niektórymi wystawcami.

 

Przedstawiciel Ośrodka Szkoleniowego Tuzla Aerodrome z Rumunii przekonywał na swoim stoisku do zdobywania licencji właśnie w Rumunii, która zachęca nie tylko konkurencyjnymi cenami szkoleń (PPL(A) już za 6900 EUR), ale również dobrą pogodą do nauki latania oraz faktem, że ośrodek znajduje się tuż nad Morzem Czarnym. W ostatnich trzech latach licencję turystyczną zdobyło tam około dwustu pilotów.

 

Jednym z producentów awioniki pokładowej, do których udało nam się dotrzeć jest firma Esterline, producent kokpitów SmartDeck.

 

Samoloty.pl: Czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej o swoim produkcie?

Esterline: Jest to symulator dla kokpitu małego samolotu lotnictwa GA

 

S: Kto jest głównym odbiorcą właśnie tego kokpitu?

E: Jest to nowy produkt, który dopiero wchodzi na rynek, zainteresowanie jest bardzo duże i przewidujemy nowych klientów, głównie klientów OEM, ale na razie nie możemy zdradzić nic więcej.

 

S: Co jest największą zaletą SmartDeck?

E: Łatwość obsługi, kompleksowość, użytkowanie jest naprawdę bardzo proste.

 

S: Czy byliby Państwo zainteresowanie obecnością na rynku polskim?

E: Jak najbardziej, jesteśmy firmą kanadyjską, teraz rozwijamy się głównie na rynku Ameryki Północnej, ale oczywiście mamy w planach całą Europę, w tym Polskę.

 

S: Jaka jest cena SmartDeck?

E: Cena jest porównywalna do awioniki GARMIN.

 

S: Dziękujemy bardzo i życzymy sukcesów.


3

SmartDeck


Flyinn to agencja turystyczna, oferująca podróże VFR awionetkami Cessna 172 oraz 206 nad słynącą z pięknej scenerii Nową Zelandią. Jedenastodniowa lotnicza przygoda połączona z relaksem all inclusive w nowozelandzkich górskich rejonach to wydatek około 10.000 GBP dla dwóch osób.

5

Flyinn New Zealand


Udało nam się także porozmawiać z niemieckim przedstawicielem polskiej firmy AERO AT, producentem samolotów AT-3.

 

-Sprzedajmy samoloty na rynku brytyjskim, niemieckim, francuskim, polskim, amerykańskim, koreańskim. Pierwszym krajem poza Polską, w którym AERO AT-3 był certyfikowany wg przepisów EASA JAR-VLA była Wielka Brytania. Samoloty AT-3 cieszą się dużą popularnością ze względu na różnorodność możliwości wykorzystania ich, zarówno do celów turystycznych, biznesowych jak i przede wszystkim szkoleniowych. Warto pamiętać, że na AT-3 lata się w największym francuskim aeroklubie Air-France.

Cena maszyny to ok. 100.000 EUR.

 

2AT-3

 

 

Dotarliśmy także na stanowisko wystawcy samolotów FK.

 

S: Czy był Pan kiedyś w Polsce?

FK: Oczywiście, w Krośnie, w fabryce naszych samolotów FK.

 

S: Proszę przybliżyć temat.

FK: Na początku współpracowaliśmy z aeroklubem w Krośnie, który wykonywał dla nas części do samolotów, następnie otworzyliśmy własną fabrykę w tamtym regionie, która obecnie zatrudnia około 100 osób.

 

S: Czy swoją sprzedaż prowadzicie głownie w Europie?

FK: Tak, przede wszystkim sprzedajemy w Niemczech.

 

S: Jaka jest średnia cena samolotu?

FK: Zależy od wyposażenia, można już kupić 80.000 EUR bez podatku.

 

S: Proszę wymienić największe zalety FK?

FK: Jest tani, koszty operacyjne są nawet 40 % niżesz niż u konkrecji.

 

S: Czy planują Państwo dalszy rozwój swojej produkcji na rynku polskim?

FK: Na razie nie ma takich planów, ale nic nie jest wykluczone.

 

S: Dziękuję bardzo za rozmowę

 

4

FK Lightplanes - FK 14 LeMans

 

Aviation Expo uświetniły także pokazy akrobacji lotniczych grupy Belgian Airforce 4x Marchettie SF-260. Zapraszamy na kolejne targi, już w następnym roku.

 

AeroExpo Bitburg 2011

 

AeroExpo Bitburg 2011

 

AeroExpo Bitburg 2011

 

 

 

AeroExpo Bitburg 2011

 

 

Tekst. Barbara Szydłowska

Fot. Jarosław Paszyn