W dniach 27-29 maja bieżącego roku odbyły się międzynarodowe targi lotnicze w niemieckim Bitburgu, tuż przy granicy z Luxemburgiem. Pomimo dość wietrznej pogody i raczej zachmurzonego nieba gości nie zabrakło i już od samego rana hala była pełna gości. Z polskich wystawców byliśmy jedynym portalem lotniczym, który miał swoje stanowisko. Zapraszamy do przeczytania pełnej relacji z targów!
Wśród firm, które wystawiały swoje lotnicze produkty i serwisy, możemy wymienić nie tylko producentów samolotów jedno i wielo-silnikowych takich jak: Cessna, Piper, Diamond, Maule, Aeroprakt, Pilatus, ale także producentów awioniki lotniczej, wydawnictwa lotnicze, firmy produkujące odzież dla pilotów, ośrodki szkolenia lotniczego, a nawet agencje turystyczne i biura podróży z całego świata.
Stoisko samoloty.pl
Nasza redakcja spędziła w Bitburgu, na targach lotnictwa General Aviation 2 dni - piątek oraz sobotę (27-28.05). Mieliśmy szansę nawiązać nowe kontakty, podziwiać najnowocześniejsze samoloty sportowe, ultralekkie oraz turystyczne, przyjrzeć się pokazom lotniczym oraz porozmawiać z niektórymi wystawcami.
Przedstawiciel Ośrodka Szkoleniowego Tuzla Aerodrome z Rumunii przekonywał na swoim stoisku do zdobywania licencji właśnie w Rumunii, która zachęca nie tylko konkurencyjnymi cenami szkoleń (PPL(A) już za 6900 EUR), ale również dobrą pogodą do nauki latania oraz faktem, że ośrodek znajduje się tuż nad Morzem Czarnym. W ostatnich trzech latach licencję turystyczną zdobyło tam około dwustu pilotów.
Jednym z producentów awioniki pokładowej, do których udało nam się dotrzeć jest firma Esterline, producent kokpitów SmartDeck.
Samoloty.pl: Czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej o swoim produkcie?
Esterline: Jest to symulator dla kokpitu małego samolotu lotnictwa GA
S: Kto jest głównym odbiorcą właśnie tego kokpitu?
E: Jest to nowy produkt, który dopiero wchodzi na rynek, zainteresowanie jest bardzo duże i przewidujemy nowych klientów, głównie klientów OEM, ale na razie nie możemy zdradzić nic więcej.
S: Co jest największą zaletą SmartDeck?
E: Łatwość obsługi, kompleksowość, użytkowanie jest naprawdę bardzo proste.
S: Czy byliby Państwo zainteresowanie obecnością na rynku polskim?
E: Jak najbardziej, jesteśmy firmą kanadyjską, teraz rozwijamy się głównie na rynku Ameryki Północnej, ale oczywiście mamy w planach całą Europę, w tym Polskę.
S: Jaka jest cena SmartDeck?
E: Cena jest porównywalna do awioniki GARMIN.
S: Dziękujemy bardzo i życzymy sukcesów.
SmartDeck
Flyinn to agencja turystyczna, oferująca podróże VFR awionetkami Cessna 172 oraz 206 nad słynącą z pięknej scenerii Nową Zelandią. Jedenastodniowa lotnicza przygoda połączona z relaksem all inclusive w nowozelandzkich górskich rejonach to wydatek około 10.000 GBP dla dwóch osób.
Flyinn New Zealand
Udało nam się także porozmawiać z niemieckim przedstawicielem polskiej firmy AERO AT, producentem samolotów AT-3.
-Sprzedajmy samoloty na rynku brytyjskim, niemieckim, francuskim, polskim, amerykańskim, koreańskim. Pierwszym krajem poza Polską, w którym AERO AT-3 był certyfikowany wg przepisów EASA JAR-VLA była Wielka Brytania. Samoloty AT-3 cieszą się dużą popularnością ze względu na różnorodność możliwości wykorzystania ich, zarówno do celów turystycznych, biznesowych jak i przede wszystkim szkoleniowych. Warto pamiętać, że na AT-3 lata się w największym francuskim aeroklubie Air-France.
Cena maszyny to ok. 100.000 EUR.
AT-3
Dotarliśmy także na stanowisko wystawcy samolotów FK.
S: Czy był Pan kiedyś w Polsce?
FK: Oczywiście, w Krośnie, w fabryce naszych samolotów FK.
S: Proszę przybliżyć temat.
FK: Na początku współpracowaliśmy z aeroklubem w Krośnie, który wykonywał dla nas części do samolotów, następnie otworzyliśmy własną fabrykę w tamtym regionie, która obecnie zatrudnia około 100 osób.
S: Czy swoją sprzedaż prowadzicie głownie w Europie?
FK: Tak, przede wszystkim sprzedajemy w Niemczech.
S: Jaka jest średnia cena samolotu?
FK: Zależy od wyposażenia, można już kupić 80.000 EUR bez podatku.
S: Proszę wymienić największe zalety FK?
FK: Jest tani, koszty operacyjne są nawet 40 % niżesz niż u konkrecji.
S: Czy planują Państwo dalszy rozwój swojej produkcji na rynku polskim?
FK: Na razie nie ma takich planów, ale nic nie jest wykluczone.
S: Dziękuję bardzo za rozmowę
FK Lightplanes - FK 14 LeMans
Aviation Expo uświetniły także pokazy akrobacji lotniczych grupy Belgian Airforce 4x Marchettie SF-260. Zapraszamy na kolejne targi, już w następnym roku.
Tekst. Barbara Szydłowska
Fot. Jarosław Paszyn